Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 14-02-2018

Marktomvang raambekleding in de woondetailhandel 1,2 miljard euro

Uit het recent verschenen Marketingrapport Raambekleding 2018 van marktdata.nl blijkt dat de marktomvang van de verkoop van raambekleding via de Nederlandse woondetailhandel 1,2 miljard euro bedraagt (in het jaar 2016). Gemengde woonzaken hebben een marktaandeel van 47 procent in de woonretailomzet in raambekleding.

Op basis van de gemiddelde omzetaandelen per type woonzaak uit de Woonzakenmonitor, een uitgave van marktdata.nl over de omzet- en assortiment samenstelling in de woonbranche en cijfers van detailhandel.info (die als data-bronnen INretail, Locatus en Panteia heeft), komt de totale omzet in de woonbranche (brede definitie van woonzakenpanel.nl) uit op circa 13,9 miljard euro (excl. BTW) in het jaar 2016. De totale omzet van de productgroep raambekleding (voor zowel binnen als buiten) komt in de woonbranche dat jaar uit op circa 1,2 miljard euro (excl. BTW).

Een woondetaillist die raambekleding in het assortiment heeft, realiseert gemiddeld 88 procent van de omzet in raambekleding met de verkoop van raambekleding voor binnen. Raambekleding voor buiten vertegenwoordigt gemiddeld 12 procent van de omzet in raambekleding. Het gemiddelde wordt sterk beïnvloed door zonweringspeciaalzaken die zich nadrukkelijk richten op raambekleding voor buiten. Indien we het gemiddelde omzetaandeel van de woonzaken doorrekenen naar de totaalmarkt, dan komt de woonretail-omzet in raambekleding voor buiten uit op 142 miljoen euro (excl. BTW) en die voor raambekleding voor binnen op 1.043 miljoen euro (excl. BTW).

Verkoopkanalen binnen de woonbranche
Uit de database van woonzakenpanel.nl blijkt dat naast woningtextielzaken met name raambekleding wordt verkocht door algemene woninginrichters (gemengde woonzaken), doe-het-zelfzaken en meubelzaken. Onderstaand overzicht toont van de vier belangrijkste type aanbieders van raambekleding het percentage van de woondetaillisten per type woonzaak dat raambekleding in het assortiment heeft. Omdat zonweringbedrijven onder de categorie overige woonzaken vallen, komt deze groep niet in het overzicht voor.


percentage van de woondetaillisten dat raambekleding in het assortiment heeft per type woonzaak

Binnen de woonbranche behalen met name woningtextielzaken en gemengde woonzaken een substantieel omzetaandeel met de verkoop van raambekleding. Bij woningtextielzaken vertegenwoordigt de productgroep raamdecoratie gemiddeld 35 procent vaan de omzet. Onder de gemengde woonzaken betreft het 22 procent.


gemiddeld omzetaandeel van de verkoop van raambekleding per type woonzaak

47 Procent van de totale omzet in raambekleding via de woonzaken van 1,2 miljard euro (excl. BTW) wordt gerealiseerd door algemene woninginrichters (gemengde woonzaken) en 27 procent van de totale omzet van raambekleding via woonzaken loopt via doe-het-zelfzaken. De aandelen van de type woonzaken in de omzet van raambekleding zien er als volgt uit:


omzetaandelen raambekleding naar type woonzaak

In het Marketingrapport Raambekleding 2018 is de totale omzet in raambekleding opgedeeld in twee hoofdgroepen; raambekleding voor binnen en raambekleding voor buiten. Vervolgens is de omzet uitgesplitst naar productgroepen, te weten gordijnen, vitrages en inbetweens, rolgordijnen, jaloezieën, shades en duo gordijnen, vouwgordijnen, horren, verticale lamellen, shutters, paneelgordijnen, overige raambekleding voor binnen, knikarm- en uitvalschermen, screens, markiezen en overige raambekleding voor buiten.

Omzetaandeel online verkopen van raambekleding
De woonzaken die raambekleding verkopen en een webshop hebben realiseren gemiddeld 9,4 procent van de omzet in raambekleding met online verkopen van deze producten.

Doorgerekend naar alle woonzaken die raambekleding verkopen ontstaan de volgende kengetallen:

  • 98 Procent van de woonzaken heeft een website,
  • 19 Procent van de woonzaken verkoopt raambekleding online via een eigen website of via de website van de franchisegever of het hoofdkantoor,
  • Het omzetaandeel van online verkopen binnen de productgroep raambekleding bedraagt 1,8%.

Het omzetaandeel van 1,8 procent heeft betrekking op online verkopen van woonzaken; hierin is geen directe verkoop van bijvoorbeeld fabrikant of groothandelaar of tweedehands handel van particulieren meegenomen. Elf procent van de woonzaken die online raambekleding verkopen behaalt meer omzet via online verkopen dan via de fysieke winkel binnen deze productgroep. 34 Procent van de woonzaken met webshop behaalt minder dan twee procent van de omzet in raambekleding via online verkopen.

Het onderzoeksrapport geeft tevens inzicht in het aantal fysieke winkels dat de consument bezoekt voorafgaand aan de aanschaf van raamdecoratie en het aantal websites van aanbieders van raamdecoratie. Alle marktcijfers hiervan zijn gesegmenteerd naar geslacht, leeftijd en inkomensklasse, waardoor men een helder beeld krijgt van het oriëntatie- en koopgedrag van de verschillende doelgroepen met betrekking tot raamdecoratie.

Over het Marketingrapport Raambekleding 2018
Het Marketingrapport Raambekleding 2018 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de woondetailhandel in Nederland en het consumentengedrag met betrekking tot raambekleding. Het onderzoeksrapport telt 80 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk uitgevoerd. Het rapport is Nederlandstalig. Vormen woonzaken die raamdecoratie verkopen en/of de consument uw doelgroep dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

Bron: Marketingrapport Raambekleding 2018

Terug naar het overzicht
Categorieënraambekledingwoninginrichtingwoonbranche