Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 15-05-2019

Recreatieplas wint aan populariteit

De maand juli is de favoriete maand waarin men online zoekt naar zwembad-gerelateerde onderwerpen. In het jaar 2018 werd er, mede als gevolg van de warme zomer dat jaar, relatief veel gezocht naar buiten-zwemfaciliteiten. Met name recreatieplassen zagen het zoekvolume sterk toenemen.

Marktdata.nl heeft in opdracht van RekreaVakkrant het Nederlandstalige zoekverkeer over zwembaden en waterpretparken in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (april 2015 t/m maart 2019) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase voor vrijetijdsbesteding, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van wensen en behoeften. Historische gegevens kunnen worden geraadpleegd in de zoekwoordenplanner van Google in AdWords. Daarnaast krijgt men in Google Trends inzicht de actuele stijgers qua zoektermen en de relatieve ontwikkeling van het online zoekgedrag. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Zoekvolume kan niet naar exacte cijfers over bezoekersaantallen e.d. worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de veranderende consumentenbehoefte.

Zoekperiode
In de maand juli wordt er het meest gezocht met zwembad en waterpretpark gerelateerde zoektermen. Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten naar zwembaden en waterpretparken en alle gerelateerde zoektermen. Daaruit valt af te lezen dat 20,3% van alle zoekopdrachten plaats vindt in de maand juli. Het zijn vooral de zomermaanden met een piek in het zoekvolume. Buiten het zomerseizoen zien we dat er in januari ook relatief veel wordt gezocht. In de eerste maand van het jaar maakt men veelal vakantieplannen voor het jaar, waardoor zoektermen als “subtropisch zwemparadijs” of “vakantiepark met zwembad” in de maand januari ook een relatief groot zoekvolume kennen. In de maand november wordt er het minst gezocht met zwembad en waterpretpark gerelateerde zoektermen.


aandeel in het zoekvolume

Zoektermen
Bij het analyseren van alle zoekopdrachten naar zwembaden, waterpretparken en alle gerelateerde zoektermen blijkt dat er heel veel wordt gezocht naar een zwembad voor in de eigen tuin of een opblaaszwembad. Deze gerelateerde zoektermen zijn buiten de analyse gehouden. Daarnaast wordt er ook zeer frequent gezocht met de algemene zoekterm “zwembad”. De afgelopen vier jaar is er gemiddeld 74.000 keer per maand op deze algemene zoekterm gezocht. In het jaar 2018 betrof het zelfs meer dan 100.000 maandelijkse zoekopdrachten. Deze stijging in het jaar 2018 is wellicht toe te schrijven aan de extreem warme zomer in dat jaar. Onderstaand figuur toont de meest gezochte gerelateerde algemene zoekopdrachten met het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

De algemene zoekterm “zwemmen” levert bijna 10.000 zoekopdrachten per maand op. Iets specifiekere zoektermen die veel worden gebruikt zijn “subtropisch zwembad”, “buitenzwembad”, “tropisch zwembad” en “zwemparadijs”. Welke zoektermen zagen het zoekvolume het sterkst toenemen? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2018 ten opzichte van het jaar 2016.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

Op de zoekterm “vakantieparken Nederland met subtropisch zwembad” na zagen alle vermelde termen het zoekvolume in het jaar 2018 toenemen ten opzichte van het jaar 2016. De sterkste groei van het zoekvolume betreft “recreatieplas”. Deze zoekterm kende in het jaar 2016 een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 289 en in het jaar 2018 was dit gestegen naar gemiddeld 1.449 zoekopdrachten per maand. Daarnaast zagen de zoektermen op het gebied van het buiten kunnen zwemmen het zoekvolume flink toenemen. Ook dit wordt veroorzaakt door de zonnige en warme zomer van 2018.

Zwemlocaties
Naast de veel gebruikte zoektermen naar een type zwembad of zwemparadijs wordt er tevens heel gericht gezocht naar een zwembad op een bepaalde locatie. De 15 meest gezochte zwembaden met locatie-aanduiding in de zoekopdracht zijn in onderstaand figuur weergegeven. Daaruit valt af te leiden dat men in veel gevallen gericht zoekt naar een zwemgelegenheid op een specifieke locatie. De afgelopen vier jaar is er het meest gezocht naar het Henschotermeer. Het Henschotermeer is een recreatiegebied middenin de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Dit recreatiegebied kent tevens de sterkste groei in het zoekvolume als we 2018 vergelijken met 2016. Overigens wordt er op zeer uiteenlopende manieren gezocht met zoektermen. Zo zijn er 124 verschillende zoektermen gebruikt met “subtropisch zwembad” met een toevoeging van een locatie of type, goed voor gemiddeld ruim 18.000 maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar. Ook de term “buitenzwembad” met een toevoeging kent, met 71 verschillende toevoegingen, meer dan 12.000 maandelijkse zoekopdrachten. Andere zoekopdrachten die veel in combinatie met een locatie of type worden uitgevoerd zijn aquapark, binnenzwembad, buitenbad, recreatieplas, subtropisch zwemparadijs, waterpretpark en zwemparadijs.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Omdat de lijst met zoekopdrachten van zwemfaciliteiten in combinatie met een locatie enorm divers is, hebben we het zoekvolume geografisch in beeld gebracht binnen Nederland op basis van plaatsnamen. Duidelijk te zien is de sterke concentratie van het zoekvolume naar zwembaden in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

Gerelateerd:

Marketingrapport Verblijfsrecreatie 2017

Investeringsmonitor kampeerbedrijven en bungalowparken 2019

Terug naar het overzicht
Categorieënrecreatie