Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 09-08-2018

Omzetgroei cosmetica en parfums

In 2016 werd voor 3,3 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten. In 2012 was dit nog 2,9 miljard euro. In de periode 2014-2016 groeide de omzet gemiddeld met bijna 4 procent per jaar. Het grootste deel van de groei kwam van webwinkels. Dit blijkt uit een vandaag verschenen rapport van het CBS.

Webwinkels, alle bedrijven waar het merendeel van de omzet wordt behaald door verkoop aan consumenten via internet, verkochten in 2016 voor 268 miljoen euro aan cosmetica en parfums. Daarmee werd 8 procent van deze producten in webwinkels verkocht, waar dat nog 2 procent was in 2012. Drogisterijen verkochten in 2016 voor 1,3 miljard euro aan cosmetica en parfums. Dat is het meest van alle branches, al is het marktaandeel tussen 2012 en 2016 gedaald van 45 naar 40 procent. Ook supermarkten verloren marktaandeel. Bij parfum- en cosmeticawinkels groeide dit juist van 20 naar 21 procent.

Een kwart koopt online levensmiddelen, cosmetica- of schoonmaakproducten
De relatief sterke stijging van cosmeticaverkopen door webwinkels past in de trend van het groeiende aantal mensen dat online winkelt. In 2017 kocht 76 procent van alle personen vanaf twaalf jaar iets online, waar 64 procent dit deed in 2012. De groep die online levensmiddelen, cosmetica- en schoonmaakproducten kocht, groeide van 7 naar 26 procent. De toename was het grootst bij personen 25 tot 45 jaar.

De Thuiswinkel Markt Monitor (Twinkle) over het afgelopen jaar laat eveneens een sterke online groei in de branche zien: de categorie Health & Beauty kwam met een groei van 46 procent als snelste stijger naar voren. Dit jaar kreeg de Nederlandse online deelsector er bovendien een nieuwe speler bij: Zalando, dat dit voorjaar een aparte beauty-afdeling toevoegde aan zijn mode-assortiment.

Het jaarverslag van de NCV (Nederlandse Cosmetica Vereniging) over het jaar 2017 bevestigt de marktontwikkelingen. De Nederlandse markt voor cosmetica heeft vooral dankzij de online aankopen een positieve ontwikkeling doorgemaakt. Gebaseerd op de gegevens van Nielsen en GfK concludeert de NCV dat in 2017 de totale consumptieve bestedingen ruim 2,6 miljard euro bedragen en dat de totaalmarkt van cosmetica een positieve ontwikkeling van 1,5-2% laat zien.

De zogenaamde ‘health en beautybranche’ behoort tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen en groeit sterk. De groei van e-commerce (online verkoop) is in absolute zin sterker dan de groei in de drogisterij en parfumerie, met ongeveer 44 miljoen euro groei. De groei van e-commerce zorgt voor een positieve ontwikkeling in diverse deelmarkten. Bij decoratieve cosmetica daalt de markt bijvoorbeeld, maar door e-commerce is er toch een groei van 1% gerealiseerd. De aankopen via online maken 4,4% uit van de totaal aankopen cosmetica. Op dit moment wordt al meer dan 10% van de geuren online gekocht, waarbij de selectieve geuren harder groeien (parfumerie) en de prijscomponent zorgt voor een waardevermeerdering. Het online assortiment is veel groter dan in de winkel.

Gerelateerd:

Marketingrapport Drogisterijen 2018

Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016

Marketingrapport Pedicures 2016

Marketingrapport Kappersbranche 2019

Marketingrapport Parfumerieën 2012

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandeldrogistpedicuresschoonheidsspecialistenschoonheidsverzorgingvoetverzorging