Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 15-04-2019

Mondverzorging: facings en bleken populair

Online wordt er op het gebied van kwaaltjes in de mondverzorging veel gezocht naar ontstoken tandvlees. Voor wat betreft behoeftes op het gebied van mondverzorging hebben de meeste zoekopdrachten betrekking op het bleken en witter maken van de tanden. De sterkste groei van het zoekvolume naar behoeften betreft zoekwoorden op het gebied van facings.

Marktdata.nl heeft in opdracht van DrogistenWeekblad het Nederlandstalige zoekverkeer over mondverzorging en mondverzorgingsproducten in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (maart 2015 t/m februari 2019) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Historische gegevens kunnen worden geraadpleegd in de zoekwoordenplanner van Google in AdWords. Daarnaast krijgt men in Google Trends inzicht de actuele stijgers qua zoektermen en de relatieve ontwikkeling van het online zoekgedrag. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Zoekvolume kan niet naar exacte cijfers over verkoopaantallen e.d. worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de veranderende consumentenbehoefte.

Online zoekgedrag naar kwaaltjes in de mondverzorging
Voor u als drogist is het goed te weten wat de meest voorkomende kwaaltjes zijn op het gebied van mondverzorging. U kunt zich zo voorbereiden op de meest voorkomende informatiebehoefte van uw klanten, uw adviezen voorbereiden en uw assortiment optimaal samenstellen om voor iedere kwaal een geschikte oplossing in het schap te hebben. Het zoekvolume van alle zoekopdrachten gerelateerd aan mondverzorging is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. Onderstaand figuur toont de meest gezochte kwaaltjes op het gebied van mondverzorging met het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar. De vermelde zoektermen kunnen overigens erg op elkaar lijken. Zo staat zowel de zoekterm “teruggetrokken tandvlees” als de term “terugtrekkend tandvlees” in de top van de ranglijst van meest gezochte kwaaltjes.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Veel zoekopdrachten hebben betrekking op ontstoken tandvlees. Maandelijks werd er gemiddeld bijna 10.000 keer gezocht op de zoekterm “ontstoken tandvlees”. Daarnaast wordt er frequent gezocht op kiespijn en een droge mond. Halitose is een ander woord voor slechte adem. Hoewel weinig mensen halitose bij zichzelf opmerken, komt het toch vaak voor. De meeste mensen ruiken namelijk hun eigen adem niet goed. Welke kwaaltjes in de mondzorg zagen het zoekvolume de afgelopen paar jaar het sterkst toenemen? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2018 ten opzichte van het jaar 2016.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

Bijna alle vermelde kwaaltjes zagen het zoekvolume in het jaar 2018 toenemen ten opzichte van het jaar 2016. Er werd in het jaar alleen minder gezocht op kiespijn en tanden wisselen. De sterkste groei van het zoekvolume betreft doorkomende tandjes. Daarnaast zagen de termen teruggetrokken tandvlees en terugtrekkend tandvlees het zoekvolume boven gemiddeld toenemen. Halitose (slechte adem) lijkt hier een middenmoter te zijn, maar in januari 2019 werd er maar liefst 11.750 keer op de term halitose gezocht. Dat is een enorme piek in het zoekvolume.

Online zoekgedrag naar behoeftes in de mondverzorging
Naast veel voorkomende kwaaltjes is er tevens gekeken naar veel voorkomende behoeftes en wensen in de mondverzorging. Onderstaand figuur toont de meest gezochte behoeftes op het gebied van mondverzorging met het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

De meeste zoekopdrachten hebben betrekking op het bleken en witter maken van de tanden. Maandelijks wordt er gemiddeld bijna 15.000 keer gezocht op de zoekterm “tanden bleken”. Daarnaast wordt er frequent gezocht op facings. Vaak komen mensen bij de tandarts die een klacht hebben over hun tanden. Naast pijnklachten krijgen tandartsen tegenwoordig steeds vaker vragen over esthetiek. Een mooie witte glimlach is waar men om vraagt. Een oplossing daarvoor kan een facing zijn. Een facing is een laagje kunststof (composiet) of porselein dat op het tandoppervlak wordt geplakt. Als tanden niet mooi van kleur zijn of de vorm of stand niet helemaal naar wens is, kan een facing uitkomst bieden. Welke behoeftes in de mondzorg zagen het zoekvolume het sterkst toenemen? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2018 ten opzichte van het jaar 2016.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

De meeste vermelde behoeftes in de mondzorg zagen het zoekvolume in het jaar 2018 toenemen ten opzichte van het jaar 2016. Er werd in het jaar 2018 alleen minder gezocht op beugel, kunstgebit en het thuis tanden bleken. De sterkste groei van het zoekvolume betreft zoekwoorden op het gebied van facings. Daarnaast zagen de termen tanden bleken en de tanden witter maken het zoekvolume boven gemiddeld toenemen.

Gerelateerd:

Marketingrapport Drogisterijen 2018

Marketingrapport Tandartspraktijken 2016

Terug naar het overzicht
Categorieëndrogistschoonheidsverzorgingtandarts