Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 11-10-2018

Groothandel is favoriete inkoopkanaal van slagers

Uit het Marketingrapport Slagersbranche 2018 blijkt dat slagerijen het grootste deel van de inkoopwaarde van handelsproducten en grondstoffen besteden bij de groothandel. Het onderzoeksrapport toont de inkoopwaardeaandelen van de verschillende inkoopkanalen en het aandeel slagerijen dat gebruik maakt van een specifiek inkoopkanaal.

Onderstaand figuur toont de procentuele verdeling van de inkoopwaarde van handelsproducten en grondstoffen over de onderscheiden inkoopkanalen.


inkoopwaardeaandelen van de inkoopkanalen

De groothandel vertegenwoordigt 62 procent van de inkoopwaarde, gevolgd door slachthuizen met 13 procent. Leveranciers van levend vee, dus zelf slachtende slagerijen, zijn goed voor 8 procent van de inkoopwaarde van handelsproducten en grondstoffen. Fabrikanten vertegenwoordigen ook 8 procent van de inkoopwaarde. Bij fabrikanten gaat het met name om de grondstoffen, zoals kruiden en specerijen.

Niet alle slagerijen kopen via de vermelde inkoopkanalen in. Onderstaand figuur toont het percentage van de slagerijen dat via een bepaald inkoopkanaal inkoopt.


percentage van de slagerijen dat gebruik maakt van een bepaald inkoopkanaal

Alle slagerijen maken gebruik van de groothandel als inkoopkanaal. In Nederland staan momenteel 995 bedrijven in het Handelsregister geregistreerd als groothandel in vlees, met in totaal 1.150 vestigingen. Ongeveer de helft van de slagers koopt ook bij fabrikanten in. 42 Procent maakt gebruik van slachthuizen als inkoopkanaal en 23 procent van de slagerijen slacht ook zelf. Bijna een kwart van de slagers is dus een zelf slachtende slagerij, echter het inkoopwaardeaandeel van leveranciers van levend vee blijft beperkt tot 8 procent van de totale inkoopwaarde van handelsproducten en grondstoffen. Dit beeld geldt ook voor het inkopen bij slachthuizen. 42 Procent van de slagers koopt daar in, maar de waarde vertegenwoordigt slechts 13 procent van de bestedingen van slagerijen aan handelsproducten en grondstoffen.

Bij de selectie van een leverancier spelen diverse aspecten een vooraanstaande rol. De versheid van de producten vindt men erg belangrijk, gevolgd door de kwaliteit van de producten, de prijs/kwaliteit verhouding en het eerlijk en betrouwbaar zijn van de leverancier.

De (inkoop)prijs staat op de zevende plaats en is door 24 procent van de slagers genoemd als een van de vijf belangrijkste criteria waarop een leverancier wordt geselecteerd. Het complete overzicht van alle criteria die men meeweegt bij de keuze van een leverancier is te vinden in het Marketingrapport Slagersbranche 2018.

Leveranciers
In het onderzoeksrapport valt te lezen dat een slagerij gemiddeld zo’n 8 verschillende regelmatige leveranciers heeft voor handelsproducten een grondstoffen voor handelsproducten. Ieder jaar worden er leveranciers afgestoten en nieuwe leveranciers aangetrokken. Het rapport toont de belangrijkste motieven voor het wisselen van leveranciers. Het afgelopen jaar is het leveranciersbestand van een gemiddelde slager met circa 6 procent gewijzigd. Voor leveranciers is het dan ook belangrijk goed in te spelen op de behoefte van de klant. Het onderzoeksrapport toont de belangrijkste verbeterpunten voor leveranciers en het inkoopproces. Daarnaast krijgt men in het hoofdstuk media en communicatie inzicht in de belangrijkste oriëntatiemedia en communicatiemiddelen in de slagersbranche.

Naast de type inkoopkanalen bevat het rapport tevens ranglijsten en marktaandelen van de belangrijkste leveranciers. Het onderzoeksrapport bevat aparte ranglijsten van leveranciers van de volgende productgroepen en diensten:

  • Vlees en vleeswaren
  • Machines en werkgereedschap
  • Kruiden en specerijen
  • Verpakkingen
  • Winkelinrichting
  • Kwaliteit/hygiëne
  • Kassasystemen

Zo omvat de ranglijst van belangrijkste leveranciers van vlees een vleeswaren de volgende leveranciers (op alfabetische volgorde): Arts divers, Beef Best, Bon Vivant, Booijman Foodimpuls, De Boer Vlees, Droste Vlees, Feenstra Vlees, G. van Dalen’s Vleescentrale, Groothedde Vaassen, Haarsma Foodimpuls, Hems, J. de Waal, Jelco Verswaren, Kip, Kouwenhoven Vlees, Krekels Vlees, Kurt Fresh Food, Ledo, Medaillon Topvlees, Moerbeko, Nauwxs, Noordvlees, Palvéco, Poeliersbedrijf Van Hemert, Riellander Pracht, Rundvlees & Co, Scheria, Schipper Vleeswaren, Tieben Vlees, Tomassen Vlees, Valk Viande, Van de Ven, Van den Berg Vleeswaren, Van Poortvliet, VAV divers, VersAlert, Verscentrum Ter Brugge, Vink Vleeswaren, Vleeshandel Van den Berg, Vleesvee Integratie Twente (VIT), Volfood Versgroothandel, Weidelco, Zuneha Slagersvleescentrale. Overigens bestaan er verschillende samenwerkingsverbanden tussen groothandels. Een voorbeeld hiervan is Interkring. Bij Interkring Vers zijn 8 versgroothandels aangesloten, te weten Verscentrum ter Brugge, Jelco Verswaren, PalVéco, Verscentrum Ede, De Waal Vers, VAV divers, Arts divers en VDB divers. De drie laatst genoemde behoren tot de VAV divers-groep.

Bent u benieuwd waar u staat als leverancier en wie uw belangrijkste concurrenten zijn? Wilt u weten hoe u de doelgroep het beste kunt bereiken en welke boodschap het beste aanslaat onder slagerijen? Bestel dan het onderzoeksrapport.

Bron: Marketingrapport Slagersbranche 2018

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandelslagerijenvlees