Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 20-11-2017

Minder fysiek winkelbezoek bij de aankoop van een bed of matras

Bij de aanschaf van een bed of matras bezoekt men gemiddeld 2,1 fysieke winkels voordat men tot de definitieve aanschaf overgaat. Het gemiddeld aantal fysieke winkels dat men bezoekt voor de aankoop van een bed of matras is daarmee over de afgelopen drie jaar met 38 procent afgenomen.

Bij de aanschaf van een bed of matras bezoekt men gemiddeld 2,1 fysieke winkels voordat men tot de definitieve aanschaf overgaat. Bij de aanschaf van een bed of matras wordt in bijna de helft van de gevallen maximaal één fysieke winkel bezocht voorafgaand aan de definitieve aanschaf. 12 Procent van de kopers oriënteert zich zeer uitgebreid bij winkels en bezoekt vijf of meer fysieke winkels alvorens men een bed of matras aanschaft. Ouderen van 65 jaar of ouder, mensen met een boven modaal gezinsinkomen en mannen bezoeken relatief weinig winkels voorafgaand aan de definitieve aanschaf van een bed of matras. Consumenten in de leeftijdscategorie tot 50 jaar, met een relatief laag gezinsinkomen en vrouwen bezoeken relatief veel winkels alvorens men overgaat tot de definitieve aanschaf van een bed of matras.

Onderstaand figuur toont de ontwikkeling in de loop der jaren van het gemiddeld aantal fysieke winkelbezoeken voor de definitieve aanschaf van een bed of matras, verdeeld naar geslacht, gezinsinkomen en leeftijd.


aantal fysieke winkels dat men bezoekt voor de aanschaf van een bed of matras

Het gemiddeld aantal fysieke winkelbezoeken voor de definitieve aanschaf van een bed of matras laat sinds de voorgaande editie van het onderzoek een sterk dalende tendens zien. Het gemiddeld aantal fysieke winkels dat men bezoekt voor de aankoop van een bed of matras is over de afgelopen drie jaar met 38 procent afgenomen. De daling is zichtbaar in alle onderscheiden doelgroepen.

Aantal websites van online aanbieders dat men bezoekt voor de definitieve aanschaf
Bij de aanschaf van een bed of matras bezoekt men gemiddeld 2,6 websites van online aanbieders voordat men tot de definitieve aanschaf overgaat. Ruim een om de vijf kopers van een bed of matras bezoekt geen enkele website van online aanbieders van bedden of matrassen alvorens men tot de aanschaf over gaat. Nog eens 20 procent van de consumenten bezoekt slechts één website.

13 Procent van de kopers oriënteert zich online uitgebreid en bezoekt vijf of meer websites van online aanbieders van bedden en matrassen voordat men over gaat op de definitieve aanschaf. Vooral mannen en consumenten met een boven modaal gezinsinkomen in de leeftijdscategorie tot 50 jaar oriënteren zich veel online op websites van online aanbieders van bedden en matrassen.


verhouding van het aantal websites van online aanbieders en fysieke winkels dat men bezoekt voor de aanschaf van een bed of matras

Consumenten met een beneden modaal gezinsinkomen oriënteren zich relatief veel in fysieke winkels. Mensen met een boven modaal gezinsinkomen oriënteren zich relatief veel online.


totaal aantal websites van online aanbieders en fysieke winkels dat men bezoekt voor de aanschaf van een bed of matras

Bovenstaand figuur toont de optelsom van het aantal websites van online aanbieders en fysieke winkels die men bezoekt voorafgaand aan de definitieve aanschaf van een bed of matras. Consumenten in de leeftijdscategorie tot 50 jaar oriënteren zich in totaal via relatief veel websites een fysieke winkels.

Over het Marketingrapport Slaapproducten 2017
Het Marketingrapport Slaapproducten 2017 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de slaapdetailhandel in Nederland en het consumentengedrag. Het onderzoeksrapport telt 107 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk uitgevoerd. Het rapport is Nederlandstalig. Vormen woonzaken die slaapproducten verkopen en/of de consument uw doelgroep dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

Bron: Marketingrapport Slaapproducten 2017

Terug naar het overzicht
Categorieënbeddendetailhandelslaapzakenwoonbranche