Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 16-10-2018

Hype rond Tritordeum zet niet door

Er leek een nieuwe hype te zijn geboren in de bakkerijbranche met het wondergraan Tritordeum. Bij aanvang van de Tour de France dit jaar dook de landelijke media er vol op. Tritordeum, dat is ontstaan door een kruising tussen harde tarwe (triticum durum) en wilde gerst (hordeum chilense) zou goed zijn voor de vertering. Er werd gespeculeerd over een nieuwe hype in de bakkerijbranche na de successen van spelt- en desembrood. De ontwikkeling van het zoekvolume in Google naar Tritordeum ontkracht het sprookje.

marktdata.nl heeft het zoekverkeer naar Tritordeum in Google onderzocht over de periode oktober 2014 t/m september 2018. Bovenstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google per jaar. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2014 en 2018 zijn dus over een deel van het jaar gemeten.

Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google slechts 10 keer per maand gezocht op de term “Tritordeum”. In het lopende jaar 2018 is tot oktober gemiddeld 621 keer per maand gezocht op “Tritordeum”. Daarmee is er in het lopende jaar fors meer gezocht naar het wondergraan. Echter, als we kijken naar het zoekvolume per maand in het lopende jaar 2018 ontstaat onderstaand figuur.

Tijdens de Tour de France in juli zien we een flinke piek in het zoekvolume. In de meest recente maanden augustus en september ligt het zoekvolume met 480 zoekopdrachten per maand weer rond het gemiddelde van de maanden in het voorjaar. Daarmee lijkt Tritordeum als wondergraan toch geen serieuze trend of hype te worden. Zeker als we het vergelijken met het gemiddelde maandelijkse zoekvolume van de voorgaande trends zoals speltbrood en desembrood, die beiden enkele duizenden zoekopdrachten per maand hebben.

Spelt versus desem
Onderstaand figuur toont de verhouding van het zoekvolume van “speltbrood” ten opzichte van het zoekvolume van “desembrood” over de afgelopen jaren.

In het Marketingrapport Bakkerijbranche 2017 werd reeds melding gemaakt van de opkomst van desembrood, dat aan populariteit won ten opzichte van speltbrood. Aan de opmars van desembrood lijkt nu een einde te zijn gekomen. Het zoekaandeel van desembrood blijft dit jaar steken op 29 procent van het totale zoekvolume naar spelt- en desembrood. In het jaar 2017 werd er maandelijks gemiddeld 2.350 keer via Google gezocht naar desembrood. Speltbrood was in dat jaar goed voor bijna 5.700 maandelijkse zoekopdrachten.

Wit, bruin, volkoren
En hoe is het met de zoekverhoudingen tussen wit-, bruin- en volkorenbrood? Zijn daar verschuivingen waarneembaar als gevolg van de toegenomen aandacht voor gezonde voeding en gezondheid in het algemeen? Onderstaand figuur toont de verhouding van het zoekvolume van de drie broodsoorten over de afgelopen jaren.

Tot en met het jaar 2016 nam het zoekaandeel van volkorenbrood jaarlijks duidelijk toe ten opzichte van dat van wit en bruin brood. Over het jaar 2017 en 2018 zijn er nauwelijks waarneembare veranderingen in de verhouding van het zoekvolume.

Zoekperiode
Het zoekvolume van de verschillende type broden en graansoorten kent een vrij gelijkmatige verdeling over de maanden van het jaar. Wel wordt er in de maand januari relatief vaak gezocht en is er in de maand juli een dipje in het zoekvolume (met uitzondering van Tritordeum). In de maand oktober wordt er relatief veel gezocht naar volkorenbrood en speltbrood. Voor desembrood ligt de piek in het zoekvolume in de maand januari.

Wilt u meer weten over de bakkerijbranche? Wellicht is het Marketingrapport Bakkerijbranche 2017 iets voor u. Boordevol informatie over de branchestructuur, het economisch perspectief, inkoopgedrag van bakkerijen, leveranciers van bakkerijgrondstoffen, bakkerijmachines, verpakkingen en meer en hoe en via welke media u bakkerijen het beste kunt bereiken.

Gerelateerd:

Marketingrapport Bakkerijbranche 2017

Terug naar het overzicht
Categorieënbakkerbrood