Gepubliceerd: 20-09-2017
Schoonheidssalons kennen drie type omzetmakers, te weten behandelomzet, omzet met de verkoop van producten en overige omzet. 69 Procent van de totale brancheomzet wordt gerealiseerd met behandelingen. De productverkoop is goed voor 29 procent van de omzet. Het omzetaandeel van de productverkoop is in het jaar 2016 gelijk gebleven ten opzichte van het jaar 2014.
Het aantal behandelingen van mannen vertegenwoordigt 10 procent van het totaal aantal behandelingen van een gemiddelde schoonheidsspecialist. Dit percentage schommelt reeds jaren rond de tien procent. Onderstaand overzicht toont de behandelverdeling in de loop der jaren.
Bron: Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016
Bij 38 procent van de schoonheidsspecialisten bedraagt het aandeel van mannen bij de behandelingen minder dan 5 procent. 14 Procent van de instituten behandelt helemaal geen mannen. Bij slechts twee procent van de instituten vertegenwoordigt het behandelen van mannen meer dan de helft van het totaal aantal behandelingen.
Bron: Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016
De omzet die wordt gerealiseerd met de behandeling van mannelijke klanten vertegenwoordigt negen procent van de omzet van een gemiddelde schoonheidsspecialist. Hieruit blijkt dat de gemiddelde omzet per man nagenoeg gelijk is aan de gemiddelde omzet per vrouw. Onderstaand overzicht toont de omzetverdeling in de loop der jaren.
Bron: Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016
Bron: Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016
Gerelateerd: Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2023