Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 16-05-2018

Verkoop schoenen in maart met 16 procent gedaald

Terwijl de detailhandel in zijn geheel in maart 1,5 procent meer heeft omgezet dan in maart 2017, laat de verkoop van schoenen en lederwaren een daling zien van maar liefst 16 procent, aldus het CBS.

In de foodsector groeide de omzet met ruim 1 procent, terwijl de omzet in de non-foodsector met bijna 1 procent kromp. Daarnaast is online ruim 23 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart.

Omzet non-foodsector bijna 1 procent lager
De omzet van de winkels in non-food kromp in maart met 0,6 procent. Winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, kampten voor de tweede opeenvolgende maand met een omzetverlies. Ook de omzet van de kledingwinkels, de winkels in recreatieartikelen en de winkels in schoenen en lederwaren was lager dan een jaar eerder. Maar er waren ook non-food sectoren waar het juist beter ging. Drogisterijen en winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in maart de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in consumentenelektronica en witgoed groeide.

Uit het Marketingrapport Schoenenbranche 2018 blijkt dat 36 procent van de schoenenzaken in het jaar 2017 een omzetstijging heeft gerealiseerd ten opzichte van het jaar 2016. 27 Procent van de ondernemers werd geconfronteerd met een omzetdaling. Met betrekking tot de verwachte omzetontwikkeling in het jaar 2018 was men bijzonder positief gestemd. 63 Procent van de ondernemers verwacht een stijging van de omzet in 2018. Slechts zes procent van de ondernemers voorziet in 2018 een omzetdaling. Of de detaillisten na de maand maart er nog zo over denken is dan ook zeer de vraag gezien de gerealiseerde omzetdaling in de maand maart.

Dat het weer beter gaat met de schoenendetailhandel blijkt uit de cijfers van de afgelopen jaren. Het aandeel van detaillisten met een nominale omzetstijging was sinds de crisis fors afgenomen. Zo was 2005 nog een erg goed jaar voor de schoenenbranche; 63 procent van de ondernemers boekte in dat jaar een omzetstijging. Dit aandeel nam af tot 15 procent in de jaren 2012 en 2013. Sindsdien is voorzichtig de opgaande lijn weer gevonden waarbij de verwachtingen voor het jaar 2018 bijzonder positief zijn.


aandeel schoenenzaken met een nominale omzetstijging

Bron: Marketingrapport Schoenenbranche 2018

Terug naar het overzicht
Categorieënschoenenbranche