Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 10-08-2018

De markt voor raambekleding in beeld

Het Marketingrapport Raambekleding 2018 verschaft een helder beeld van de handel in zowel binnen- als buitenraambekleding via de woondetailhandel. De totale omzet in raambekleding via woonwinkels bedroeg in het jaar 2016 circa 1,2 miljard euro excl. BTW. Een woonzaak die raambekleding in het assortiment heeft, realiseert gemiddeld 88 procent van de omzet in raambekleding met de verkoop van raambekleding voor binnen. Raambekleding voor buiten vertegenwoordigt gemiddeld 12 procent van de omzet in raambekleding.

Indien het gemiddelde omzetaandeel van de woonzaken wordt doorgerekend naar de totaalmarkt, dan komt de retail-omzet in raambekleding voor buiten uit op 142 miljoen euro (excl. BTW) en die voor raambekleding voor binnen op 1.043 miljoen euro (excl. BTW). Hierbij dient wel te worden opgemerkt dat de doorrekening ongewogen is, met andere woorden, iedere onderneming telt even zwaar mee in de berekening terwijl iedere onderneming in de praktijk een ander omzetvolume behaalt.

In het onderzoeksrapport is de omzet in raambekleding voor buiten opgedeeld in de productgroepen knikarm- en uitvalschermen, screens, markiezen en overige raambekleding voor buiten. De Omzetverdeling van raambekleding voor binnen is opgedeeld in gordijnen, vitrages en inbetweens, rolgordijnen, jaloezieën, shades en duo gordijnen, vouwgordijnen, horren, verticale lamellen, shutters, paneelgordijnen en overige raambekleding en accessoires. Van al deze productgroepen is in het rapport de marktomvang becijferd van de verkopen via woonzaken.

Leveranciers
Een woonwinkel met raambekleding in het assortiment heeft gemiddeld 8,3 verschillende regelmatige leveranciers voor het assortiment raambekleding. Het afgelopen jaar heeft ruim de helft van de detaillisten teen minste één nieuwe regelmatige leverancier van raamdecoratie aangetrokken. De hoofdreden om voor een bepaalde nieuwe leverancier te kiezen is in de meeste gevallen terug te voeren op de collectie en prijsstelling van de leverancier. Het hoofdmotief om een leveranciersrelatie te beëindigen is zeer uiteenlopend. Bijna een kwart van de motieven is puur product/collectie gerelateerd. Daarnaast is een slechte service of de prijsstelling een veelvoorkomend hoofdmotief voor het verbreken van een leveranciersrelatie. De categorie “overige redenen” vertegenwoordigt voornamelijk het veranderen van inkooporganisatie/ formule, slecht lopende producten, teveel van hetzelfde en te hoge kosten (voor retailer en/of eindklant).

Ranglijst met leveranciers
onderzoeksrapport bevat twee ranglijsten van belangrijkste leveranciers van de detaillisten. Een van leveranciers van raamdecoratie voor binnen en een van raambekleding voor buiten (zonwering). De twee ranglijsten bestaan uit de volgende leveranciers die door ten minste twee procent van de detaillisten is aangemerkt als belangrijke regelmatige leverancier van raambekleding (op alfabetische volgorde): ABZ, ADO, Allround Zonwering, Alluma, Artelux, Artex, B&C / BeCe, BD Line, Blend, Brustor, Catch, Coulisse, De Ploeg, Dedar, Dekortex, Egger, Eijffinger, Erfal, Fetim, FlexColours, Forinn, Guillaume Janssen, Hansa, Harol, Heditex, Holland Haag, HR Design, Inside, JAB, Jasno, Kendix, Kobe, Lega, Lethem Vergeer, Luxaflex, Multisol, PBS, Peitsman, Pirisol, RainbowSol, Sailtex, Schlappi, Stobag, Suncircle, Sunco Blinds, Sunmaster, Sunpoint, Sunway, Toppoint, Unilux, Vadain, Velux, Verano, Vriesco, Your Edition, Zonnelux.

Door de frequentie waarmee een leverancier is genoemd te delen door het totaal aantal spontaan genoemde belangrijkste leveranciers van raambekleding voor binnen, ontstaat een globaal beeld van de marktaandelen van de belangrijkste leveranciers. Het marktaandeel zegt iets over de marktpenetratie en in mindere mate iets over het omzetaandeel (kleine en grote ondernemingen tellen even zwaar mee en de gemiddelde orderwaarde is buiten beschouwing gelaten). De vijf meest genoemde leveranciers van raambekleding voor binnen hebben een gezamenlijk marktaandeel van 49 procent. Luxaflex komt uit op een becijferd marktaandeel van 18 procent. De vijf meest genoemde leveranciers van raambekleding voor buiten / zonwering hebben een gezamenlijk marktaandeel van 49 procent.

Informatiebronnen voor de detaillist
Bij het oriënteren en selecteren van een nieuwe leverancier vindt de detaillist die raamdecoratie verkoopt de prijs/kwaliteit verhouding en de kwaliteit van de producten erg belangrijk, gevolgd door een goede klachtafhandeling. Ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek zijn een goede klachtafhandeling en de breedte en diepte van het assortiment belangrijker geworden. Voor woonzaken die raambekleding verkopen zijn vakbladen, vakbeurzen en vertegenwoordiger bezoeken de meest genoemde informatiebronnen voor het bijhouden van vakkennis, informatie over producten en leveranciers. Ten opzichte van de voorgaande edities van het onderzoek worden cursussen / opleidingen / bijscholing / producttrainingen en bijeenkomsten / congressen / seminars nu vaker genoemd. Vakbladen, vakbeurzen en vertegenwoordiger bezoeken laten een lichte daling zien. Acht procent van de woondetaillisten die raambekleding verkopen leest geen enkel (vak)blad. Dat was in het jaar 2014 nog slechts één procent. Eigen huis & interieur wordt het meest gelezen door de woondetaillisten die raambekleding verkopen. Daarnaast worden VT Wonen, INretail Magazine en Mobilia ook door veel woondetaillisten gelezen. De meest bezochte vakbeurs is Intirio te Gent, die door 47 procent van de ondervraagden het afgelopen jaar is bezocht. De Vakdagen Parket & Woninginrichter de Gorinchem volgt met 44 procent. Daarnaast worden ETC Culemborg, &Trendz Gorinchem en de Vakdagen van De Woonindustrie te Nieuwegein veel bezocht door woondetaillisten met raambekleding in het assortiment. Aan de woondetaillisten is tevens gevraagd welke vakwebsites men wel eens bezoekt (niet van leveranciers) en van welek uitgevers van vakinformatie men elektronische nieuwsbrieven ontvangt. De website van INretail wordt het meest bezocht als vakwebsite door de ondernemers, gevolgd door VT Wonen. De meest genoemde uitgever van vakinformatie waarvan men elektronische nieuwsbrieven ontvangt is INretail, gevolgd door Zonvak, Vakweekblad Meubel en Mix.

Wilt u meer weten?:

Marketingrapport Raambekleding 2018

Terug naar het overzicht
Categorieënraambekledingwoninginrichting