Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 23-05-2019

Smartwatch versus horloge

Uit het Marketingrapport Juweliersbranche 2019 blijkt dat de smartwatch aan populariteit wint. Ook in het online zoekvolume is deze ontwikkeling goed zichtbaar. Bovenstaand figuur toont het relatieve aandeel in het zoekvolume van de zoektermen smartwatch en horloge over de jaren 2017, 2018 en 2019 (jaarlijkse aandelen van “horloge” en “smartwatch” in het Google zoekvolume).

Het aandeel van de smartwatch in het zoekvolume van de zoektermen “horloge” en “smartwatch” is van 56 procent in het jaar 2017 gestegen naar 65 procent in het eerste kwartaal van 2019.

Horlogemerken
Naar welke horlogemerken wordt er online het meest gezocht? Het zoekvolume van meer dan 130 verschillende horlogemerken is gemeten over de afgelopen vier jaar. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk horloge wordt gezocht (merknaam met toevoeging “horloge” in de zoekopdracht). Het meest gezochte merk horloge over de afgelopen vier jaar is Michael Kors. Maandelijks werd er gemiddeld meer dan 22.000 keer gezocht op de zoekterm “Michael Kors horloge”. Naast Michael Kors werd er de afgelopen vier jaar er ook veel gezocht op de merken Casio, Diesel en Cluse.

Top-10 horlogemerken
Op basis van het jaarlijkse zoekvolume naar horlogemerken komen we tot een jaarlijkse top-10 die in onderstaand figuur is weergegeven. De gegevens over de jaren 2015 en 2019 hebben betrekking op een deel van het jaar.


ranglijst jaarlijkse positie van horlogemerken in het Google zoekvolume

Michael Kors staat ieder jaar stevig op de eerste plaats. In de rest van de ranglijst zien we veel beweging. Benieuwd naar de posities van de andere merken? Bestel dan het Marketingrapport Juweliersbranche 2019.

Bron: Marketingrapport Juweliersbranche 2019

Terug naar het overzicht
Categorieënjuweliersmodebranche