Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 22-05-2019

Naaimachines weer populair

Uit de Naaimachine Trendmonitor 2019 blijkt dat de consument online weer meer interesse heeft in naaimachines. Nam het zoekvolume naar de onderzochte 60 merken naaimachines in het jaar 2018 nog of met 4% ten opzichte van het voorgaande jaar, in het eerste kwartaal van 2019 werd er online 16% meer gezocht naar de merken naaimachines.

Google zoekvolume
Het zoekvolume van 60 verschillende merken naaimachines is gemeten over de afgelopen vier jaar. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk wordt gezocht in combinatie met de term “naaimachine”. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat je anders appels met peren gaat vergelijken. Diverse merken zijn namelijk ook actief op de markt met andere producten of de merknaam heeft ook nog een andere betekenis. Bovenstaand figuur toont de ontwikkeling van het gemiddeld maandelijks zoekvolume naar de verschillende merken naaimachines (jaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume, * eerste kwartaal). De cijfers over het jaar 2019 hebben betrekking op het eerste kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018.

In het jaar 2016 groeide het zoekvolume met 13 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In het jaar 2017 bleef het niveau van het zoekvolume onveranderd en het jaar 2018 laat een daling van het volume zien van 4 procent. De cijfers over het eerste kwartaal van 2019 zijn echter bemoedigend; het zoekvolume van merken naaimachines nam met 16 procent toe ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018.

Naaimachinewinkels
Er werd in het jaar 2018 dan wel minder naar de verschillende merken naaimachines gezocht, maar de consument zocht in dat jaar aanzienlijk meer naar een naaimachinewinkel. Het aantal naaimachinewinkels is de afgelopen jaren sterk teruggelopen. Dit is terug te zien in de ontwikkeling van het zoekvolume van de gerelateerde zoekwoorden. Ten opzichte van het jaar 2016 werd er in het jaar 2018 bijna drie keer zo vaak gezocht op de term “naaimachine winkel”. Ook werd er 126 procent meer gezocht op de term “naaiwinkel”. Daarnaast werd er in het jaar 2018 ruim drie keer zo vaak gezocht op de zoekterm “strijkmachine”. In het jaar 2018 werd er minder vaak gezocht naar naaimachine aanbiedingen en goedkope naaimachines. Ook zocht men minder vaak naar kindernaaimachines.

Top-10 merken
Op basis van het jaarlijkse zoekvolume naar de merken naaimachines komen we tot een jaarlijkse top-10 die in onderstaand figuur is weergegeven. De gegevens over de jaren 2015 en 2019 hebben betrekking op een deel van het jaar.


top-10 meest gezochte merken naaimachines per jaar
*) laatste drie kwartalen
**) eerste kwartaal

Singer staat alle jaren op de eerste plaats. Benieuwd naar de andere merken in de top-10? U leest het in de Naaimachine Trendmonitor 2019. Naast een uitvoerige analyse van de merken naaimachines zijn tevens de merken lockmachines, borduurmachines en breimachines in kaart gebracht.

Merken naaimachines op social media
Over welke merken naaimachines wordt er op social media het meest gecommuniceerd? De analyse heeft betrekking op 12.474 openbare berichten op social media in de periode 2010 tot en met het eerste kwartaal van 2019 over de 8 meest gezochte merken naaimachines in Google. De procentuele verdeling van het berichtenverkeer van de 8 belangrijkste merken naaimachines ziet er als volgt uit.


aandeel in het berichtenverkeer 2010 t/m eerste kwartaal 2019

Ruim 36 procent van het openbare berichtenverkeer op social media over de 8 merken naaimachines heeft betrekking op een Singer naaimachine. Het merk dat op de tweede plaats staat heeft een aandeel van 14,6 procent in het berichtenverkeer. Benieuwd hoe de verschillende merken scoren op social media? Bestel dan het onderzoeksrapport.

In de analyses zijn de volgende merken meegenomen: AEG, Aigger, Alfa, Anker, Baby lock, Beisler, Bernette, Bernina, Bestron, Blaupunkt, Brother, Carina, Crofton, Crown, CS Electronics, Durabase, Durkopp Adler, E&R, Elna, Empisal, ER, Feiyue, Fif, Gritzner, Happy, Happylock, Hofman, Home Electric, Huskystar, Husqvarna, Ikea, Janome, Jocca, Juki, Lervia, Lewenstein, Lifetec, Medion, Micromaxx, Mio Star, Muller, Necchi, Pfaff, Primera, Privileg, Siemssen, Silver, Silvercrest, Singer, Sinojo, SpinMaster, Termozeta, Toyota, Tristar, Vendomatic, Veritas, Victoria, Viking, W6 en Yamata.

Bron: Naaimachine Trendmonitor 2019

Gerelateerd: Marketingrapport Naaimachinehandel 2017

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandelnaaimachinehandel