Gepubliceerd: 17-11-2020
Het elektrische fietsbezit is hoger in weinig en niet stedelijke buurten dan in stedelijke buurten, aldus cijfers over het jaar 2019 van het CBS. Terwijl krap een kwart (23 procent) van de 55-plussers in zeer sterk stedelijke buurten een elektrische fiets in het huishouden heeft, heeft meer dan de helft (52 procent) van de 55-plussers in niet stedelijke buurten een e-bike. Naarmate een huishouden financieel welvarender is, is er vaker een gewone of elektrische fiets in het huishouden aanwezig.
Twee derde 55-plussers heeft gewone fiets, 4 op de 10 elektrische fiets
Uit het onderzoek Belevingen blijkt dat in 2019 meer 55-plussers een gewone fiets, waarmee een niet-elektrische fiets bedoeld wordt, dan een elektrische fiets hadden, aldus het CBS. Twee derde geeft aan minstens één gewone fiets in het huishouden te hebben; 4 van de 10 zeggen minimaal één elektrische fiets te hebben. Relatief meer mannen hebben een gewone fiets in het huishouden dan vrouwen, namelijk 73 tegen 62 procent. Het gewone fietsbezit is met 79 procent het hoogst onder 55- tot 65-jarigen. Het elektrische fietsbezit is het hoogst onder 65- tot 75-jarigen: van hen heeft 45 procent minstens één e-bike in het huishouden.
1 van de 5 personen van 55 jaar of ouder fietste nooit
Van alle 55-plussers zei in 2019 20 procent nooit te fietsen en 30 procent gaf aan dagelijks te fietsen (Bron: Belevingen, 2019). Het gaat hier zowel om het fietsen met een gewone, niet-elektrische fiets als om het fietsen met een elektrische fiets. Van de 75-plussers fietste 41 procent nooit en 21 procent dagelijks; de rest fietst wel maar niet iedere dag. Onder 55- tot 75-jarigen ligt het aandeel dat nooit fietst lager en het aandeel dat dagelijks fietst hoger. Van de 55- tot 65-jarigen fietste 12 procent nooit en 31 procent dagelijks en van de 65- tot 75-jarigen was dit 16 en 34 procent. Gemiddeld fietsten 55-plussers ruim 3 kilometer op een dag (Bron: ODiN 2018).
E-bike meest gebruikt door 65- tot 75-jarigen
Wanneer de gewone fiets van de elektrische fiets wordt onderscheiden, blijkt ook bij het gebruik van alleen de gewone fiets dat de verschillen tussen de leeftijdsgroepen groot zijn; 14 procent van de 75-plussers fietst dagelijks op een gewone fiets tegen respectievelijk ruim een kwart van de 55- tot 65-jarigen en de 65- tot 75-jarigen (Bron: ODiN, 2018). De elektrische fiets is met name populair onder de 65- tot 75-jarigen: 14 procent van deze leeftijdsgroep gebruikt de e-bike dagelijks. Van de 55- tot 65-jarigen en van de 75-plussers doet 10 procent dit.
E-bike meest genoemde reden om geen gewone fiets te gebruiken, en andersom
Aan mensen die nooit fietsen (ongeacht het type fiets), is gevraagd naar de belangrijkste reden hiervoor (Bron: Belevingen, 2019). De meest genoemde reden dat mensen geen gewone fiets gebruiken is dat ze in plaats daarvan op een e-bike fietsen (39 procent). Een vergelijkbaar beeld tekent zich af als het gaat om het niet gebruiken van een elektrische fiets: 53 procent geeft aan op een gewone fiets te rijden. Een andere relatief vaak genoemde reden om niet te mogen of kunnen fietsen zijn gezondheidsproblemen: 28 procent van de 55-plussers die geen gewone fiets gebruiken, zegt dat ze dit wegens hun gezondheid doen. Van degenen die aangeven geen e-bike te gebruiken geeft 10 procent hun gezondheid als belangrijkste reden hiervoor aan. Van de totale groep 55-plussers gaat het om bijna 1 van de 10 die vanwege de gezondheid niet meer fietst. Dit aandeel loopt van 5 procent onder de 55- tot 75-jarigen tot 21 procent onder de 75-plussers.
Niet durven fietsen wordt door 10 procent van degenen die nooit een gewone fiets gebruiken als belangrijkste reden hiervoor genoemd en door 7 procent van degenen die nooit een elektrische fiets gebruiken. Van alle 55-plussers zegt 5 procent dat ze niet meer durven fietsen, variërend van 2 procent van de 55- tot 75-jarigen tot 13 procent van de 75-plussers. Negen procent van degenen die geen gewone of elektrische fiets gebruiken heeft de voorkeur voor een ander vervoermiddel, zoals de auto.
Van alle 55-plussers geeft 4 procent aan een voorkeur voor een ander vervoermiddel te hebben en daarom niet te fietsen. Negen procent zegt niet op een elektrische fiets te fietsen, omdat ze die te duur vinden. Daarnaast zegt 2 procent niet op een gewone fiets te fietsen, omdat zij nooit fietsen geleerd hebben.
11 procent 55-plussers in 2018 dagelijks op elektrische fiets
In 2018 zei 11 procent van de 55-plussers dat ze dagelijks de e-bike gebruikten, 23 procent reed (vrijwel) dagelijks op een gewone fiets. In 2019 zeiden 4 op de 10 mensen van 55 jaar of ouder minimaal één elektrische fiets in hun huishouden te hebben. Bijna 7 op de 10 55-plussers hadden één of meer gewone, niet-elektrische, fietsen thuis staan. Dat meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek met cijfers uit 2018 en 2019.
Elektrische fiets vooral populair onder 65- tot 75-jarigen
Het bezit van een elektrische fiets onder 55-plussers was in 2019 het hoogst onder 65- tot 75-jarigen, van hen had 45 procent minstens één e-bike in hun huishouden. Van de 55- tot 65-jarigen en de 75-plussers had respectievelijk 37 en 36 procent een e-bike thuis.
De gewone fiets is echter nog altijd populairder dan de elektrische fiets onder de 55-plussers. Van deze groep hadden 55- tot 65-jarigen in 2019 met 79 procent het vaakst minimaal één gewone fiets in het huishouden. Van de 65- tot 75-jarigen had 67 procent minstens één gewone fiets en van de 75-plussers 46 procent. Ruim een kwart (26 procent) van de 55- tot 65-jarigen en de 65- tot 75-jarigen fietste in 2018 (vrijwel) dagelijks op een gewone fiets. Van de 75-plussers zei 14 procent (vrijwel) dagelijks op een gewone fiets te fietsen.
Gezondheidsprobleem belangrijke reden om niet te fietsen op gewone fiets
Van de 55-plussers die nooit op een e-bike fietsten, gaf 53 procent in 2019 aan meestal op een gewone fiets te fietsen. Andersom fietsten degenen die nooit op een gewone fiets reden vaak wel op een e-bike (39 procent). Daarnaast gaven mensen relatief vaak aan vanwege gezondheidsproblemen niet (meer) op een gewone fiets te fietsen. 28 procent van de 55-plussers die nooit op een gewone fiets fietsten, gaven daar een slechte gezondheid als reden voor, bij de e-bike gold dit voor 10 procent van degenen die nooit op een e-bike fietsten.
De cijfers over fietsbezit in het huishouden en redenen om niet te fietsen hebben betrekking op 2019 en komen uit het onderzoek Belevingen 2019. De cijfers over het gebruik van de gewone (niet-elektrische) fiets en de elektrische fiets komen uit het mobiliteitsonderzoek Onderweg in Nederland (ODiN) en gaan over 2018. Alleen mensen uit particuliere huishoudens zijn bevraagd in beide onderzoeken.
Gerelateerd:
Marketingrapport Rijwielhandel 2020