Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 28-06-2019

Matrassenmarkt in rustiger vaarwater

Uit de Beddenbranche Trendmonitor 2019 blijkt dat de consument online veel zoekt naar matrassen. Na de sterke opkomst van online aanbieders van matrassen, met name in het jaar 2017, lijkt de matrassenmarkt dit jaar in rustiger vaarwater te zijn beland. De cijfers over het eerste kwartaal van 2019 laten een daling van het zoekvolume naar merken matrassen en winkelformules zien van 30 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. Dat neemt niet weg dat de marktposities van aanbieders van matrassen de afgelopen paar jaar drastisch zijn gewijzigd.

Soorten matrassen
Naar welke soorten matrassen wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal soorten matrassen onderscheiden op basis van de meest voorkomende zoektermen op het gebied van de matrassamenstelling. 27 Procent van het zoekvolume naar soorten matrassen heeft betrekking op een traagschuim matras. Op de tweede plaats staat de koudschuim matras met een aandeel van 26,1 procent in het zoekvolume. Een latex/schuimrubber matras heeft een aandeel van 19 procent in het zoekvolume. Daarnaast wordt er ook veel gezocht naar pocketvering matrassen. De aandelen in het zoekvolume zijn de afgelopen paar jaar licht verschoven. Koudschuim matrassen winnen terrein ten opzichte van de andere soorten matrassen. Het aandeel van koudschuim matrassen is van 24 procent in het jaar 2015 gestegen naar 29 procent in het eerste kwartaal van 2019. In het jaar 2018 groeide het zoekvolume van de meeste soorten matrassen minder hard dan in de jaren er voor. Sommige soorten matrassen zagen het zoekvolume zelfs afnemen in 2018. In het eerste kwartaal van 2019 lijkt de groei van het zoekvolume weer hersteld te zijn voor binnenvering matrassen en latex/schuimrubber matrassen. Voor polyether matrassen, watermatrassen en traagschuim matrassen ligt het zoekvolume in het eerste kwartaal van 2019 meer dan 10 procent onder het niveau van het eerste kwartaal in het voorgaande jaar.

Zoekperiode
Indien er iedere maand evenveel zou worden gezocht naar matrassen, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten naar soorten matrassen over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume redelijk gelijkmatig verdeeld is over de maanden van het jaar. In januari en augustus wordt er relatief veel gezocht naar matrassen. In januari wordt er het meest gezocht naar soorten matrassen. Deze maand vertegenwoordigt 10,7 procent van het jaarlijkse zoekvolume.


maandelijks aandeel in het zoekvolume

Matrasmaten
Ten aanzien van afmetingen van matrassen is er gekeken hoe de verhoudingen liggen van het zoekgedrag naar matrasmaten. De aandelen van de meest gezochte maten matrassen waarbij men zowel lengte als breedte heeft vermeld in de zoekopdracht is in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat bijna 20 procent van alle zoekopdrachten naar een matras van een bepaalde afmeting betrekking heeft op een matras van 140 bij 200 cm. 12,4 Procent van de gezochte matrassen heeft de maat 90 bij 200 cm. Op de derde plaats staat de matras van 160 bij 200 cm.

Merken en winkelformules
Uit de analyse van de meest voorkomende gerelateerde zoekopdrachten op het gebied van matrassen blijkt dat er relatief vaak gezocht wordt naar een specifiek merk matras of een winkelformule. Naar welke merken en winkelformules wordt er het meest gezocht? Het zoekvolume van meer dan 70 verschillende merken matrassen is gemeten over de afgelopen vier jaar. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk (of winkelformule) wordt gezocht in combinatie met de term “matras”. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat je anders appels met peren gaat vergelijken. Diverse merken en winkelformules zijn namelijk ook actief op de markt met andere producten of de merknaam heeft ook nog een andere betekenis.

In de analyse naar het online zoekvolume naar merken matrassen zijn de volgende merken en winkelformules meegenomen: Auping, Avek, Badenia, Beddenreus, Bedding Concepts, Beter Bed, Brouwers, Bruno, Candia, Carpe Diem, Cartel, Casper, Coco-Mat, Cox, De Slaapfabriek, Decupré, Diamant, Eastborn, Emma, Energy Plus, Eve, F.A.N. , Goossens, Hästens, Hema, Hilding Anders, Hml, Hongi, Ikea, Jensen, Jysk, Kaufmann, Key West, Kreamat, Kuperus, Leen Bakker, Lidl, Ls Bedding, Mahoton, Matras Direct, Matt, Meradiso, Merens, Mline/M Line, Muun, Nillspring, Norma, One, Opmaatmatras.nl, Perzona, Polypreen, Pullman, Ravensberger, Recor, Recticel, Refresh, Riviera, Schramm, Sealy, Serta, Simba, Simmons, Stearns & Foster, Svane, Swiss Sense, Swissflex, Tempur, Totaal Bed, Ubica, Ultima, Van Cadsand, Van Landschoot, Velda, Veldeman, Viking, Wellington en Whkmp’s Own. Deze lijst met merken is samengesteld op basis van de belangrijkste leveranciers van matrassen uit het Marketingrapport Slaapproducten 2017, uitgebreid met online aanbieders van matrassen en veel voorkomende zoekopdrachten naar merken matrassen.

Onderstaand figuur toont de ontwikkeling van het gemiddeld maandelijks zoekvolume naar de verschillende merken matrassen en winkelformules per jaar.


jaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume
*) tweede t/m vierde kwartaal t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
**) eerste kwartaal t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder

In het jaar 2016 groeide het zoekvolume met 29 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In het jaar 2017 groeide het zoekvolume explosief, mede als gevolg van de opkomst van online spelers op de matrassenmarkt. De cijfers over het eerste kwartaal van 2019 laten een daling van het zoekvolume zien van 30 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. In de Beddenbranche Trendmonitor 2019 valt te lezen welke merken en winkelformules het meest zijn gezocht over de afgelopen vier jaar en per jaar.

2018 ten opzichte van 2016
Welke merken binnen het segment matrassen zagen het zoekvolume de afgelopen paar jaar het sterkst toenemen? Als we het jaar 2018 vergelijken met het jaar 2016, dan blijkt dat Lidl de sterkste procentuele toename van het zoekvolume realiseerde in deze periode. Ook Hema, Eve, Emma, Meradiso, Decupré en Simba zagen het zoekvolume fors toenemen.

Het eerste kwartaal van 2019
De matras-merken met de sterkste procentuele groei in het zoekvolume over het eerste kwartaal van 2019 zijn Matt, Ravensberger en Perzona. Daarnaast blijken er ook enkele opvallende dalers te zijn.

Aandelen in het zoekvolume
De vijf meest gezochte merken en/of winkelformules waar men online naar een matras zoekt hebben, over de afgelopen vier jaar gemeten, een marktaandeel van 68 procent in het totale zoekvolume naar de merken matrassen en winkelformules. Ruim de helft van het zoekvolume naar merken matrassen komt voor rekening van Emma en Ikea. Op een gedeelde derde plaats staan Auping en M Line. De aandelen in het zoekvolume zijn in het jaar 2017 drastisch gewijzigd. In dat jaar heeft Emma een vooraanstaande positie verworven op de matrassenmarkt in Nederland.

Op basis van het jaarlijkse zoekvolume naar de merken matrassen en winkelformules komen we tot een jaarlijkse top-10 die in onderstaand figuur is weergegeven. De gegevens over de jaren 2015 en 2019 hebben betrekking op een deel van het jaar.


top-10 meest gezochte merken matrassen en winkelformules per jaar
*) laatste drie kwartalen
**) eerste kwartaal

Tot het jaar 2017 stond Ikea op de eerste plaats in de ranglijst van de online meest gezochte merken matrassen. Sinds 2017 bezet Emma de eerste plaats. De merken Simba en Eve kenden een vrij plotselinge hoge positie in de ranglijst, maar zakken daarna ook weer sterk terug. De cijfers over 2019 hebben betrekking op het eerste kwartaal. Daarin zien we dat M Line weer knap terug komt op de derde plaats in de ranglijst. Ook Tempur, Leen Bakker, Beter Bed en Jysk stijgen weer op de ranglijst in het eerste kwartaal van 2019. Benieuwd naar alle namen van de meest gezochte merken en winkelformules? Bestel dan de Beddenbranche Trendmonitor 2019.

Social media berichten
Met behulp van Coosto, een social media analyse tool, is het openbare berichtenverkeer in kaart gebracht over de periode 2010 tot en met maart 2019 met betrekking tot de belangrijkste merken en winkelformules op het gebied van matrassen. Hiermee krijgt u inzicht in de loyaliteitsfase van de customer journey (betrokkenheid en sentiment). Coosto biedt inzicht in het volume en het sentiment van het openbare online berichtenverkeer. In toenemende mate wordt de consument beïnvloed door vrienden, kennissen en ambassadeurs op internet. In deze loyaliteitsfase (betrokkenheid en sentiment) is het voor een producent en/of verkoopkanaal van belang om van een klant of influencer een ambassadeur te maken die het product of de dienst promoot in zijn omgeving. Coosto biedt inzicht in het volume en het sentiment van het openbare berichtenverkeer op social media netwerken.

Over welke merken matrassen en winkelformules wordt er op social media het meest gecommuniceerd? De analyse heeft betrekking op 30.526 berichten op social media in de periode 2010 tot en met het eerste kwartaal van 2019. De procentuele verdeling van het berichtenverkeer van de acht belangrijkste merken matrassen en winkelformules (op basis van het zoekvolume in Google) ziet er als volgt uit.


aandeel in het berichtenverkeer 2010 t/m eerste kwartaal 2019

56 Procent van het berichtenverkeer op social media over de 8 merken matrassen en winkelformules heeft betrekking op Ikea. Op de tweede plaats staat Auping met een aandeel van 13 procent in het berichtenverkeer. Het onderzoeksrapport toont daarnaast ook de aandelen in het berichtenverkeer van de verschillende merken/winkelformules op het gebied van matrassen per jaar, waardoor ontwikkelingen in de tijd inzichtelijk zijn gemaakt.

Sentiment en loyaliteit
Dat er veel over jouw merk of winkelformule wordt gecommuniceerd op social media platformen is dan fijn, maar helemaal mooi is het wanneer de consument jouw merk of winkelformule aanprijst en promoot. Coosto biedt ook inzicht in het sentiment van het openbare online berichtenverkeer over de verschillende merken en winkelformules. Niet alleen hoeveel er over een merk of winkelformule wordt gecommuniceerd is relevant, ook het sentiment van de berichten is van belang; communiceert met positief, neutraal of negatief over de merken en winkelformules?

Het sentiment van het berichtenverkeer per merk matras en winkelformule over de periode 2010 tot en met het eerste kwartaal van 2019 is in kaart gebracht. Over M line en Simba matrassen hebben de berichten per saldo het meest positieve sentiment. Maar van alle berichten met een positief sentiment over de merken matrassen heeft bijna de helft betrekking op een Ikea matras. Auping vertegenwoordigt ruim 14 procent van al het positieve berichtenverkeer over matrassen.

Bron: Beddenbranche Trendmonitor 2019

Terug naar het overzicht
Categorieënbeddenslaapzakenwonenbranchewoninginrichting