Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 31-05-2019

Sulfaatvrije shampoo populair

Online wordt er op het gebied van haar- en doucheproducten steeds vaker gezocht naar sulfaatvrije shampoos. Het meest gezochte merk shampoo is Andrelon. Sterk in opkomst is Eucerin shampoo.

Marktdata.nl heeft in opdracht van DrogistenWeekblad het Nederlandstalige zoekverkeer over haar- en doucheproducten in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (april 2015 t/m maart 2019) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Historische gegevens kunnen worden geraadpleegd in de zoekwoordenplanner van Google in AdWords. Daarnaast krijgt men in Google Trends inzicht de actuele stijgers qua zoektermen en de relatieve ontwikkeling van het online zoekgedrag. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Zoekvolume kan niet naar exacte cijfers over verkoopaantallen e.d. worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de veranderende consumentenbehoefte.

Online zoekgedrag naar haar- en doucheproducten
Het zoekvolume van alle zoekopdrachten gerelateerd aan haar- en doucheproducten is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. Onderstaand figuur toont de meest voorkomende gerelateerde zoekwoorden op het gebied van haar- en doucheproducten met het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar. De vermelde zoektermen kunnen overigens erg op elkaar lijken. Zo staat zowel de zoekterm “sulfaatvrije shampoo” als de term “shampoo zonder sulfaten” in de top van de ranglijst.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Maandelijks wordt er gemiddeld 5.400 keer gezocht op de zoekterm “masker”. Daarnaast wordt er frequent gezocht op etherische olie en shampoo.

Welke type producten binnen het segment haar- en doucheproducten zagen het zoekvolume de afgelopen paar jaar het sterkst toenemen? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2018 ten opzichte van het jaar 2016.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

Bijna alle vermelde type producten zagen het zoekvolume in het jaar 2018 toenemen ten opzichte van het jaar 2016. Er werd in het jaar 2018 alleen minder gezocht op maskers, aromatherapie, kleurshampoo en shampoo zonder sls. De sterkste groei van het zoekvolume betreft shampoo zonder sulfaten en sulfaatvrije shampoo. Daarnaast zagen de termen handzeep en badschuim het zoekvolume boven gemiddeld toenemen. Een sulfaatvrije shampoo is milder voor het haar en de hoofdhuid. Het haar wordt er minder droog van en de kans dat de hoofdhuid geïrriteerd raakt is een stuk kleiner. Toch kleven er ook nadelen aan sulfaatvrije shampoo. Zo reinigt en schuimt het minder goed en is het vaak duurder.

Merken shampoo
Naar welke merken shampoo wordt er het meest gezocht? Het zoekvolume van 131 verschillende merken shampoo is gemeten over de afgelopen vier jaar. Huismerken van winkelformules en -ketens zijn niet meegenomen in deze analyse. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk wordt gezocht in combinatie met de term “shampoo”. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat je anders appels met peren gaat vergelijken. Diverse merken zijn namelijk ook actief op de markt met andere producten of de merknaam heeft ook nog een andere betekenis. Onderstaand figuur toont de 10 meest gezochte merken shampoo met het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Het meest gezochte merk shampoo is Andrelon. Maandelijks wordt er gemiddeld 1.600 keer gezocht op de zoekterm “Andrelon shampoo”. Daarnaast wordt er frequent gezocht op Betadine, L’Oréal, Guhl en Alpecin.

Welke merken shampoo zagen het zoekvolume het sterkst toenemen in de afgelopen paar jaar? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2018 ten opzichte van het jaar 2016 van de merken shampoo die over de afgelopen vier jaar gemiddeld ten minste 500 zoekopdrachten per maand behaalden.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

Op Betadine shampoo na zagen alle vermelde merken het zoekvolume in het jaar 2018 toenemen ten opzichte van het jaar 2016. De sterkste groei van het zoekvolume betreft Andrelon shampoo. Dit merk kende in het jaar 2016 een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 1.255 en in het jaar 2018 was dit gestegen naar gemiddeld 1.975 zoekopdrachten per maand. Daarnaast zagen Eucerin en Alpecin het zoekvolume flink toenemen. Van de minder grote merken shampoo zijn er een aantal die bezig zijn aan een sterke opmars in het zoekvolume. Houd de volgende merken in de gaten: Maui, Naïf, Petal fresh, Zwitsal, Zarqa en John Frieda.

Op basis van het jaarlijkse zoekvolume naar de merken shampoo komen we tot een jaarlijkse top-10 die in onderstaand figuur is weergegeven. De gegevens over de jaren 2015 en 2019 hebben betrekking op een deel van het jaar.


top-10 merken shampoo per jaar

Betadine shampoo stond in de jaren 2015 en 2016 op de eerste plaats, maar is geleidelijk weggezakt naar de negende plaats in het eerste kwartaal van 2019. Andrelon staat sinds 2017 op de eerste plaats. Sterk in opkomst is Eucerin shampoo die in het eerste kwartaal van 2019 naar de derde plaats is gestegen.

Gerelateerd: Marketingrapport Drogisterijen 2018

Terug naar het overzicht
Categorieëndrogistschoonheidsverzorging