Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 05-09-2018

Minder slagerijen en groentewinkels, meer kaas- en viswinkels

Marktdata.nl heeft diverse nieuwe structuurrapporten over foodspeciaalzaken uitgebracht. Daaruit blijkt dat het aantal groentewinkels en slagerijen structureel afneemt. Het aantal kaas- en visspeciaalzaken zitten al jaren in de lift.

Bovenstaand figuur toont de jaarlijkse procentuele mutatie van het aantal vestigingen van groentewinkels, slagerijen, poeliers, kaaswinkels en viswinkels volgens cijfers van het CBS (meting in het eerste kwartaal van het jaar). De jaarlijkse mutatie van het aantal vestigingen van poeliers laat een grillig beeld zien. De andere type versspeciaalzaken tonen een vrij stabiele ontwikkeling van het aantal vestigingen. Het aantal kaasspeciaalzaken laat een jaarlijkse groei zien. Ook viswinkels nemen in aantal toe, al laat het jaar 2018 wel een kleine daling zien ten opzichte van het jaar 2017. Het aantal groentewinkels en slagerijen neemt structureel af. De belangrijkste concurrent van foodspeciaalzaken is de supermarkt. Een toe- of afname van het aantal speciaalzaken zegt weinig over de consumentenbestedingen, maar meer over de concurrentie van supermarkten en het veranderende consumentengedrag.

Consumentenbestedingen
Het CBS beschikt over gedetailleerde informatie over de bestedingen van particuliere huishoudens tot het jaar 2012.

Vis
In het jaar 2012 besteedden particuliere huishoudens in totaal 1,2 miljard euro incl. BTW aan vis. Dat is een toename van 41 procent in tien jaar tijd. De bestedingen aan vis vertegenwoordigden in het jaar 2012 0,4 procent van de binnenlandse consumptie. In waarde bedroegen de bestedingen aan vis per particulier huishouden in het jaar 2000 € 118,-, in het jaar 2005 € 126,- en in het jaar 2010 € 154,- incl. BTW.

Zuivelproducten, kaas
In het jaar 2012 besteedden particuliere huishoudens in totaal 4,45 miljard euro incl. BTW aan zuivelproducten. Dat is een toename van 17,1 procent in tien jaar tijd. De bestedingen aan melk, kaas en eieren vertegenwoordigden in het jaar 2015 1,5 procent van de bestedingen van huishoudens. In waarde bedroegen de bestedingen aan zuivelproducten per particulier huishouden in het jaar 2000 € 501,-, in het jaar 2005 € 520,- en in het jaar 2010 € 583,- incl. BTW.

Volgens het budgetonderzoek van het CBS bedroegen de gemiddelde bestedingen van particuliere huishoudens aan melk, kaas en eieren in het jaar 2015 € 511,- incl. BTW. Onderstaand figuur toont de waarde en procentuele verdeling van de bestedingen over de subgroepen van zuivelproducten.


bestedingen en bestedingsaandelen van particuliere huishoudens, 2015. bron: CBS

Groenten en fruit
In het jaar 2012 besteedden particuliere huishoudens in totaal 5,1 miljard euro incl. BTW aan aardappelen, groenten en fruit. Dat is een toename van 31,7 procent in tien jaar tijd. De bestedingen aan fruit vertegenwoordigden in het jaar 2015 1 procent van de binnenlandse consumptie. De bestedingen aan groenten en aardappelen vertegenwoordigden in dat jaar 1,4 procent van de binnenlandse consumptie. In waarde bedroegen de bestedingen aan AGF-producten per particulier huishouden in het jaar 2000 € 485,-, in het jaar 2005 € 549,- en in het jaar 2010 € 660,- incl. BTW.

Volgens het budgetonderzoek van het CBS bedroegen de gemiddelde bestedingen van particuliere huishoudens aan fruit in het jaar 2015 € 351,- en aan groenten (incl. aardappelen) € 473,- incl. BTW. Onderstaand figuur toont de waarde en procentuele verdeling van de bestedingen over de subgroepen van aardappelen, groente en fruit.


bestedingen en bestedingsaandelen van particuliere huishoudens, 2015. bron: CBS

Vlees en vleeswaren
In het jaar 2012 besteedden particuliere huishoudens in totaal 5,8 miljard euro incl. BTW aan vlees en vleeswaren. Dat is een toename van 17,7 procent in tien jaar tijd. De bestedingen aan vlees en vleeswaren vertegenwoordigden in het jaar 2012 2,1 procent van de binnenlandse consumptie. In waarde bedroegen de bestedingen aan vlees en vleeswaren per particulier huishouden in het jaar 2000 € 668,-, in het jaar 2005 € 738,- en in het jaar 2010 € 768,- incl. BTW. De consumptie van vers vlees staat de laatste jaren onder druk door veranderende eetgewoontes (de trend is minder vlees eten). Veruit het meeste vlees en pluimvee wordt door de consument aangekocht in de supermarkt. Het bestedingsaandeel van pluimvee bij poeliers en slagerijen bedroeg in het jaar 2016 13,6 procent.

Gerelateerd:

Structuurrapport Viswinkels 2018

Structuurrapport Kaaswinkels 2018

Structuurrapport Slagersbranche 2018

Structuurrapport Poeliers 2018

Structuurrapport Groentewinkels 2018

Structuurrapport Supermarkten 2018

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandel