Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 10-12-2018

Top-3 meest gezochte geuren: Hugo Boss, Chanel en Chloe

Uit een analyse van de markt voor geuren van marktdata.nl blijkt dat er in Nederland via Google vooral in de maanden november en december wordt gezocht naar geuren (parfum en eau de toilette). De top-3 van meest gezochte geuren bestaat uit Hugo Boss, Chanel en Chloe.

Marktdata.nl heeft het zoekverkeer over geurtjes, zoals parfum en eau de toilette, in Google onderzocht over de periode november 2014 t/m oktober 2018. Als we kijken naar het zoekvolume in Google naar de algemene termen (als losse zoekopdrachten) “eau de parfum”, “parfum”, “geurtjes” en “eau de toilette” over de afgelopen vier jaar, dan blijkt dat men voornamelijk op “parfum” zoekt. Van de vermelde vier algemene zoektermen neemt “parfum” 80 procent van het zoekvolume voor haar rekening. Eau de toilette vertegenwoordigt 10 procent van het zoekvolume en eau de parfum en geurtjes beiden vijf procent. Gemiddeld zocht men de afgelopen vier jaar 18.460 keer per maand op een van de vier zoektermen.

Omdat het zoekwoord “parfum” vaak een belangrijke start blijkt te zijn bij het online zoeken naar geurtjes, is er gekeken naar veel voorkomende gerelateerde zoekopdrachten. Daaruit blijkt dat veel zoekopdrachten met de term “parfum” er in gecombineerd worden met woorden zoals outlet, winkel, super, goedkope, online, kopen, aanbieding, shop, mannen en vrouwen. Daaruit blijkt dat veel online zoekgedrag naar geurtjes gericht is op een scherpe prijs. Merk parfum heeft een vaste kwaliteitsstandaard waardoor het voor de consument eenvoudig is om online de laagste prijs op te zoeken.

Onderstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten naar “parfum” (inclusief “eau de parfum”, “eau de toilette” en “geurtjes”) en de belangrijkste merken van geurtjes (het merk in combinatie met “parfum” of “eau de toilette”) in Google per jaar. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2014 en 2018 zijn dus over een deel van het jaar gemeten.

Het zoekvolume van specifieke merken parfum is beduidend groter dan algemene zoektermen op het gebied van parfum. Klaarblijkelijk heeft men al een sterke merkvoorkeur voor aanvang van het online zoeken. Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2015 in Google krap 17.000 keer per maand gezocht op een algemene parfum term. In het lopende jaar 2018 is tot november gemiddeld 17.350 keer per maand gezocht op deze zoektermen. Dat is een zeer bescheiden toename van 2,4 procent ten opzichte van drie jaar eerder. De ontwikkeling van het zoekvolume van parfum merken laat een ander beeld zien. Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2015 in Google bijna 70.000 keer per maand gezocht op een van de specifieke merken parfum die in het onderzoek zijn meegenomen. In het lopende jaar 2018 is tot november gemiddeld krap 102.000 keer per maand gezocht op een specifiek merk, een toename van 46 procent. Met name in het jaar 2016 is het zoekvolume naar specifieke merken gestegen. In dat jaar nam het zoekvolume van de merken met 42 procent toe ten opzichte van het voorgaande jaar. Onderstaand figuur toont de verhouding van het zoekvolume van parfum in het algemeen ten opzichte van het zoekvolume van de verschillende merken.

Bij de inventarisatie van parfummerken is eerst een lijst samengesteld met merken van parfum, dat waren er ruim 300. Vervolgens is van de honderden merken het zoekvolume gemeten, waarbij het zoekvolume is gemeten van het merk in combinatie met twee verschillende termen, te weten parfum en/of eau de toilette.

Tot het jaar 2018 nam het aandeel zoekopdrachten naar een specifiek merk jaarlijks toe. Klaarblijkelijk is de consument gerichter gaan zoeken. Dat kan betekenen dat men reeds een merkvoorkeur heeft, of dat men uitgebreider is gaan zoeken. In het lopende jaar lijkt men weer meer algemeen te zoeken, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat het nog slechts een deel van 2018 betreft (in november en december wordt er relatief veel naar geurtjes gezocht).

Omzet en verkoopkanalen
Volgens detailhandel.info bedraagt de jaarlijkse omzet van parfumerieën in Nederland ongeveer een miljard euro. De branche telt circa 720 winkels. In 2016 werd voor 3,3 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten volgens cijfers van het CBS. In 2012 was dit nog 2,9 miljard euro. In de periode 2014-2016 groeide de omzet gemiddeld met bijna 4 procent per jaar. Het grootste deel van de groei kwam van webwinkels. Webwinkels, alle bedrijven waar het merendeel van de omzet wordt behaald door verkoop aan consumenten via internet, verkochten in 2016 voor 268 miljoen euro aan cosmetica en parfums. Daarmee werd 8 procent van deze producten in webwinkels verkocht, waar dat nog 2 procent was in 2012. Drogisterijen verkochten in 2016 voor 1,3 miljard euro aan cosmetica en parfums. Dat is het meest van alle branches, al is het marktaandeel tussen 2012 en 2016 gedaald van 45 naar 40 procent. Bij parfum- en cosmeticawinkels groeide dit juist van 20 naar 21 procent. De relatief sterke stijging van cosmeticaverkopen door webwinkels past in de trend van het groeiende aantal mensen dat online winkelt. In 2017 kocht 76 procent van alle personen vanaf twaalf jaar iets online, waar 64 procent dit deed in 2012. De groep die online levensmiddelen, cosmetica- en schoonmaakproducten kocht, groeide van 7 naar 26 procent.

Zoekperiode
Tegen het eind van het jaar, in de maanden november en december, wordt er het meest naar geurtjes gezocht. Dit geldt voor zowel algemene zoektermen als het zoeken naar een specifiek merk. Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zowel algemene als specifieke zoekopdrachten naar geurtjes. Daaruit valt af te lezen dat ruim een kwart van alle zoekopdrachten plaats vindt in november en december, waarbij in december de echte piek zit. In de zomermaanden juli en augustus wordt het minst gezocht naar geurtjes. Geurtjes zijn typische cadeauartikelen waardoor de periode rond de feestdagen in december de belangrijkste zoek- en koop-periode is voor parfum en eau de toilette.

Merken top 10
Daarmee komen we tot slot bij de top tien van meest gezochte merken geurtjes via Google in Nederland. De meeste grote merken vinden hun oorsprong bij modeontwerpers, zoals Christian Dior, Jean-Paul Gaultier, Chanel, Calvin Klein en Giorgio Armani. Onderstaande tabel toont de top tien van meest gezochte merken parfum/eau de toilette per jaar (meetperiode november 2014 t/m oktober 2018).

Pos:

2014

2015

2016

2017

2018

1

Hugo Boss

Hugo Boss

Hugo Boss

Hugo Boss

Hugo Boss

2

Chloe

Chloe

Calvin Klein

Chanel

Chanel

3

Chanel

Chanel

Chloe

Chloe

Chloe

4

Calvin Klein

Calvin Klein

Chanel

Calvin Klein

Calvin Klein

5

Guess

Marc Jacobs

Marc Jacobs

Guess

Tom Ford

6

Christina Aguilera

Versace

Guess

Versace

Versace

7

Dkny

Guess

Kenzo

Tom Ford

Gucci

8

Dior

Victoria Secret

Dior

Dior

Guess

9

Jean Paul Gaultier

Dior

Versace

Gucci

Dior

10

Gucci

Yves Saint Laurent

Yves Saint Laurent

Marc Jacobs

Marc Jacobs


In alle vijf de jaren van de meetperiode staat Hugo Boss op de eerste plaats. Over de hele meetperiode wordt er maandelijks bijna 5.000 keer gezocht naar Hugo Boss in combinatie met “ “parfum” of “eau de toilette”. Was de tweede plaats in de jaren 2014 en 2015 nog voor Chloe, in de meest recente twee jaar staat Chanel op de tweede plaats. Calvin Klein mocht in het tussenliggende jaar even op de tweede plaats staan. Over het algemeen is de top 10 redelijk stabiel. Dit jaar zien we wel een verdere opmars van Tom Ford op de vijfde plaats. Tom Ford kwam vorig jaar de top 10 binnen op de zevende plaats. In het jaar 2015 stond dit merk nog op de 25ste plaats en in het jaar 2016 op de 13e plaats. Daar tegenover zijn er ook merken die uit de top verdwijnen. Stond Christina Aguilera in het jaar 2014 nog op de zesde plaats, de afgelopen jaren is dit merk geleidelijk uit de top gezakt en staat nu op een bescheiden 35ste plaats. Marc Jacobs stond in het jaar 2014 op plaats nummer 23 in de ranglijst. In de jaren 2015 en 2016 stond dit merk op de vijfde plaats, waarna het naar de tiende plaats zakte in het jaar 2017.

In Google Trends kan men tevens de meest populaire gerelateerde zoekopdrachten van een merk raadplegen. De drie populairste zoekopdrachten over de afgelopen maand zijn voor Hugo Boss “Hugo Boss parfum”, “Hugo Boss bottled” en “Hugo Boss The Scent”. Hugo Boss The Scent kent van deze zoekopdrachten de snelste stijging; er werd de afgelopen 30 dagen twee keer zoveel op deze term gezocht als in de 30 dagen daar voor. Voor Chanel is de populairste zoekopdracht “Chanel parfum”, maar de in populariteit snelst stijgende zoektermen voor Chanel zijn andere modeaccessoires zoals “Chanel oorbellen” en “Chanel riem”.

Terug naar het overzicht
Categorieëndrogistschoonheidsverzorging