Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 06-04-2018

Inkoopcentra in de schoenenbranche onmisbaar

Uit het Marketingrapport Schoenenbranche 2018 blijkt dat 78 procent van de schoendetaillisten inkopen doet op inkoopbeurzen. En een meerderheid van de detaillisten denkt dat de rol van inkoopcentra zoals C.A.S.T. ook in de toekomst gehandhaafd zal blijven.

In de schoenenbranche hebben inkoopcentra zoals C.A.S.T. en Trade Mart Brussel lange tijd een belangrijke rol gespeeld. Hoe ziet men de rol/functie van dit soort inkoopcentra in de toekomst? Een ruime meerderheid van de ondernemers denkt dat de rol van inkoopcentra zoals C.A.S.T. ook in de toekomst gehandhaafd zal blijven. Voor veel detaillisten is C.A.S.T. belangrijk. Men vindt het een zeer praktische locatie voor het inkopen. Men kan zich in een korte tijd goed oriënteren en men vindt het zien en voelen van schoenen erg belangrijk alvorens men overgaat tot inkoop. En een ander goed alternatief is volgens de meeste schoendetaillisten momenteel niet voorhanden. De meest genoemde pluspunten zijn het alles-onder-één-dak concept, alles zit bij elkaar, men kan zo goed inspiratie opdoen en efficiënt werken.

Maar er zijn ook diverse kritische geluiden. Zo denken diverse winkeliers dat het aantal aanbieders flink zal (moeten) afnemen. Sommige winkeliers vinden het concept hopeloos achterhaald. Men vindt dat er te weinig aan verjonging en innovatie wordt gedaan, dat er te weinig aparte dingen te zien zijn, dat alleen het standaard gebeuren er te zien is. Daarnaast voorziet men een toename van het online inkopen via de B2B sites van leveranciers, meer huisbezoeken en hotelexposities, waardoor de rol van inkoopcentra geleidelijk aan zal afnemen. Volgens enkele ondervraagden zijn er bij C.A.S.T. steeds minder koopzondagen, wat erg vervelend is met het groeiend aantal files door de week. Tevens hopen diverse ondernemers dat collecties vaker in het seizoen worden gewisseld en dat men meer in gaat springen op actuele ontwikkelingen in de markt en mode.

Aantal inkoopmomenten
het onderzoek is gevraagd naar het gewenste aantal inkoopmomenten per jaar. Onderstaand figuur toont de resultaten.


gewenste aantal inkoopmomenten per jaar

Ongeveer de helft van de schoenenzaken ziet het liefst dat er vier inkoopmomenten per jaar zouden zijn. Een iets kleiner deel, 41 procent, heeft als voorkeur twee inkoopmomenten per jaar. Onder de categorie “anders” is frequent het hele jaar door genoemd, of twee keer per jaar voor order met door het jaar heen regelmatig uit voorraad kunnen bijsturen.

In de schoenenbranche worden verschillende type labels/ collecties onderscheiden. Onderstaand figuur toont de gemiddelde procentuele inkoop-waardeverdeling van de schoenenzaken over de onder-scheiden type labels/collecties.


gemiddelde inkoopwaardeverdeling naar type labels/collecties

Het gepresenteerde gemiddelde inkoopwaardeaandeel van de ondernemingen is een ongewogen gemiddelde (een bedrijf met weinig inkoopwaarde telt even zwaar mee als een bedrijf met veel inkoopwaarde). Voorraadcollecties vertegenwoordigen 44 procent van het inkoopwaardeaandeel van een gemiddelde schoenenzaak. Het inkoopwaardeaandeel van korte-termijn labels betreft 22 procent, wat iets meer is dan de never out of stock labels die 20 procent van het inkoopwaardeaandeel vertegenwoordigen.

Bron: Marketingrapport Schoenenbranche 2018

Over het Marketingrapport Schoenenbranche 2018
Het Marketingrapport Schoenenbranche 2018 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de merken en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de schoenendetailhandel in Nederland. Het oriëntatie- en inkoopgedrag van schoenenzaken is helder in beeld gebracht. Tevens bevat het onderzoeksrapport diverse analyses van de database van alle schoenenwinkels in het Handelsregister en informatie die middels deskresearch is verzameld. Bij diverse thema’s worden de onderzoeksresultaten tevens vergeleken met de voorgaande edities van het onderzoek onder schoenenzaken uit de jaren 2003-2015. Het onderzoeksrapport telt 70 pagina’s op A4-formaat in kleurendruk en is Nederlandstalig. Vormen schoenenzaken uw doelgroep dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandelmodebrancheschoenenbranche