Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 08-06-2019

Vision meest gezochte merk zonnebrand

Online wordt er op het gebied van zonbescherming en aftersunproducten steeds vaker gezocht naar zonnebrand testresultaten en aanbiedingen van zonnebrand. Het meest gezochte merk zonnebrand is Vision. Sterk in opkomst zijn Weleda zonnebrand en Ambre Solaire zonnebrand. Ruim een kwart van alle zoekopdrachten naar merken zonnebrand vindt plaats in de maand mei.

Marktdata.nl heeft in opdracht van DrogistenWeekblad het Nederlandstalige zoekverkeer over zonbescherming en aftersunproducten in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (april 2015 t/m maart 2019) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Zoekvolume kan niet naar exacte cijfers over verkoopaantallen e.d. worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de veranderende consumentenbehoefte.

Online zoekgedrag naar zonbescherming en aftersunproducten
Het zoekvolume van alle zoekopdrachten gerelateerd aan zonbescherming en aftersunproducten is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. Onderstaand figuur toont de meest voorkomende gerelateerde zoekwoorden op het gebied van zonnebrand en aftersunproducten zonder merkvermelding met het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar. De vermelde zoektermen kunnen overigens erg op elkaar lijken. Zo staan er diverse combinaties van zoektermen met het woord “zonnebrand” en “verbrand” in de top van de ranglijst.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Maandelijks wordt er gemiddeld bijna 10.000 keer gezocht op de zoekterm “zonneallergie”. Daarnaast wordt er frequent gezocht op diverse woordcombinaties met de term “zonnebrand” er in. Naar aftersun producten wordt relatief weinig gezocht. Welke zoektermen binnen het segment zonbescherming zagen het zoekvolume de afgelopen paar jaar het sterkst toenemen? Bijna alle vermelde zoektermen zagen het zoekvolume in het jaar 2018 toenemen ten opzichte van het jaar 2016. Er werd in het jaar 2018 alleen minder gezocht op de termen “zonnebrandcrème gezicht”, “natuurlijke zonnebrand” en “houdbaarheid zonnebrand”. De sterkste groei van het zoekvolume betreft “zonnebrand test”. Hierop werd in het jaar 2018 maar liefst 931 procent meer gezocht dan in het jaar 2016. Deze explosieve groei van het zoekvolume kan worden verklaard door de grote media aandacht voor de zonnebrandtest van de Consumentenbond in 2018. Ook de zoektermen “zonnebrand aanbieding” (+155%) en “beste zonnebrand” (+109%) zagen het zoekvolume meer dan verdubbelen. Klaarblijkelijk is men meer gaan zoeken naar goed werkende zonnebrandproducten en aanbiedingen. In het jaar 2018 werd zonnebrand ook veel besproken in de media omdat veel merken niet goed zouden werken als bescherming tegen de zon.

Merken zonnebrand
Uit de analyse van de meest voorkomende gerelateerde zoekopdrachten op het gebied van zonbescherming en aftersunproducten blijkt dat er relatief vaak gezocht wordt naar een specifiek merk zonnebrand. Naar welke merken zonnebrand wordt er het meest gezocht? Het zoekvolume van meer dan 50 verschillende merken zonnebrand is gemeten over de afgelopen vier jaar. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk wordt gezocht in combinatie met de term “zonnebrand”. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat je anders appels met peren gaat vergelijken. Diverse merken zijn namelijk ook actief op de markt met andere producten of de merknaam heeft ook nog een andere betekenis. Onderstaand figuur toont de 10 meest gezochte merken zonnebrand met het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Het meest gezochte merk zonnebrand is Vision. Maandelijks wordt er gemiddeld 1.900 keer gezocht op de zoekterm “Vision zonnebrand”. Daarnaast wordt er frequent gezocht op Nivea en Lancaster.

Welke merken zonnebrand zagen het zoekvolume het sterkst groeien in de afgelopen paar jaar? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2018 ten opzichte van het jaar 2016 van de 10 merken zonnebrand met de sterkste toename van het zoekvolume, van de merken die over de afgelopen vier jaar gemiddeld ten minste 100 zoekopdrachten per maand behaalden.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

De sterkste groei van het zoekvolume betreft Weleda zonnebrand. Dit merk kende in het jaar 2016 een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 96 zoekopdrachten en in het jaar 2018 was dit gestegen naar gemiddeld 537 zoekopdrachten per maand. Daarnaast zag Ambre Solaire het zoekvolume flink toenemen. Garnier Ambre Solaire kwam (samen met Vision) in het jaar 2018 als beste uit de test van de zonnebrandmiddelentest van de Consumentenbond. Wellicht heeft dit effect gehad op het zoekvolume naar dit merk. Ook het huismerk van Kruidvat, dat als beste koop uit de test kwam van de Consumentenbond, kent een behoorlijke groei in het zoekvolume. Slechts enkele merken zonnebrand werden in het jaar 2018 minder vaak gezocht dan in het jaar 2016. Het betreft hier de merken Lavera, L’Oréal, Ultrasun en No Ad.

Op basis van het jaarlijkse zoekvolume naar de merken zonnebrand komen we tot een jaarlijkse top-10 die in onderstaand figuur is weergegeven. De gegevens over de jaren 2015 en 2019 hebben betrekking op een deel van het jaar.


top-10 meest gezochte merken zonnebrand per jaar

Vision zonnebrand staat alle jaren op de eerste plaats. Sterk in opkomst is Rituals zonnebrand die in het eerste kwartaal van 2019 naar de vierde plaats is gestegen. P20 zonnebrand steeg in het jaar 2018 naar de tweede plaats, maar lijkt dit jaar minder te worden gezocht als we uitgaan van de cijfers over het eerste kwartaal. De cijfers over het eerste kwartaal hebben echter betrekking op een relatief klein zoekvolume van het hele jaar. Eucerin zonnebrand daalt de laatste jaren op de ranglijst van meest gezochte merken zonnebrand.

Zoekperiode
Het zoekverkeer naar de meer dan 50 verschillende merken zonnebrand is per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht naar de merken, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten naar de merken zonnebrand. Daaruit valt af te lezen dat ruim een kwart van alle zoekopdrachten (25,3%) plaats vindt in de maand mei. Het zijn vooral de maanden voor de echte zomerperiode met een piek in het zoekvolume. In de vakantieperiode in de maand augustus daalt het zoekvolume scherp tot onder het gemiddelde. Het is dus zaak om op tijd zonbeschermingsproducten zichtbaar in de winkel en in het schap te hebben. De consument gaat op zoek naar zonnebrandproducten zodra het voorjaarszonnetje tevoorschijn komt.


maandelijks aandeel in het zoekvolume

Gerelateerd: Marketingrapport Drogisterijen 2018

Terug naar het overzicht
Categorieëndrogistschoonheidsverzorging