Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 13-11-2017

Hoe de consument meubels zoekt

Bij het opdoen van inspiratie tijdens de zoektocht naar een aan te schaffen meubel is het kijken en vergelijken in diverse fysieke winkels nog altijd de meest favoriete inspiratiebron voor de Nederlandse consument. Wel bezoekt bijna de helft van de consumenten één of meer websites van fysieke of online winkels bij de zoektocht naar een geschikt meubel.

De website van een specifiek merk wordt door slechts zeven procent van de consumenten geraadpleegd in deze fase van het koopproces. Eén op de vijf consumenten bezoekt ook online websites in tweedehands meubels zoals Marktplaats.

Internet heeft de afgelopen jaren fors terrein gewonnen als inspiratiebron bij de oriëntatie op meubels. In het consumentenonderzoek is gevraagd naar welke woonwebsites men het afgelopen jaar wel eens heeft bezocht op internet. Van de consumenten wist 71 procent spontaan één of meerdere woonwebsites te noemen die men het afgelopen jaar wel eens heeft bezocht. In het jaar 2010 betrof het nog slechts 31 procent van de ondervraagden. Ikea is de meest bezochte woonwebsite, gevolgd door Leen Bakker, Kwantum en Wehkamp. Men heeft met name de grote bekende woonketens spontaan genoemd. Ook diverse bedrijven die van oorsprong postorderbedrijven zijn worden frequent genoemd. Daarnaast wordt marktplaats.nl frequent genoemd. Opvallend aan de nieuwe editie van de ranglijst van meest bezochte woonwebsites is de sterke toename van het aantal bouwmarkten dat men noemt.

Omdat het online zoeken naar een bepaald product veelal begint met het ingeven van zoekwoorden in een zoekmachine, is er gevraagd welk type zoekwoord men zou intypen indien men via een zoekmachine zou gaan zoeken naar een product voor in het interieur.


type zoekwoord dat men intypt bij het zoeken naar een interieurproduct via een zoekmachine

40 Procent van de consumenten start de online zoektocht naar een interieurproduct met het zoeken op producttype. Men typt bijvoorbeeld “dressoir” in, met eventueel extra kenmerken, zoals materiaal, afmeting of kleur. 13 Procent van de consumenten typt direct een (product) merknaam in. Een groot deel van de consumenten, 27 procent, zoekt direct naar een bepaalde fysieke winkelformule, zoals “Ikea”. Daarnaast geeft 14 procent van de ondervraagden aan direct naar een online winkelnaam te zoeken, zoals “Wehkamp”.

Bij de aanschaf van een meubel bezoekt men gemiddeld 2,1 websites van online aanbieders voordat men tot de definitieve aanschaf overgaat. Ruim een kwart van de meubelkopers bezoekt geen enkele website van online aanbieders van meubels alvorens men tot de aanschaf van een meubel over gaat. Nog eens een kwart van de consumenten bezoekt slechts één website. 13 Procent van de meubelkopers oriënteert zich online uitgebreid en bezoekt vijf of meer websites van online meubelaanbieders voordat men over gaat op de definitieve aanschaf. Vooral mannen en consumenten met een boven modaal gezinsinkomen oriënteren zich veel online op websites van online meubelaanbieders. Maar ook ouderen (65 jaar of ouder) bezoeken een boven gemiddeld aantal websites voorafgaand aan de aanschaf van een meubel.

Het onderzoeksrapport geeft tevens inzicht in het aantal fysieke winkels dat men bezoekt voorafgaand aan de aanschaf van een meubel. Alle marktcijfers hiervan zijn gesegmenteerd naar geslacht, leeftijd en inkomensklasse, waardoor men een helder beeld krijgt van het oriëntatie- en koopgedrag van de verschillende doelgroepen met betrekking tot meubels.

Over het Marketingrapport Meubels 2017
Het Marketingrapport Meubels 2017 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de meubeldetailhandel in Nederland en het consumentengedrag. Het onderzoeksrapport telt 93 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk uitgevoerd. Het rapport is Nederlandstalig. Vormen woonzaken die meubels verkopen en/of de consument uw doelgroep dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

Bron: Marketingrapport Meubels 2017

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandelmeubelswoninginrichtingwoonbranche