Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 20-04-2018

Daling aantal drogisterijen

Over de afgelopen vijf jaar laat zowel het aantal bedrijven als het aantal vestigingen van drogisterijen een daling zien. Het aantal bedrijven daalde in de afgelopen vijf jaar met 19 procent. Het aantal vestigingen nam in dezelfde periode met 6,1 procent af. Hieruit blijkt een toenemende filialisering in de drogisterijbranche.

Het aantal bedrijven met als hoofdactiviteit “winkels in drogisterijartikelen” is de afgelopen vijf jaar met 19,0 procent afgenomen van 1.105 in het jaar 2012 tot 895 in het jaar 2017. Het CBS meet in het eerste kwartaal van 2018 870 bedrijven. Het aantal vestigingen is met een daling van 6,1 procent verhoudingsgewijs minder sterk teruggelopen, van 2.875 in het jaar 2012 tot 2.700 in het jaar 2017.

Uit een analyse van de geregistreerde nevenactiviteiten van drogisterijen in het Handelsregister blijkt dat de meest voorkomende nevenactiviteit te vinden is in de categorie winkels in parfums en cosmetica. Circa 7,5 procent van de drogisterijen heeft als nevenactiviteit activiteiten op dit gebied. Circa drie procent van de drogisterijen heeft als nevenactiviteit winkels in natuurvoeding en reformartikelen.

Omgekeerd zijn er ook ondernemingen met een andere hoofdactiviteit die de SBI-code 47741 (winkels in drogisterijartikelen) als nevenactiviteit hebben. Er zijn 615 ondernemingen die de verkoop van drogisterijartikelen in een winkel als nevenactiviteit hebben. Van de ondernemingen die de verkoop van drogisterijartikelen als nevenactiviteit hebben betreft het in bijna 12 procent winkels in natuurvoeding en reformartikelen. Daarnaast komt de verkoop van drogisterijartikelen bij supermarkten, kappers, schoonheidsspecialisten, apotheken en parfumerieën relatief vaak voor.

Drie procent van de vestigingen van drogisterijen betreft een hoofdvestiging en 63 procent is een filiaal van een hoofdkantoor (nevenvestiging). 34 Procent van de ondernemingen betreft zelfstandig opererende vestigingen. 23 Procent van de vestigingen van drogisterijen is voor het jaar 1990 opgericht. 32 Procent van de ondernemingen is in het jaar 2010 of recenter opgericht. De provincie Zuid-Holland telt met 634 drogisterijen het grootste aantal vestigingen. Flevoland heeft met 66 drogisterijen het kleinste aantal ondernemingen.

Omdat het aantal inwoners in Zuid-Holland erg groot is, ligt het verzorgingsgebied per drogist (qua aantal inwoners) toch bijna 300 inwoners boven het landelijk gemiddelde. De provincie Flevoland telt met 6.179 inwoners per vestiging het grootste aantal inwoners per drogist. In Drenthe is het aantal inwoners per drogist (4.240) het kleinst. Het landelijk gemiddelde komt uit op 5.475 inwoners per drogist.

Volgens detailhandel.info bedroeg het gemiddelde winkelvloeroppervlakte (wvo) van een drogist in het jaar 2017 209 vierkante meter. Dat is een afname van twee vierkante meter ten opzichte van het jaar 2016. Veruit de meeste drogisterijen zijn gevestigd in een hoofd- of ondersteunend winkelcentrum. 61 Procent zit in een hoofdwinkelcentrum, 34 procent zit in een kleiner, ondersteunend winkelcentrum. De overige vijf procent is gesitueerd op grootschalige concentraties of verspreide bewinkeling.

Uit het onderzoek komen de volgende belangrijkste branche-ontwikkelingen naar voren:

  • Toename online verkopen van zowel drogisterijen als andere aanbieders, sterke groei van e-commerce
  • Meer omni-channel verkopen door drogisterijen, de combinatie van een winkel met webshop optimaliseren
  • Enkele grote organisaties domineren de markt, voor de kleine zelfstandige is het vooral een overlevingsmarkt geworden
  • Onderscheidend vermogen wordt belangrijk; toenemende specialisatie van drogisterijen qua assortiment en doelgroep
  • Persoonlijk contact, vakkennis, service- en klantgerichtheid worden belangrijker voor de zelfstandige drogist als onderscheidend vermogen t.o.v. internet en het grootwinkelbedrijf
  • Toename van concurrentie door opkomst van goedkope branchevreemde ketens die ook drogisterijartikelen verkopen zoals Action en Big Bazar

Bron: Marketingrapport Drogisterijen 2018

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandeldrogistmedisch