Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 26-09-2018

Turbulente tijden in de slaapbranche

Harde concurrentie en online aanbieders veroorzaken veel turbulentie aan leverancierszijde in de slaapbranche. Voor de tot voor kort toonaangevende leveranciers zoals Norma en Vroomshoop Meubelen is het doek gevallen.

Norma
De twee beddingbedrijven Napco en Norma zijn op 13 september failliet verklaard door de rechtbank van Gelderland. Het faillissement komt onverwacht, twee weken geleden lieten Hilding Anders en Norma nog weten een nauwe samenwerking aan te gaan. Hilding Anders besloot zich echter terug te trekken, met het faillissement als gevolg. Of en hoe het nu verder gaat is afwachten. Er wordt gekeken naar een mogelijke doorstart.

Norma was een speler van formaat. Dat blijkt wel uit het Marketingrapport Slaapproducten 2017. 27 Procent van de ondervraagde woonzaken met slaapproducten in het assortiment was klant mij Norma. In de ranglijst van belangrijkste leveranciers van boxsprings onder woonzaken die boxsprings verkopen stond Norma in de top vijf, samen met Hilding Anders, Auping, AVEK en Veldeman Bedding. Norma heeft daarbij een becijferd marktaandeel van 8 procent. De volledige ranglijst van leveranciers van boxsprings omvat de volgende leveranciers: Auping, AVEK, Boxspring Design, Brouwers Bedding, Caresse, Diamant, Hästens, Hilding Anders, Key West, Kreamat, Kuperus, LS Bedding, Norma, Polypreen, Schramm, Ubica, Ultima, Van Landschoot, Velda / Veldeman Bedding, Wellington.

Ook in de ranglijst van belangrijkste leveranciers van matrassen stond Norma in de top vijf, ongeveer op gelijke hoogte met Polypreen en Van Landschoot. De volledige ranglijst van leveranciers van matrassen in het onderzoeksrapport omvat de volgende leveranciers: Auping, AVEK, Diamant, Hästens, Hilding Anders, Key West, Kuperus, LS Bedding, Mahoton, Mline, Norma, Polypreen, Recticel, Riviera, Schramm, Simmons, Swissflex, Tempur, Ubica, Ultima, Van Landschoot, Velda / Veldeman Bedding, Wellington.

Vroomshoop Meubelen
Eind december gaat de deur bij Vroomshoop Meubelen dicht. Ook Vroomshoop Meubelen kent veel klanten onder woonwinkels in het slaapsegment. Ondanks de sterke marktpositie blijkt het bedrijf niet meer levensvatbaar te zijn, mede als gevolg van de goedkopere productie van slaapkamermeubels in andere landen. Vroomshoop Meubelen bestaat al sinds 1950, ze produceren houten slaapkamermeubels als bedden, kasten, lattenbodems, nachtkastjes en matrassen. In de jaren ’90 werkte bij Vroomshoop meer dan 250 mensen. Het aantal medewerkers was, na het faillissement in 2010, al afgenomen tot 36 medewerkers die nu ontslag is aangezegd.

Vroomshoop Meubelen heeft een vooraanstaande positie als leverancier van ledikanten. In het Marketingrapport Slaapproducten 2017 staat het bedrijf in de top drie van belangrijkste leveranciers van ledikanten met een aanzienlijk marktaandeel in de woondetailhandel. Andere leveranciers van ledikanten die op de ranglijst van belangrijkste leveranciers van ledikanten prijken zijn Auping, De Linde, Hasena, Henk van den Broek, Hülsta, Key West, Loof, LS Bedding, Maxfurn, Mintjens, Nolte, Rauch, Recor, Schramm, Styldecor, Swissflex, Van Houdt, Van Os, Wiemann, Zondag.

Online spelers
Uit een analyse van marktdata.nl over het zoekgedrag van de consument naar een matras blijkt dat, naast branchevreemde aanbieders, online aanbieders de markt behoorlijk op zijn kop zetten. Pure online spelers snoepen een substantieel marktaandeel af van de traditionele retailers. In sommige sectoren zijn online spelers inmiddels absolute marktleider geworden binnen een productgroep. Een voorbeeld hiervan zijn elektrische fietsen, waarbij een online aanbieder de markt domineert. Wat we regelmatig zien is dat een pure online aanbieder uiteindelijk, om de sterke groei door te trekken, ook via de traditionele detailhandel gaat leveren of eigen winkels opent. Een voorbeeld hiervan is de verkrijgbaarheid van Emma matrassen bij Beter Bed.

Wilt u meer weten over de slaapbranche? Wellicht is het Marketingrapport Slaapproducten 2017 iets voor u. Boordevol informatie over de branchestructuur, het economisch perspectief, inkoopgedrag van de woondetaillist die slaapproducten verkoopt, leveranciers, hoe en via welke media u als toeleverancier de retailer het beste kunt bereiken en niet te vergeten het oriëntatie- en koopgedrag van de consument.

Gerelateerd:
Marketingrapport Slaapproducten 2017

Terug naar het overzicht
Categorieënbeddendetailhandelmeubelsslaapzakenwonenbranche