Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 09-08-2018

Driekwart van de vrouwen draagt make-up

Uit onderzoek van marktdata.nl onder ruim 600 Nederlandse vrouwen naar het dragen van make-up blijkt dat driekwart van de vrouwen make-up draagt. Onder jonge vrouwen ligt dit aandeel beduidend boven het gemiddelde. Van de vrouwen die make-up dragen draagt 80 procent iedere dag make-up.

Onder make-up vallen alle make-up producten voor het gezicht, de ogen, de lippen en de nagels, maar ook accessoires zoals bijvoorbeeld kwasten. Van de vrouwen tot 30 jaar draagt maar liefst 98 procent make-up. Van de vrouwen die ouder zijn dan 60 jaar betreft het 61 procent.


aandeel vrouwen dat make-up draagt

In het onderzoek is onder de make-up dragende vrouwen gevraagd naar hoe vaak men make-up draagt. Onderstaand figuur toont de resultaten.


hoe vaak men make-up draagt

Van de vrouwen die make-up dragen (75% van alle vrouwen) draagt 80 procent iedere dag make-up. Slechts een kleine groep make-up dragers heeft gemiddeld slechts eens per maand make-up op.


meest gebruikte make-up producten

De ranglijst van meest gebruikte make-up producten (onder vrouwen die make-up dragen) wordt aangevoerd door mascara. 83 Procent van de make-up dragers gebruikt mascara. De top drie wordt gecompleteerd door lippenstift en oogschaduw.

Het belangrijkste motief van vrouwen om make-up te dragen is het zichzelf mooier willen maken. Uit het onderzoek blijkt dat er maar weinig vrouwen zijn die zich onzeker voelen zonder make-up. Ruim de helft van de dames geeft aan dat men make-up op doet omdat het een gewoonte is.

Waarom kiest men voor een bepaald make-up product? In hoeverre laat men zich leiden door reclame en/of personen in de directe omgeving? Ruim de helft van de make-up dragers zegt dat men zich niet laat beïnvloeden door anderen of reclame. 20 Procent van de vrouwen laat zich wel beïnvloeden door vrienden of vriendinnen in de directe omgeving. Een even groot deel van de ondervraagden laat zich beïnvloeden in de keuze van een make-up product door een verkoper in een winkel. Daarnaast lijken reclamefolders en presentatiemateriaal in winkels de keuze voor een bepaald product te kunnen sturen. Vloggers en YouTubers hebben vooralsnog een zeer beperkte invloed op het keuzegedrag van de Nederlandse vrouw als het gaat om make-up. De vraag is echter wel of dat men zich er bewust van is welke media het keuzeproces beïnvloeden.

Gerelateerd:

Marketingrapport Drogisterijen 2018

Marktmonitor Uiterlijke verzorging 2013

Terug naar het overzicht
Categorieëndrogistschoonheidsverzorging