Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 15-03-2019

Online zoekgedrag naar vakanties

Online wordt er het meest gezocht naar vakantiebestemmingen in Griekenland en Turkije, maar sterk in opkomst zijn de bestemmingen Kenia en Egypte in het zoekvolume. De belangstelling voor Brazilië als vakantiebestemming is de laatste paar jaar afgenomen. All inclusive vakanties en cruise vakanties laten in het online zoekvolume qua type vakantie de sterkste (procentuele) groei zien over de afgelopen drie jaar.

Marktdata.nl heeft in opdracht van RekreaVakkrant het Nederlandstalige zoekverkeer over vakanties in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (februari 2015 t/m januari 2019) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase voor het boeken van een vakantie, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van vakantiewensen. Historische gegevens kunnen worden geraadpleegd in de zoekwoordenplanner van Google in AdWords. Daarnaast krijgt men in Google Trends inzicht de actuele stijgers qua zoektermen en de relatieve ontwikkeling van het online zoekgedrag. Boekingssites, websites van reisbureaus, blogs en influencers publiceren veelal commercieel getinte boodschappen waar belangen van aanbieders achter schuilen. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert daarentegen objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Zoekvolume kan niet naar exacte cijfers over vakantiebestemmingen e.d. worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de veranderende consumentenbehoefte.

Online zoekgedrag naar vakanties
Het zoekvolume van alle zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan een vakantie boeken is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. In de afgelopen vier jaar werden er maandelijks circa 1,8 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd in Google die waren gerelateerd aan de term “vakantie boeken”. Een groot deel van de online zoekers naar vakanties zoekt in eerste instantie met algemene zoektermen. Zo werd er de afgelopen vier jaar gemiddeld per maand ruim 300.000 keer in de Google zoekmachine gezocht op de term “vliegtickets”. “Camping” behaalde ook een maandelijks gemiddelde van ruim 300.000 zoekopdrachten. Op de derde plaats van de ranglijst met gerelateerde zoekopdrachten staat “weekendje weg” met 135.000 maandelijkse zoekopdrachten. “Last minute” komt uit op 110.000 zoekopdrachten per maand.

Zoekperiode
In de maand juli wordt er het meest gezocht met vakantie gerelateerde zoektermen. Bovenstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten naar “vakantie boeken” en alle gerelateerde zoektermen. Daaruit valt af te lezen dat 13,7% van alle zoekopdrachten plaats vindt in de maand juli. Daarnaast kent januari een piek in het zoekvolume. In de eerste maand van het jaar maakt men veelal vakantieplannen voor het jaar. In de maand november wordt er het minst gezocht met vakantie gerelateerde zoektermen. Veel gerelateerde zoekopdrachten bevatten een vakantiebestemming (land of streek) of een type vakantie (zoals zon- of vliegvakantie). Daarnaast worden er veel zoekwoorden gecombineerd met “goedkope”, “low budget” of “last minute”. Hieruit blijkt dat veel online zoekers nadrukkelijk naar een scherp geprijsd buitenkansje op zoek zijn. Men wil immers niet te veel betalen. De term “last minute” heeft een extreme piek in het zoekvolume met meer dan 300.000 zoekopdrachten in de maand juli.

Vakantiebestemming
Iets specifiekere zoekers koppelen aan de zoekopdracht een land, regio of plaats. Zo scoort bijvoorbeeld “vakantie Portugal” ruim 8.000 maandelijkse zoekopdrachten. Omdat veel zoekopdrachten naar een specifieke bestemming op verschillende manier (verschillende woordcombinaties) worden uitgevoerd, hebben we deze samengevoegd naar specifieke bestemmingen. Onderstaand figuur toont de meest gezochte vakantiebestemmingen met het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten naar de betreffende bestemming.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Bij de analyse van alle gerelateerde zoekopdrachten van “vakantie boeken” over de afgelopen vier jaar staat Griekenland op nummer één met gemiddeld bijna 25.000 maandelijkse zoekopdrachten. Turkije staat op de tweede plaats en Spanje, Kroatië en Italië completeren de top 5. Men zoekt dus vooral naar de Zuid-Europese bestemmingen.

Interessant is het om te kijken naar de ontwikkeling van het jaarlijkse zoekvolume. Onderstaand figuur toont de sterkste dalers en de sterkste stijgers in de ranglijst van vakantiebestemmingen, waarbij alleen bestemmingen in de analyse zijn meegenomen waar naar gemiddeld over de afgelopen vier jaar ten minste 500 keer per maand is gezocht.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2015

In de ranglijst staan zeven landen die een dalende tendens van meer dan 10% hebben als we het jaar 2018 vergelijken met 2015. Het zoekvolume van Brazilië als vakantiebestemming daalde in het jaar 2018 het hardst met 29 procent ten opzichte van het jaar 2015. Ook Indonesië, Bali, Corsica en Engeland kennen een behoorlijke daling van het zoekvolume. De sterkste stijgers zijn Kenia en Egypte. Van deze landen is het zoekvolume meer dan verdubbeld. Ook Kreta, Schotland en Kroatië laten een toenemende populariteit zien in het zoekvolume naar vakantiebestemmingen.

Type vakanties
In verhouding wordt er online iets meer naar autovakanties gezocht dan naar vliegvakanties. In het jaar 2018 werd er gemiddeld iets meer dan 7.000 keer per maand gezocht op de term “autovakantie” tegenover circa 6.400 keer per maand op de term “vliegvakantie”. De afgelopen drie jaar is het zoekvolume naar deze beide type vakanties met 15 procent afgenomen. En, waarschijnlijk mede door de zonovergoten en warme zomer van het afgelopen jaar, is het zoekvolume naar “zonvakantie” nog sterker teruggelopen. In het jaar 2016 nam het zoekvolume naar een zonvakantie nog met 6% toe en ook in het jaar 2017 was er sprake van een stijging van 2%. Maar in het afgelopen jaar, 2018, nam het zoekvolume naar een zonvakantie met 27% af. Welke type vakanties laten over de afgelopen drie jaar een sterke stijging zien in het zoekvolume? In het jaar 2018 is het zoekvolume naar all inclusive vakanties en cruise vakanties meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar 2015. Over het afgelopen jaar (2018) laten all inclusive vakanties de sterkste toename zien van 51%, op de voet gevolgd door wintersport vakanties die een groei in het zoekvolume van 40% noteerde over 2018. In het jaar daar voor, 2017, nam het zoekvolume naar wintersport vakanties nog met 11% af. Met de groei van het aantal alleenstaanden in Nederland zien we ook dat het zoekvolume naar alleenstaande reizen gestaag toeneemt.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2015

Type accommodatie
Naast een vakantiebestemming of type vakantie wordt er online ook veel gezocht naar een type accommodatie. Onderstaand figuur toont de verhouding van het zoekvolume naar campings, vakantiehuizen en vakantieparken.


procentuele verhouding zoekvolume 2018

De overgrote meerderheid van online zoekers naar een type vakantie-accommodatie zoekt naar een camping. Daarnaast is het zoekvolume naar vakantieparken iets groter dan dat naar vakantiehuisjes. Deze procentuele verhouding van het zoekvolume is de afgelopen jaren vrijwel onveranderd gebleven. In het afgelopen jaar is er circa 340.000 keer per maand gezocht op de drie type accommodaties in relatie tot het boeken van een vakantie. Ten opzichte van het jaar 2016 is het zoekvolume licht gedaald (-5%). Naast de drie vermelde type vakantie-accommodaties zijn er tal van andere type accommodaties waarop men zoekt, zoals vakantievilla, vakantie appartement, airbnb, jeugdherberg, hostel, hotel, etc. Daarnaast kan men op een camping veelal uit verschillende accommodaties kiezen, zoals een (huur)tent, camper, caravan of huisje.

Gerelateerd:

Marketingrapport Verblijfsrecreatie 2017

Investeringsmonitor kampeerbedrijven en bungalowparken 2019

Terug naar het overzicht
Categorieënrecreatie