Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 01-06-2019

Meest gezochte merken bodylotion

Dove bodylotion stond in de jaren 2015, 2016 en 2017 op de eerste plaats in de ranglijst van online meest gezochte merken bodylotion. Nivea staat sinds 2018 op de eerste plaats. Neutral bodylotion is bezig aan een opmars en is in het eerste kwartaal van 2019 naar de vijfde plaats gestegen in de ranglijst van online meest gezochte merken bodylotion.

Marktdata.nl heeft in opdracht van DrogistenWeekblad het Nederlandstalige zoekverkeer over bodylotion in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (april 2015 t/m maart 2019) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Historische gegevens kunnen worden geraadpleegd in de zoekwoordenplanner van Google in AdWords. Daarnaast krijgt men in Google Trends inzicht de actuele stijgers qua zoektermen en de relatieve ontwikkeling van het online zoekgedrag. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Zoekvolume kan niet naar exacte cijfers over verkoopaantallen e.d. worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de veranderende consumentenbehoefte.

Naar welke merken bodylotion wordt er het meest gezocht? Het zoekvolume van 45 verschillende merken bodylotion is gemeten over de afgelopen vier jaar. Huismerken van winkelformules en -ketens zijn niet meegenomen in deze analyse. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk wordt gezocht in combinatie met de term “bodylotion”. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat je anders appels met peren gaat vergelijken. Diverse merken zijn namelijk ook actief op de markt met andere producten of de merknaam heeft ook nog een andere betekenis. Onderstaand figuur toont de 11 meest gezochte merken bodylotion met het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Het meest gezochte merk bodylotion is Dove. Maandelijks wordt er gemiddeld 390 keer gezocht op de zoekterm “Dove bodylotion”. Daarnaast wordt er frequent gezocht op Nivea en Vaseline.

Welke merken bodylotion zagen het zoekvolume het sterkst toenemen in de afgelopen paar jaar? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2018 ten opzichte van het jaar 2016 van de merken bodylotion die over de afgelopen vier jaar gemiddeld ten minste 100 zoekopdrachten per maand behaalden.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

Op Garnier bodylotion na zagen alle vermelde merken het zoekvolume in het jaar 2018 toenemen ten opzichte van het jaar 2016. De sterkste groei van het zoekvolume betreft Neutral bodylotion. Dit merk kende in het jaar 2016 een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 135 en in het jaar 2018 was dit gestegen naar gemiddeld 210 zoekopdrachten per maand. Daarnaast zagen Chanel en Nivea het zoekvolume flink toenemen.

Op basis van het jaarlijkse zoekvolume naar de merken bodylotion komen we tot een jaarlijkse top-10 die in onderstaand figuur is weergegeven. De gegevens over de jaren 2015 en 2019 hebben betrekking op een deel van het jaar.


top-10 merken bodylotion

Dove bodylotion stond in de jaren 2015, 2016 en 2017 op de eerste plaats, maar is geleidelijk weggezakt naar de derde plaats in het eerste kwartaal van 2019. Nivea staat sinds 2018 op de eerste plaats. Neutral bodylotion is bezig aan een opmars en is in het eerste kwartaal van 2019 naar de vijfde plaats is gestegen. Garnier bodylotion kent juist een dalende tendens in het relatieve zoekvolume naar merken bodylotion.

Gerelateerd: Marketingrapport Drogisterijen 2018

Terug naar het overzicht
Categorieëndrogistschoonheidsverzorging