Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 26-11-2018

Online zoekgedrag naar een kapsalon

Uit een analyse van het online zoekgedrag naar een kapper van marktdata.nl blijkt dat er in Nederland via Google vooral in de maanden augustus-oktober wordt gezocht naar een kapper. De top-3 van meest gezochte kapsalonformules in 2018 bestaat uit BrainWash, Hizi Hair en Team Kappers.

Marktdata.nl heeft het zoekverkeer over kappers en kappersformules in Google onderzocht over de periode november 2014 t/m oktober 2018. In Google is de afgelopen vier jaar gemiddeld 35.000 keer per maand naar de algemene term (als losse zoekopdrachten) “kapper” gezocht. Het maandelijkse zoekverkeer naar “kapper” laat een sterk stijgende lijn zien. Zocht men in het jaar 2015 gemiddeld 11.000 keer per maand naar kapper, in het lopende jaar 2018 is dit opgelopen tot ruim 57.000 maandelijkse zoekopdrachten.

Omdat het zoekwoord “kapper” vaak een belangrijke start blijkt te zijn bij het online zoeken naar een kapper, is er gekeken naar veel voorkomende gerelateerde zoekopdrachten. Daaruit blijkt dat er veel zoekopdrachten met de term “kapper” in combinatie met een plaatsnaam worden uitgevoerd. De meest voorkomende plaatsen waar men een kapper zoekt zijn Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Groningen. Daaruit blijkt dat veel online zoekgedrag naar kappers is gericht op een locatie waar men een kapsalon zoekt. Andere veel voorkomende gerelateerde zoekwoorden zijn korte kapsels, kapsalon, kapsels en herenkapsels. Opvallend is ook het grote zoekvolume naar een landelijke kappersformule zoals Kinki Kappers en Ami Kappers.

Onderstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten naar “kapper” en de tien belangrijkste kappersformules in Google per jaar. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2014 en 2018 zijn dus over een deel van het jaar gemeten. De tien kappersformules die zijn meegenomen in het onderzoek zijn Ami Kappers, BrainWash, Cosmo Hairstyling, Hairmaxx, Hizi Hair, Kinki Kappers, Mobella, QIOZ Mobiele Kappers, Rombout Kappers en Team Kappers.

Het zoekvolume van specifieke kappersformules is beduidend groter dan de algemene zoekterm “kapper”. Dat terwijl het aantal kapsalons dat tot een formule hoort slechts een fractie is van het totaal aantal kapsalons in Nederland. Slechts twee procent van de ruim 28.000 vestigingen betreft een hoofdvestiging en vier procent is een filiaal van een hoofdvestiging (nevenvestiging). Veruit de meeste ondernemingen in de kappersbranche betreft zelfstandig opererende vestigingen. Filiaalvorming (hoofd- en nevenvestigingen) komt zeer beperkt voor in de kappersbranche. Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2015 in Google 11.000 keer per maand gezocht op een algemene term “kapper”. In het lopende jaar 2018 is tot november gemiddeld ruim 57.000 keer per maand gezocht op deze zoekterm. Dat is een zeer sterke toename van 520 procent ten opzichte van drie jaar eerder. De ontwikkeling van het zoekvolume van kappersformules laat een ander beeld zien. Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2015 in Google bijna 55.000 keer per maand gezocht op een van de tien specifieke kappersformules die in het onderzoek zijn meegenomen. In het lopende jaar 2018 is tot november gemiddeld 77.000 keer per maand gezocht op een specifieke formule, een toename van 40 procent. Onderstaand figuur toont de verhouding van het zoekvolume van “kapper” ten opzichte van het zoekvolume van de verschillende formules.

Tot het jaar 2018 nam het aandeel zoekopdrachten naar “kapper” jaarlijks fors toe. In het lopende jaar lijkt de verhouding te stabiliseren.

Zoekperiode
Tegen het eind van zomer, in de maanden augustus, september en oktober, wordt er het meest naar een kapper gezocht. Dit geldt voor zowel algemene zoektermen als het zoeken naar een specifieke kappersformule. Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten naar een kapper. De maandelijkse verdeling geeft wel een licht vertekend beeld, omdat november en december 2018 niet zijn meegenomen in de analyse.

Formules top 10
Daarmee komen we tot slot bij de top tien van meest gezochte kappersformules via Google in Nederland. Onderstaande tabel toont de top tien van meest gezochte kappersformules per jaar (meetperiode november 2014 t/m oktober 2018, op basis van de kappersformules met het meeste aantal vestigingen in Nederland).

Pos:

2014

2015

2016

2017

2018

1

Brain Wash

Brain Wash

Brain Wash

Brain Wash

Brain Wash

2

Kinki

Kinki

Kinki

Kinki

Hizi Hair

3

Hizi Hair

Team

Team

Team

Team

4

Team

Ami

Ami

Hizi Hair

Ami

5

Ami

Hizi Hair

Hizi Hair

Ami

Kinki

6

Cosmo

Cosmo

Cosmo

Cosmo

Cosmo

7

Rombout

Rombout

Rombout

Rombout

Rombout

8

Mobella

Mobella

Mobella

Mobella

Mobella

9

Hair maxx

Hair maxx

Hair maxx

Hair maxx

Hair maxx

10

QIOZ

QIOZ

QIOZ

QIOZ

QIOZ

In alle vijf de jaren van de meetperiode staat BrainWash op de eerste plaats. Over de hele meetperiode wordt er maandelijks ruim 27.000 keer gezocht naar BrainWash. Was de tweede plaats tot dit jaar nog voor Kinki Kappers, in het lopende jaar 2018 staat Hizi Hair op de tweede plaats. Kinki Kappers moet dit jaar genoegen nemen met een vijfde plaats. Team Kappers staat sinds 2015 stabiel op de derde plaats.

In Google Trends kan men tevens de meest populaire gerelateerde zoekopdrachten van een merk raadplegen. De drie populairste zoekopdrachten over de afgelopen maand zijn voor BrainWash “BranWash openingstijden”, “BrainWash Festival” en “BrainWash Amsterdam”. BrainWash Amsterdam kent van deze zoekopdrachten de snelste stijging; er werd de afgelopen 30 dagen 30 procent meer op deze term gezocht als in de 30 dagen daar voor. Voor Hizi Hair is de populairste zoekopdracht “Hizi Hair Leusden”.

Gerelateerd:
Marketingrapport Kappersbranche 2019

Terug naar het overzicht
Categorieënkappersschoonheidsverzorging