Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 29-08-2018

Elektrische fiets is de gewone fiets voorbij in Google

Uit het Marketingrapport Rijwielhandel 2017 bleek al dat de elektrische fiets aan een sterke opmars bezig is in Nederland. Inmiddels is de elektrische fiets de “gewone” fiets al voorbij in het aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google. Daarnaast timmeren de online leveranciers Stella en Amslod flink aan de (digitale) weg.

Marktdata.nl heeft het zoekverkeer over fietsen en elektrische fietsen in Google onderzocht over de periode september 2014 t/m juli 2018. Bovenstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google per jaar. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2014 en 2018 zijn dus over een deel van het jaar gemeten.

Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google 58.300 keer per maand gezocht op de term “fiets”. In het lopende jaar 2018 is tot augustus gemiddeld 66.640 keer per maand gezocht op “fiets”. Dat is slechts een zeer bescheiden toename ten opzichte van vier jaar eerder. De ontwikkeling van het zoekvolume van een elektrische fiets laat een ander beeld zien. Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google 38.960 keer per maand gezocht op de term “elektrische fiets”. In het lopende jaar 2018 is tot augustus gemiddeld 70.430 keer per maand gezocht op “elektrische fiets”. Met name in het lopende jaar is het zoekvolume gestegen. Dat kan wel deels worden verklaard door het seizoen waarover de cijfers bekend zijn. Onderstaand figuur toont de verhouding van het zoekvolume van “fiets” ten opzichte van het zoekvolume van “elektrische fiets”. In het jaar 2018 wordt er voor het eerst meer gezocht naar een elektrische fiets dan naar een “gewone” fiets.

Zoekperiode
In de periode maart tot en met juli wordt er het meest naar een elektrische fiets gezocht. In de maand april wordt er het meest naar een elektrische fiets gezocht; 11,8 procent van het totale zoekvolume van het jaar vindt in deze maand plaats. Het zoekvolume van een gewone fiets kent een gelijkmatigere verdeling over de maanden van het jaar, maar ook hier is in de periode maart tot en met juni het zoekvolume het grootst.

Vervolgens is er gekeken naar het zoekvolume van een elektrische fiets in het lopende jaar 2018.

Provincies
De provincie Zuid-Holland vertegenwoordigt met 21,7 procent het grootste deel van het zoekvolume, gevolgd door Noord-Holland (18,2%), Noord-Brabant (13,7%) en Gelderland (11,6%).

Steden
De steden waar vanuit het meest werd gezocht, dus met het grootste zoekvolume, zijn Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Van de steden scoort Amsterdam het hoogst met 6,8 procent van het totale zoekvolume van een elektrische fiets. Rotterdam heeft een aandeel van 4,4 procent, Den Haag 3,2 procent en Utrecht 2,9 procent in het zoekvolume.

Apparaten
Uit de zoekwoordplanner blijkt dat over het lopende jaar 35 procent van het zoekvolume via desktop computers werd uitgevoerd. Tablets zijn goed voor 16 procent van het zoekvolume en de overige mobiele apparaten zoals smartphones zijn goed voor 49 procent van het zoekvolume. Ten opzichte van het jaar 2015 is het zoeken via apparaten daarmee aanzienlijk gewijzigd. In dat jaar werd nog bijna de helft van het zoekvolume gerealiseerd via desktop computers. Mobiel vertegenwoordigde toen slechts een kwart van het volume.

In het Marketingrapport Rijwielhandel 2017 valt te lezen welke leveranciers van elektrische fietsen het belangrijkst zijn voor de fietsdetailhandel. In de ranglijst van belangrijkste leveranciers van elektrische fietsen van de rijwielhandel staan de volgende leveranciers vermeld: Accell, Azor, Batavus, Bikkel Bikes, Cannondale, Cortina, Derby, Flyer, Gazelle, Giant, Hartje, Kalkhoff, Koga, Kreidler, Kruitbosch, Multicycle, Pegasus, Peper, Pointer, Popal, Puch, QWIC, RIH, Sparta, Trek, Trenergy, Union, Victoria, Vogue en ZEG. De ranglijst van meest genoemde belangrijke leveranciers van elektrische fietsen wordt aangevoerd door Gazelle, die door 44 procent van de ondervraagde fietsenzaken spontaan wordt genoemd, gevolgd Sparta, Batavus en QWIC. Laatst genoemde noteert de sterkste stijging. Met de aanhoudende groei van de markt voor e-bikes treden er steeds meer merken en leveranciers toe op de markt. De zes meest genoemde leveranciers van elektrische fietsen hebben een gezamenlijk becijferd marktaandeel van 53 procent. Op het gebied van elektrische fietsen neemt Gazelle een vooraanstaande positie in met een becijferd marktaandeel van 17 procent. Dit zijn echter leveranciers en marktaandelen via de rijwielhandel. Daarnaast zijn er twee belangrijke spelers op de markt die primair rechtstreeks via het online kanaal leveren aan de consument: Stella Fietsen en Amslod.

Marktdata.nl heeft ook het zoekverkeer over Stella fietsen en Amslod fietsen in Google onderzocht over de periode september 2014 t/m juli 2018. Er is gekeken naar het zoekvolume van Stella en Amslod elektrische fietsen met de drie meest relevante zoektermen. Voor Stella fietsen zijn de zoektermen Stella elektrische fiets, Stella e bike en Stella fietsen prijzen meegenomen en voor Amslod fietsen zijn Amslod elektrische fiets, Amslod en Amslod e bike meegenomen in de analyse. Onderstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google per jaar. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2014 en 2018 zijn over een deel van het jaar gemeten.

Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google 13.630 keer per maand gezocht naar Stella fietsen. In het lopende jaar 2018 is tot augustus gemiddeld 54.360 keer per maand gezocht naar Stella fietsen. Ten opzichte van het zoekvolume van de algemenere zoektermen zoals elektrische fiets is het zoekvolume naar een specifiek merk dus aanzienlijk. Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google slechts 24 keer per maand gezocht naar Amslod. In het lopende jaar 2018 is tot augustus gemiddeld 22.145 keer per maand gezocht naar Amslod. Onderstaand figuur toont de verhouding van het zoekvolume van Stella ten opzichte van het zoekvolume van Amslod.

Wilt u meer weten over de rijwielhandel? Wellicht is het Marketingrapport Rijwielhandel 2017 iets voor u. Boordevol informatie over de branchestructuur, het economisch perspectief, inkoopgedrag van de rijwieldetailhandel, leveranciers van fietsen en fietsonderdelen en hoe en via welke media u de rijwielhandel het beste kunt bereiken.

Gerelateerd:
Marketingrapport Rijwielhandel 2017

Terug naar het overzicht
Categorieënfietsenrijwielhandel