Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 28-11-2017

Geraadpleegde informatiebronnen voor nieuwe verlichting

Bij de zoektocht naar een aan te schaffen verlichtingsproduct is het kijken en vergelijken in diverse fysieke winkels nog altijd de meest favoriete inspiratiebron. Wel bezoekt 41 procent van de consumenten één of meer websites van (online of fysieke) winkels.

Onderstaand figuur toont de verschillende informatiebronnen die de consument heeft gebruikt bij het opdoen van inspiratie tijdens de zoektocht naar een aan te schaffen verlichtingsproduct. Gemiddeld heeft men 3,6 verschillende informatiebronnen gebruikt.


inspiratiemedia bij de oriëntatie op een verlichtingsproduct

Bij het opdoen van inspiratie tijdens de zoektocht naar een aan te schaffen verlichtingsproduct is het kijken en vergelijken in diverse fysieke winkels nog altijd de meest favoriete inspiratiebron. Wel bezoekt 41 procent van de consumenten één of meer websites van (online of fysieke) winkels bij de zoektocht naar een geschikt verlichtingsproduct. De website van een specifiek merk wordt door 12 procent van de consumenten geraadpleegd in deze fase van het koopproces. 14 Procent van de consumenten bezoekt ook online websites in tweedehands verlichtingsproducten zoals Marktplaats. Een op de drie consumenten raadpleegt ook vergelijkingssites.

Online en offline oriëntatie


totaal aantal websites van online aanbieders en fysieke winkels dat men bezoekt voor de aanschaf van een verlichtingsproduct

Het figuur toont het aantal websites van online aanbieders en het aantal fysieke winkels dat men bezoekt voorafgaand aan de definitieve aanschaf van een verlichtingsproduct. Consumenten in de leeftijdscategorie tot 50 jaar oriënteren zich in totaal via relatief veel websites en fysieke winkels. De gemiddelde consument bezoekt 2,8 websites van online aanbieders en 2,3 fysieke winkels alvorens met tot de aanschaf overgaat.

Criteria bij de keuze van het aankoopkanaal
In het onderzoek is gevraagd naar de drie belangrijkste criteria bij de keuze van het aankoopkanaal voor een verlichtingsproduct. Het algehele prijsniveau is het belangrijkste criterium bij de keuze van het aankoopkanaal voor een verlichtingsproduct. Daarnaast vindt men het direct mee kunnen nemen van het product, een ruime keuze binnen een soort product (diepte van het assortiment), veel soorten producten in het assortiment (breedte van het assortiment) en het algehele kwaliteitsniveau belangrijk.

Criteria bij de definitieve keuze van verlichting
In het onderzoek is gevraagd naar de drie belangrijkste criteria bij de definitieve keuze van een verlichtingsproduct. De prijs en het uiterlijk / design vormen de belangrijkste criteria bij de keuze van een verlichtingsproduct. Daarnaast speelt het soort materiaal een rol. Slechts acht procent van de consumenten noemt het merk. 10 Procent van de consumenten laat het feit of een verlichtingsproduct maatschappelijk verantwoord is geproduceerd meewegen bij de definitieve keuze. 15 Procent van de consumenten let op goede reviews over het product.

Over het Marketingrapport Verlichting 2017
Het Marketingrapport Verlichting 2017 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de verlichtingsdetailhandel in Nederland en het consumentengedrag. Vormen woonzaken die verlichtingsproducten verkopen en/of de consument uw doelgroep dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

Bron: Marketingrapport Verlichting 2017

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandelverlichtingwoonbranche