Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 25-06-2018

Omzet veterinaire dienstverleners meer dan een miljard

Volgens cijfers van het CBS bedroeg de brancheomzet van veterinaire dienstverleners (dierenartsen) in het jaar 2016 ruim een miljard euro in Nederland. In dat jaar steeg de netto omzet ten opzichte van het voorgaande jaar met 5,2 procent. De inkoopwaarde van de omzet betrof in het jaar 2016 379 miljoen euro.

De afgelopen zes jaar is de brancheomzet van de veterinaire sector ieder jaar gegroeid. Behandelingen van kleindieren zijn bij een doorsnee dierenarts goed voor de helft van de praktijkomzet. Het verstrekken van diergeneesmiddelen vertegenwoordigt 18 procent van de omzet van een gemiddelde dierenartspraktijk. Daarnaast vertegenwoordigt de verkoop van diervoeding 8 procent van de omzet. Er bestaan uiteraard wel grote verschillen tussen dierenartspraktijken. Een groot deel van de praktijken in Nederland betreft praktijken voor gezelschapsdieren. Daarnaast zijn er praktijken voor landbouwhuisdieren, praktijken voor paarden en combinatiepraktijken.

Onderstaand figuur toont het indexcijfer van de jaaromzet en de inkoopwaarde van de omzet, waarbij het jaar 2010 op 100 is gesteld.

Uit bovenstaand figuur blijkt dat de omzet evenredig hard is gestegen ten opzichte van de inkoopwaarde van de omzet. In de jaren 2011 en 2012 steeg de brancheomzet harder dan de inkoopwaarde van de omzet, maar dat verschil werd in het jaar 2013 teniet gedaan. De afgelopen zes jaar is zowel de omzet als de inkoopwaarde van de omzet met 33 procent gestegen.

De inkoopwaarde van de omzet ad 379 miljoen euro in het jaar 2016 betreft hoofdzakelijk de inkoop van diergeneesmiddelen, diervoeding en verbruiksmaterialen. Uit het Marketingrapport Dierenartspraktijken 2018 blijkt dat de drie belangrijkste leveranciers van diergeneesmiddelen Henry Schein, AST Farma en MSD zijn. De twee belangrijkste leveranciers van diervoeding onder dierenartspraktijken betreffen Royal Canin en Hill’s. Met betrekking tot praktijkuitrusting en behandelapparatuur is Henry Schein de belangrijkste leverancier. Op de tweede plaats staat Vetin-Aacofarma, dat onlangs failliet is verklaard. Vetin-Aacofarma richt zich op dierenartsen met verkoop en advies van disposables, medische instrumenten, medical equipment, praktijkinrichting en diervoeding.

Brocacef Veterinaire Diensten, onderdeel van Brocacef B.V., heeft vanaf 1 mei 2018 alle activiteiten overgenomen van het failliete Vetin-Aacofarma. Door het samenvoegen van beide bedrijven (zonder de schulden van Vetin) verstevigt Brocacef haar positie in de veterinaire groothandelsmarkt en zet het bedrijf een cruciale stap in de ambitie om de best gewaardeerde en relevante partner te worden voor dierenartsen in Nederland.

Met de overname van de activiteiten van Vetin is Brocacef Veterinaire Diensten nu, naar eigen zeggen, een toonaangevende partij in de veterinaire markt met een landelijk dekkend eigen logistiek netwerk en een compleet, geïntegreerd aanbod van (farmaceutische) producten en diensten.

Over Brocacef Groep
Brocacef Groep, gevestigd in Maarssen, is een groep van ondernemingen actief op het gebied van de gezondheidszorg. Naast de distributie van geneesmiddelen en medische producten, ontwikkelt en implementeert Brocacef Groep apotheek- en farmaceutische zorgconcepten. Bij Brocacef Groep werken ca. 5.000 medewerkers.

Selectie van een leverancier
Bij de selectie van een leverancier door een dierenarts spelen vele aspecten een rol. Het bestelgemak, de prijs/kwaliteit verhouding en de levertijd / het op tijd leveren zijn de belangrijkste selectiecriteria, gevolgd door de prijs en de breedte van het assortiment. Ten opzichte van de voorgaande edities van het onderzoek zijn het bestelgemak en online bestelfaciliteiten belangrijker geworden als selectiecriteria met betrekking tot een leverancier. De prijs/kwaliteit verhouding en de kwaliteit van de producten worden minder belangrijk gevonden bij de selectie van een leverancier.

Dat het bestelgemak voor dierenartsen zo belangrijk is blijkt ook uit de gewenste verbeterpunten van het inkoopproces. Veruit het meest genoemde verbeterpunt heeft betrekking op het automatiseren en informatiseren van het inkoopproces. Diverse leveranciers hebben een bestelsysteem dat voor verbetering vatbaar is. Veel praktijken zouden graag alles via internet willen kunnen regelen, met een goede koppeling aan het eigen praktijk managementsysteem dat men gebruikt. Bij het online bestellen ontbreekt het vaak aan terugkoppeling over voorraden en geplaatste bestellingen, zoals levertijden en mancoleveringen. Het gaat er hier met name om of een artikel direct geleverd kan worden en zo niet, wanneer dan wel. Daarnaast mist men vaak een compleet overzicht van het assortiment met alle artikelgegevens, zoals duidelijke afbeeldingen en prijzen. Met betrekking tot de prijsvermelding wil men af van ondoorzichtige bonussystemen en gewoon direct de juiste prijs zien. Ook de beschikbaarheid (voorraad) en levertijd ontbreekt soms. Tevens zou men het prettig vinden als de orderhistorie beschikbaar is (of favorieten), waarbij men eenvoudig artikelen kan herbestellen die men frequent gebruikt. Naast eenvoudige zoekfuncties op websites is een uniforme artikelcodering gewenst. Zo geven diverse dierenartsen aan dat men graag de batchnummers in de streepjescodes verwerkt zou willen hebben, 3D barcodes op alle producten, QR codes op verpakkingen voor batchnummers en verloopdatum. Ook zou men graag elektronische pakbonnen willen hebben bij alle leveranciers. Met name de productinformatie op websites over praktijkinventaris en instrumentarium vindt men vaak te beperkt. Omdat men deze producten niet frequent bestelt, is een goede uitgebreide productomschrijving met duidelijk beeldmateriaal gewenst.

Minder vaak, maar ook door diverse praktijken genoemd, zijn de volgende punten:

  • Lagere orderwaarde hanteren, lagere batch;
  • Meer informatievoorziening via internet en elektronische nieuwsbrieven;
  • Beter persoonlijk contact onderhouden, met voldoende kennis van zaken. Met een vast contactpersoon;
  • Meer uit voorraad leveren/betere voorraad aanhouden.

Bron: Marketingrapport Dierenartspraktijken 2018

Terug naar het overzicht
Categorieënapotheekdibevodierenartsveterinaire sector