Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 29-03-2018

Schoenenwinkel verkoopt 33 procent van de schoenen in de uitverkoop

In het jaar 2017 heeft een gemiddelde schoenenzaak 33 procent van de verkochte schoenen in de uitverkoop verkocht. Het betreft hier het aandeel in aantal en niet in omzetwaarde.

Onderstaand figuur toont de spreiding van het aandeel van schoenen dat men in de uitverkoop heeft verkocht. De mediaan (middelste waarneming) is 35 procent.


spreiding van het aandeel schoenen dat in de uitverkoop is verkocht

Bij de helft van de schoenenzaken ligt het aandeel van schoenen dat in de uitverkoop wordt verkocht tussen de 20 en 40 procent. Bij 15 procent van de schoenenwinkels wordt minstens de helft van alle verkochte schoenen in de uitverkoop verkocht. Onderstaand figuur toont per maand hoeveel procent van de schoenenzaken uitverkoop houden.


uitverkoopmaanden

Bijna alle schoenenzaken, 98 procent, houdt in januari uitverkoop. Januari is daarmee de meest benutte maand voor de uitverkoop van schoeisel. Naast de piek in december-februari zijn de zomermaanden juni-augustus favoriete uitverkoopmaanden. In april, mei en oktober zijn er praktisch geen schoenenzaken die uitverkoop houden.

Naast informatie over uitverkoop is in het onderzoek tevens gevraagd naar de ontwikkeling van verkoopaantallen van het jaar 2017 ten opzichte van het voorgaande jaar van een aantal type schoenen.

Onderstaand figuur laat de ontwikkeling zien van de verkopen (in aantallen) van een aantal productcategorieën over het jaar 2017 ten opzichte van het voorgaande jaar (2016). Het figuur is gesorteerd op de mate waarin er per saldo sprake was van een daling of stijging.


ontwikkeling van de verkoopaantallen van het jaar 2017 ten opzichte van 2016

De drie productgroepen met het grootste aandeel schoenenwinkels dat een verkooptoename noteerde in het jaar 2017 zijn sneakers, boots en sandalen en slippers. De sterkste dalers zijn nette lage schoenen, pumps/high heels en dameslaarzen. De belangrijkste producttrends die uit het onderzoek naar voren komen zijn (nog steeds) sneakers, comfortschoenen, duurzame producten, loafers, boots en kinderschoenen van met name de bekende sportmerken zoals Nike en Adidas.

Bron: Marketingrapport Schoenenbranche 2018

Over het Marketingrapport Schoenenbranche 2018
Het Marketingrapport Schoenenbranche 2018 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de merken en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de schoenendetailhandel in Nederland. Het oriëntatie- en inkoopgedrag van schoenenzaken is helder in beeld gebracht. Tevens bevat het onderzoeksrapport diverse analyses van de database van alle schoenenwinkels in het Handelsregister en informatie die middels deskresearch is verzameld. Bij diverse thema’s worden de onderzoeksresultaten tevens vergeleken met de voorgaande edities van het onderzoek onder schoenenzaken uit de jaren 2003-2015. Het onderzoeksrapport telt 70 pagina’s op A4-formaat in kleurendruk en is Nederlandstalig. Vormen schoenenzaken uw doelgroep dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

Terug naar het overzicht
Categorieënmodebrancheschoenenbranche