Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 13-07-2018

Omzet detailhandel ruim 3 procent hoger in mei

De detailhandel heeft in mei 3,4 procent meer omgezet dan in mei 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 3,2 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 13,5 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in mei. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel ruim 4 procent hoger dan in mei 2017.

Omzet non-foodsector bijna 1 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met bijna 1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, realiseerden in mei de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatieartikelen en de drogisterijen groeide. De winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren noteerden een omzetverlies.

Winkels in voedingsmiddelen zetten 4,5 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 4,5 procent meer omgezet dan in mei 2017. Het verkoopvolume steeg met 3,5 procent. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk. Het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

Online omzet 13,5 procent hoger
De online omzet lag in mei 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 10 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 19 procent.

Groei vaker online - winkelstraat wisselvallig
Volgens ING profiteert de detailhandel van economische groei en toenemende consumentenbestedingen. In 2018 groeit de omzet naar verwachting van ING met 3,5 procent en in 2019 met 4 procent. Vooral food en online retail profiteren. In de winkelstraat zijn de resultaten wisselend. Speelgoed, schoenen en consumentenelektronica krimpen. Woninginrichting, doe-het-zelf en persoonlijke verzorging groeien. De gunstige economische situatie geeft consumenten vertrouwen. De werkloosheid is reeds fors gedaald en die trend zet naar verwachting door in 2018 en 2019. Op basis van cijfers van het CBS verwacht ING dat de omzet van pure webshops in 2018 (€10 miljard) zal verdubbelen ten opzichte van 2013 (€5 miljard). Exclusief webshops zou de omzetgroei in de detailhandel uitkomen op 2,5 procent in 2018 en 3 procent in 2019.

Non-food wisselvallig
De sterke groei online heeft gevolgen voor winkels in non-food. Pure webshops trekken omzet van non-food naar zich toe. Om tegenwicht te bieden zetten ook non-food retailers nu sterk in op online groei. Daarin lijkt een deel succesvol. De online omzet van ‘multichannel’ winkels groeit inmiddels harder dan van de pure players. De fysieke (winkel)activiteiten staan echter onder druk.

Met name voor winkels in schoenen en speelgoed is de gang van offline naar online merkbaar. In het eerste kwartaal van 2018 daalde de omzet van deze winkels sterk. Het aantal fysieke schoenenwinkels is tussen 2013 en 2018 met een kwart afgenomen, terwijl het aantal speelgoedwinkels met 21 procent daalde. In beide categorieën is de online omzet de afgelopen jaren juist sterk gestegen. Toch zijn er binnen non-food ook lichtpunten. Zowel woninginrichting als doe-het-zelf profiteren nog steeds van de sterke huizenmarkt. Ook winkels in persoonlijke verzorging (drogisterijen en parfumerieën) presteren goed.

Webshops verstevigen positie
Met een verwachte omzetgroei van 16,5 procent in 2018 en 15 procent in 2019 zullen (pure) webshops hun positie versterken. Ook in de verdere toekomst zal het online aandeel groeien. Tot op heden is het vooral non-food, waarin het online kanaal substantieel marktaandeel verovert. Er is nu echter ook beweging in de markt voor online boodschappen. Het online aandeel in food en ‘near-food’ groeide in 2017 tot een kleine 4 procent. Volgens het CBS koopt inmiddels ruim een kwart van consumenten al wel eens levensmiddelen of cosmetica online. De totale online bestedingen aan producten (via pure webshops en multichannel retailers) groeiden in 2017 naar €12,7 miljard.

Bronnen: CBS, ING

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandelwoonbranche