Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 10-04-2019

Vakantie in Nederland: Zeeland favoriet

Online wordt er qua provincies het meest gezocht naar een vakantie in Zeeland, maar sterk in opkomst zijn vakanties in Zuid-Holland en Friesland in het zoekvolume. Voor wat betreft de Waddeneilanden is de belangstelling voor Ameland als vakantiebestemming is de laatste paar jaar het sterkst toegenomen. Er wordt minder gezocht naar een vakantie in de regio’s Achterhoek en Twente.

Marktdata.nl heeft in opdracht van RekreaVakkrant het Nederlandstalige zoekverkeer over vakanties in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (maart 2015 t/m februari 2019) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase voor het boeken van een vakantie, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van vakantiewensen. Historische gegevens kunnen worden geraadpleegd in de zoekwoordenplanner van Google in AdWords. Daarnaast krijgt men in Google Trends inzicht de actuele stijgers qua zoektermen en de relatieve ontwikkeling van het online zoekgedrag. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Zoekvolume kan niet naar exacte cijfers over vakantiebestemmingen e.d. worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de veranderende consumentenbehoefte.

Online zoekgedrag naar vakanties in een bepaalde provincie
Het zoekvolume van alle zoekopdrachten met de tekst “vakantie” in combinatie met een provincienaam is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. In de afgelopen vier jaar werden er maandelijks circa 10.000 zoekopdrachten uitgevoerd in Google met de term “vakantie” in combinatie met een Nederlandse provincienaam. Overigens zoekt een groot deel van de online vakantiezoekers in eerste instantie op algemene zoektermen. Zo werd er de afgelopen vier jaar gemiddeld per maand ruim 300.000 keer in de Google zoekmachine gezocht op de term “vliegtickets”. “Camping” behaalde ook een maandelijks gemiddelde van ruim 300.000 zoekopdrachten. Op de derde plaats van de ranglijst met gerelateerde zoekopdrachten staat “weekendje weg” met 135.000 maandelijkse zoekopdrachten. “Last minute” komt uit op 110.000 zoekopdrachten per maand. Het zoekvolume van vakanties in een specifieke provincie is vanuit dat oogpunt vrij beperkt, maar het biedt wel inzicht in de populariteit van een provincie als vakantiebestemming. De meeste zoekopdrachten worden in de maanden januari en juli uitgevoerd. Onderstaand figuur toont de meest gezochte vakantiebestemmingen met het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar naar de betreffende provincie.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Veruit de meeste zoekopdrachten voor een vakantie in een provincie hebben betrekking op de provincie Zeeland. Van de zoekopdrachten naar een vakantie in een provincie neemt Zeeland 37,5 procent van het zoekverkeer voor haar rekening. De provincies Noord-Holland en Limburg volgen met gemiddeld 1.300 maandelijkse zoekopdrachten. Er wordt het minst frequent gezocht naar een vakantie in Flevoland. Deze provincie heeft slechts een aandeel van 0,7 procent in het zoekvolume naar een vakantie in een provincie. In het jaar 2018 werd er gemiddeld per maand 10.618 keer gezocht naar een vakantie in een provincie. Dat is 14 procent meer dan in het jaar 2016. Welke provincies zagen het zoekvolume het sterkst toenemen? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume per provincie in het jaar 2018 ten opzichte van het jaar 2016.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

Alle provincies zagen het zoekvolume in het jaar 2018 toenemen ten opzichte van het jaar 2016, al was de toename in de provincie Groningen zeer beperkt. De sterkste groei van het zoekvolume (+30%) betreft een vakantie in de provincie Zuid-Holland. Daarnaast zagen de provincies Friesland en Zeeland het zoekvolume boven gemiddeld toenemen.

Online zoekgedrag naar vakanties op een Waddeneiland
Veel consumenten zoeken niet op een provincie als vakantiebestemming maar op een regio, bijvoorbeeld een specifiek Waddeneiland. De zoekterm “vakantie Waddeneilanden” is goed voor 1.000 maandelijkse zoekopdrachten. De vijf bekendste Waddeneilanden zijn samen goed voor ruim 9.000 maandelijkse zoekopdrachten. Onderstaand figuur toont de verhouding van het zoekvolume naar de vijf Waddeneilanden.


procentuele verhouding zoekvolume 2018 Waddeneilanden

Texel is de meest gezochte vakantiebestemming van de vijf eilanden. Bijna de helft van het zoekvolume heeft betrekking op een vakantie op Texel. Het zoekvolume naar Ameland en Terschelling is ongeveer even groot; beide eilanden hebben een aandeel van 19 procent in het zoekvolume. Ook hier is gekeken naar de ontwikkeling van het zoekvolume over de afgelopen jaren. Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume per Waddeneiland in het jaar 2018 ten opzichte van het jaar 2016.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

Alleen Ameland en Schiermonnikoog zagen het zoekvolume in het jaar 2018 toenemen ten opzichte van het jaar 2016. De sterkste groei van het zoekvolume (+14%) betreft een vakantie op Ameland. Texel zag het zoekvolume met 8 procent afnemen.

Online zoekgedrag naar vakanties andere regio’s
Tot slot tonen we de ontwikkeling van het zoekvolume van een aantal andere populaire regio’s qua vakantiebestemming in Nederland.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

Uit bovenstaand figuur blijkt dat men in het jaar 2018 beduidend minder vaak heeft gezocht naar een vakantiebestemming in de Achterhoek of Twente. Het Veluwemeer en Zuid-Limburg zagen de belangstelling wel groeien. Het is goed mogelijk dat de warme en zonnige zomerperiode hier een rol in speelt.

Gerelateerd: Marketingrapport Verblijfsrecreatie 2017

Terug naar het overzicht
Categorieënrecreatie