Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 14-03-2019

Emma en Ikea sterk in matrassen

In een eerder artikel (september 2018) over de matrassenmarkt berichtte marktdata.nl dat de top tien van meest gezochte merken matrassen via Google in Nederland de afgelopen paar jaar drastisch is gewijzigd. Tot het jaar 2016 werd de volledige top 10 bezet door traditionele woonretailers. In het toen lopende jaar 2018 bestond nog slechts de helft van de top 10 uit traditionele woonretailers. In de top drie was alleen nog plaats voor Ikea. Uit een nieuwe analyse van het zoekverkeer blijkt dat Emma en Ikea hun positie hebben verstevigd in de matrassenmarkt.

Nu het jaar 2018 achter ons ligt kunnen we de balans opmaken over het hele jaar 2018 en de start van 2019. In de analyse naar het online zoekvolume zijn de volgende merken meegenomen: Auping, Avek, Badenia, Beddenreus, Bedding Concepts, Beter Bed, Brouwers, Bruno, Candia, Carpe Diem, Cartel, Casper, Coco-Mat, Cox, De Slaapfabriek, Decupré, Diamant, Eastborn, Emma, Energy Plus, Eve, F.A.N. , Goossens, Hästens, Hema, Hilding Anders, Hml, Hongi, Ikea, Jensen, Jysk, Kaufmann, Key West, Kreamat, Kuperus, Leen Bakker, Lidl, Ls Bedding, Mahoton, Matras Direct, Matt, Meradiso, Merens, Mline/M Line, Muun, Nillspring, Norma, One, Opmaatmatras.nl, Perzona, Polypreen, Pullman, Ravensberger, Recor, Recticel, Refresh, Riviera, Schramm, Sealy, Serta, Simba, Simmons, Stearns & Foster, Svane, Swiss Sense, Swissflex, Tempur, Totaal Bed, Ubica, Ultima, Van Cadsand, Van Landschoot, Velda, Veldeman, Viking, Wellington en Whkmp’s Own. Deze lijst met merken is samengesteld op basis van de belangrijkste leveranciers van matrassen uit het Marketingrapport Slaapproducten 2017, uitgebreid met online aanbieders van matrassen en veel voorkomende zoekopdrachten naar merken matrassen.

Onderstaand figuur toont de top 20 van meest gezochte merken matrassen over het jaar 2018. Tevens is het gemiddeld maandelijks zoekvolume over de eerste twee maanden van 2019 in het figuur opgenomen. De cijfers over het zoekvolume hebben betrekking op de zoekterm van het merk met de toevoeging “matras”.

De top van de ranglijst is een uitgemaakte zaak. Emma staat stevig op de eerste plaats en behaalde in het jaar 2018 een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 33.000 zoekopdrachten. Ikea staat ook stevig op de tweede plaats met een maandelijks zoekvolume van ruim 18.000 zoekopdrachten. Beide merken matrassen laten over de eerste twee maanden van 2019 een versterking van hun positie zien; het zoekvolume van Emma en Ikea matrassen neemt flink toe.

Ten opzichte van de voorgaande meting over de periode t/m juli 2018 is Lidl van de vijfde naar de derde plaats gestegen. Als we kijken naar het zoekvolume over de eerste twee maanden van 2019 vallen twee matrasmerken op waarvan het zoekvolume sterk daalt. Eve laat een extreme daling zien in het zoekvolume. Dat is niet zo verwonderlijk. 2 jaar na de lancering van het Eve matras in Nederland heeft de Britse startup Eve Sleep medio vorig jaar besloten om al haar activiteiten stop te zetten. Daarnaast valt de daling van het zoekvolume van een Hema matras op.

In het Marketingrapport Slaapproducten2017 valt te lezen welke leveranciers van matrassen het belangrijkst zijn voor de woondetailhandel. In de ranglijst van belangrijkste leveranciers van matrassen in de woonretail staan de volgende leveranciers vermeld: Auping, AVEK, Diamant, Hästens, Hilding Anders, Key West, Kuperus, LS Bedding, Mahoton, Mline, Norma, Polypreen, Recticel, Riviera, Schramm, Simmons, Stearns & Foster, Swissflex, Tempur, Ubica, Ultima, Van Landschoot, Velda / Veldeman Bedding en Wellington. De ranglijst van meest genoemde leveranciers van matrassen wordt aangevoerd door Hilding Anders, die door 28 procent van de ondervraagden spontaan wordt genoemd, gevolgd door Auping, Norma en Polypreen. In de ranglijst staan Ubica, Recticel en Swissflex apart vermeld, maar hier betreft het feitelijk één leverancier. De vijf meest genoemde leveranciers van matrassen hebben een gezamenlijk marktaandeel van 38 procent in de woondetailhandel. Wilt u meer weten over de slaapbranche? Wellicht is het Marketingrapport Slaapproducten 2017 iets voor u. Boordevol informatie over de branchestructuur, het economisch perspectief, inkoopgedrag van de woondetaillist die slaapproducten verkoopt, leveranciers, hoe en via welke media u als toeleverancier de retailer het beste kunt bereiken en niet te vergeten het oriëntatie- en koopgedrag van de consument.

Gerelateerd:

Marketingrapport Slaapproducten 2017

Terug naar het overzicht
Categorieënbeddenslaapzakenwonenbranche