Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 19-06-2018

Vakbladen en beurzen belangrijkste informatiebron voor hoveniers

Voor hoveniers en groenvoorzieners zijn vakbladen en vakbeurzen de meest genoemde informatiebronnen voor het bijhouden van vakkennis, informatie over producten en leveranciers. Beide mediavormen zijn wel beduidend minder vaak genoemd als oriëntatiemedium dan in de voorgaande edities van het onderzoek. Acht procent van de hoveniers en groenvoorzieners oriënteert zich ook via Apps op een smartphone of tablet.

Vakbladen
Van de (gedrukte) vakbladen wordt Tuin en Landschap door 67 procent van de ondernemers gelezen. Groei & Bloei, VHG Magazine en Tuin en Park Techniek volgen op gepaste afstand. Alle vermelde vakbladen laten een dalend aandeel lezers zien in de branche. Relatief gezien weet Tuin en Landschap nog het beste stand te houden. Uit onderzoekservaring blijkt overigens dat er een vertragend effect optreedt bij het laten noemen van vakbladtitels, waardoor nieuwkomers op de markt relatief laag scoren qua bereik terwijl dit in de praktijk veelal meevalt. Vakbladen waarvan de uitgave is beëindigd worden ook nog wel eens genoemd. Het kan hier gaan om bewaarnummers als naslagwerk. Daarnaast pakt een hoge verschijningsfrequentie van een vakblad over het algemeen gunstig uit.

Naast het lezersbereik is ook de leesintensiteit van belang om te beoordelen of een vakblad een geschikt medium is voor marktcommunicatie. De respondenten zijn gevraagd hoe intensief men de genoemde vakbladen leest. Naast een goed bereik van Tuin en Landschap is de leesintensiteit ook goed. 68 Procent van de lezers leest dit vakblad grotendeels of helemaal. Ook Groei & Bloei en VHG Magazine wordt relatief intensief gelezen.

Vakbeurzen
Ook vakbeurzen zijn een belangrijke informatiebron voor hoveniers en groenvoorzieners. 32 Procent van de hoveniers en groenvoorzieners heeft het afgelopen jaar geen enkele vakbeurs bezocht. Dat is aanzienlijk meer dan de 12 procent in het jaar 2012. Het beursbezoek loopt dan ook duidelijk terug. De meest bezochte vakbeurs is De Groene Sector Vakbeurs, die door 56 procent van de ondervraagden het afgelopen jaar is bezocht. De Tuinprofessionaldagen staan op de tweede plaats, gevolgd door de Dag van de Openbare Ruimte en Groen Techniek Holland.

Van de bezochte vakbeurzen is gevraagd naar de waardering, uitgedrukt in negatief, neutraal of positief. Een ruime meerderheid van de bezoekers van De Groene Sector Vakbeurs geeft een positieve waardering aan deze beurs. Ook de andere vakbeurzen krijgen van de meeste bezoekers een positieve waardering.

Websites van leveranciers
De website van Mertens wordt het meest bezocht als leveranciers-website door de ondernemers in de groensector. Daarnaast worden de websites van Wildkamp, Adezz, Greenlink en Florisan door diverse ondernemers bezocht. Het onderzoeksrapport toont verder de ruim 50 meest bezochte websites van leveranciers.

Vakwebsites
Aan de ondernemers is gevraagd welke vakwebsites men wel eens bezoekt (niet van leveranciers). De website van de VHG wordt het meest bezocht als vakwebsite door de ondernemers. Ook de websites van Tuin en Landschap en Appeltern worden door veel ondernemers in de groene sector bezocht.

Elektronische nieuwsbrieven
De meest genoemde leverancier waarvan men elektronische nieuwsbrieven ontvangt is Mertens, gevolgd door Pontmeyer en Greenlink. De gehele ranglijst omvat meer dan 20 verschillende leveranciers. De meest genoemde uitgever van vakinformatie waarvan men elektronische nieuwsbrieven ontvangt is Tuin en Landschap, gevolgd door de VHG.

Wilt u hoveniers en groenvoorzieners met de juiste boodschap via de beste media bereiken? In het Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2018 wordt een compleet hoofdstuk besteed aan media en communicatie, waaruit u eenvoudig de voor uw organisatie en producten of diensten meest geschikte media kunt selecteren.

Bron: Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2018

Terug naar het overzicht
Categorieënhoveniertuincentra