Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 26-02-2018

PVC vloerbedekking en laminaat winnen terrein

Uit het Marketingrapport Vloerbedekking 2018 blijkt dat vinyl/pvc vloerbedekking en laminaat de afgelopen jaren verder terrein hebben gewonnen in de vloerbedekkingsmarkt.

In het Marketingrapport Vloerbedekking 2018 is een onderscheid gemaakt tussen harde en zachte vloerbedekking. Deze indeling is als volgt gedefinieerd:

Zachte vloerbedekking: textiele vloerbedekking (rol/tegels, karpetten), elastische/flexibele vloerbedekking (vinyl/pvc op rol/tegel, rubber, leder en linoleum)

Harde vloerbedekking: hout (massief/samengesteld/ laminaat), kurk (vast/zwevend, tegels/stroken), natuursteen, keramische tegels*, gegoten kunstharsvloeren

*) keramische tegels die worden verkocht via woonzaken die vloerbedekking aanbieden, dus niet via bijvoorbeeld tegelspeciaalzaken die alleen tegels verkopen. woonzakenpanel.nl hanteert een aparte productgroep “sanitair/tegels/badkamers” welke buiten dit onderzoek is gehouden.

Verkoopkanalen zachte vloerbedekking binnen de woonbranche
Uit de database van woonzakenpanel.nl blijkt dat naast woningtextielzaken zachte vloerbedekking met name wordt aangeboden door algemene woninginrichters (gemengde woonzaken), doe-het-zelfzaken, meubelzaken en parketzaken. Binnen de woonbranche behalen met name woningtextielzaken en gemengde woonzaken een substantieel omzetaandeel met de verkoop van zachte vloerbedekking. 57 Procent van de totale omzet in zachte vloerbedekking via de woonzaken wordt gerealiseerd door algemene woninginrichters (gemengde woonzaken) en 18 procent van de totale omzet van zachte vloerbedekking via woonzaken loopt via woningtextielzaken. Gemiddeld realiseert een woonzaak die zachte vloerbedekking verkoopt 54 procent van de omzet binnen deze productgroep met de verkoop van vinyl/pvc vloerbedekking op rol, tegel of stroken. Daarmee heeft dit type vloerbedekking de afgelopen jaren de categorie textiele vloerbedekking op rol of tegel ingehaald. In het jaar 2013 had deze categorie zachte vloerbedekking nog het grootste omzetaandeel.

Verkoopkanalen harde vloerbedekking binnen de woonbranche
Uit de database van woonzakenpanel.nl blijkt dat naast parketzaken harde vloerbedekking met name wordt aangeboden door algemene woninginrichters (gemengde woonzaken), doe-het-zelfzaken, meubelzaken en woningtextielzaken. Binnen de woonbranche behalen met name parketzaken, woningtextielzaken en gemengde woonzaken een substantieel omzetaandeel met de verkoop van harde vloerbedekking. 44 Procent van de totale omzet in harde vloerbedekking via de woonzaken wordt gerealiseerd door parketzaken en 38 procent van de totale omzet van harde vloerbedekking via woonzaken loopt via algemene woninginrichters (gemengde woonzaken).

Gemiddeld realiseert een woonzaak die harde vloerbedekking verkoopt 45 procent van de omzet binnen deze productgroep met de verkoop van laminaat. Daarmee heeft dit type harde vloerbedekking de afgelopen jaren wederom terrein gewonnen.

In het Marketingrapport Vloerbedekking 2018 zijn alle omzetaandelen van harde en zachte vloerbedekking doorgerekend naar de afzonderlijke sub-productgroepen, waarbij de marktomvang van alle onderscheiden type vloerbedekking in kaart is gebracht.

Leveranciers
Met hoeveel verschillende leveranciers van vloerbedekking doet een gemiddelde woondetaillist zaken? Er is sprake van een regelmatige leverancier als er een bepaalde koopfrequentie is waarbij men het contact met de leverancier niet als eenmalige, incidentele transactie ervaart. Het uitgangspunt is dat een leverancier een “regelmatige leverancier” is indien men ten minste vier keer per jaar een bestelling plaatst voor vloerbedekking. Het aantal verschillende regelmatige leveranciers van vloerbedekking op jaarbasis loopt sterk uiteen onder de woonzaken. Het gemiddelde aantal regelmatige leveranciers van vloerbedekking op jaarbasis bedraagt 8,9.

Van alle woonzaken die vloerbedekking verkopen heeft men het afgelopen jaar gemiddeld 1,0 relaties verbroken, wat neerkomt op 11,4 procent van het leveranciersbestand. Ruim de helft van de ondernemers (56%) heeft geen enkele leveranciersrelatie verbroken. De redenen dat men een relatie heeft beëindigd met een regelmatige leverancier lopen uiteen. Ruim een kwart van de motieven is puur product gerelateerd. Daarnaast is een slechte service, slechte leveringen / slecht voorraadhoudend of de prijsstelling een veelvoorkomend hoofdmotief voor het verbreken van een leveranciersrelatie.

Van alle woonzaken die vloerbedekking verkopen heeft men het afgelopen jaar gemiddeld 1,0 nieuwe leveranciers aangetrokken, wat neerkomt op 10,7 procent van het leveranciersbestand. 44 Procent van de ondernemers heeft geen enkele nieuwe leverancier van vloerbedekking aangetrokken. De hoofdreden om voor een bepaalde nieuwe leverancier te kiezen is in de meeste gevallen terug te voeren op de collectie en prijsstelling van de leverancier.

Bron: Marketingrapport Vloerbedekking 2018

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandelparketvloerenwoninginrichtingwoonbranche