Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 01-07-2019

Boxspring mateloos populair, Ikea op nummer 1

De consument zoekt online veel naar soorten bedden. Daarbij heeft verreweg het grootste deel van het zoekvolume betrekking op een boxspring. De afgelopen vier jaar werd er in Nederland gemiddeld maar liefst 188.250 keer per maand een zoekopdracht in Google uitgevoerd met de tekst “boxspring” er in. Daarmee heeft bijna de helft van het zoekvolume naar soorten bedden betrekking op een boxspring. Op de tweede plaats staat het tweepersoonsbed met een aandeel van 10,4 procent in het zoekvolume. Een eenpersoonsbed heeft een aandeel van 8,4 procent in het zoekvolume. Daarnaast wordt er ook veel gezocht naar hoogslapers en kinderbedden.

Januari beddenmaand
Indien er iedere maand evenveel zou worden gezocht naar de soorten bedden, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten naar soorten bedden over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume redelijk gelijkmatig verdeeld is over de maanden van het jaar. Maar in het eerste en vierde kwartaal wordt er relatief veel gezocht naar bedden. In januari wordt er het meest gezocht naar soorten bedden. Deze maand vertegenwoordigt 11,4 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maanden april t/m juli is het zoekvolume beneden gemiddeld.


maandelijks aandeel in het zoekvolume

Uit de analyse van de meest voorkomende gerelateerde zoekopdrachten op het gebied van boxsprings blijkt dat er relatief vaak gezocht wordt naar een specifiek merk (of winkelformule) boxspring. Naar welke merken en winkelformules wordt er het meest gezocht? Het zoekvolume van meer dan 100 verschillende merken boxsprings is gemeten over de afgelopen vier jaar. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk of winkelformule wordt gezocht in combinatie met de term “boxspring”. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat je anders appels met peren gaat vergelijken. Diverse merken zijn namelijk ook actief op de markt met andere producten of de merknaam heeft ook nog een andere betekenis.

Bij de analyse van het online zoekvolume naar merken boxsprings zijn de volgende merken en winkelformules meegenomen: Ambra, Arendal, Auping, Avek, Axelsson, Badenia, Beddenreus, Bedderie, Bedrok, Beka, Beter Bed, Boxspring Design, Bravo, Brouwers, Bruno, Businessclass, Capiton, Caresse, Carlton, Carpe Diem, Casper Box Spring, Cinderella, Cisano, Cocomat, Decupré, Diamant, Diks, Drome, Dunvik, Eastborn, Emma, Energy Plus, Essentials, Eve, Fan, Frans Bijnen, Gilder, Goossens, Halsing, Hanssons, Hastens, Helsingborg, Helsinki, Hema, Hennesey, Hilding Anders, Hml, Hml Bedding, Hovag, Hulsta, Ikea, Jensen, Jysk, Karlsson, Karlstad, Kaufmann, Key West, Kiruna, Kopenhagen, Kreamat, Kuperus, Kwantum, Larvik, Leen Bakker, Lidingö, Lidl, Lifetime, Ls Bedding, Luxebedden, M Line, Mahoton, Matt, Maxfurn, Meradiso, Merens, Milano, Montreal, Muun, Narvik, Norma, Norsholm, North, Oslo, Perzona, Polypreen, Preston, Pronto, Pullman, Queen Box Spring, Ravensberger, Recor, Recticel, Refresh, Revor, Riviera, Romantovich, Royal, Sand, Scapa, Schramm, Sealy Box Spring, Serta, Simba, Simmons Box Spring, Stockholm, Sultan, Svane, Swiss Sense, Swissflex, Tempur, Texeler, Treca, Ubica, Ultima, Van Landschoot, Velda, Veldeman, Viking, Vilnius, Vispring, Vroomshoop, Wehkamp, Wellington, Wonderland, Yourdesign, Yuno, Zevenslaper, Zydante. Deze lijst met merken is samengesteld op basis van de belangrijkste leveranciers van boxsprings uit het Marketingrapport Slaapproducten 2017, uitgebreid met online aanbieders van boxsprings en veel voorkomende zoekopdrachten naar merken boxsprings en winkelformules waar men naar boxsprings zoekt.

Onderstaand figuur toont de ontwikkeling van het gemiddeld maandelijks zoekvolume naar de verschillende merken boxsprings per jaar.


jaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume
*) tweede t/m vierde kwartaal t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
**) eerste kwartaal t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder

In het jaar 2016 groeide het zoekvolume naar de merken en winkelformules in combinatie met een boxspring met 27 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In het jaar 2017 groeide het zoekvolume met 17 procent, waarna in het jaar 2018 het zoekvolume stabiliseerde. De cijfers over het eerste kwartaal van 2019 laten weer een stijging van het zoekvolume zien van 19 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. In de Beddenbranche Trendmonitor 2019 valt te lezen welke merken en winkelformules het meest zijn gezocht over de afgelopen vier jaar en per jaar.

2018 ten opzichte van 2016
Welke merken binnen het segment boxsprings zagen het zoekvolume de afgelopen paar jaar het sterkst toenemen? Als we het jaar 2018 vergelijken met het jaar 2016, dan blijkt dat Emma de sterke toename van het zoekvolume realiseerde in deze periode. In het jaar 2016 werd er nog niet gezocht op boxsprings van Emma, maar in het jaar 2018 werd er gemiddeld 455 keer per maand gezocht naar een Emma boxspring. Ook Avek, Bedrok en Goossens zagen het zoekvolume met meer dan 50 procent toenemen.

Het eerste kwartaal van 2019
De boxspring-merken met de sterkste groei in het zoekvolume over het eerste kwartaal van 2019 zijn Beter Bed, Velda en Cinderella. Daarnaast blijken er ook enkele opvallende dalers te zijn.

Aandelen in het zoekvolume
De vijf meest gezochte merken en/of winkelformules waar men online naar een boxspring zoekt hebben, over de afgelopen vier jaar gemeten, een marktaandeel van ruim 56 procent in het totale zoekvolume naar de merken boxsprings en winkelformules. Meer dan een kwart van het zoekvolume naar merken boxsprings komt voor rekening van de nummer één. De vijf belangrijkste merken en winkelformules hebben hun positie in het totale zoekvolume naar merken boxsprings de afgelopen paar jaar verstevigd. Hun gezamenlijke aandeel in het zoekvolume is gestegen van 54 procent in het jaar 2015 tot 64 procent in het eerste kwartaal van 2019.

Op basis van het jaarlijkse zoekvolume naar de merken boxsprings en winkelformules komen we tot een jaarlijkse top-10 die in onderstaand figuur is weergegeven. De gegevens over de jaren 2015 en 2019 hebben betrekking op een deel van het jaar.


top-10 meest gezochte merken/winkelformules boxsprings per jaar
*) laatste drie kwartalen
**) eerste kwartaal

De top-3 wordt alle jaren bezet door dezelfde merken/winkelformules. De cijfers over 2019 hebben betrekking op het eerste kwartaal. Daarin zien we dat de nummer 8 van 2015 opschuift naar de vierde plaats. Ook de nummer 10 van 2015 laat over de afgelopen jaren een stijging zien in de ranglijst en staat nu op de zevende plaats. Benieuwd naar de namen van de meest gezochte merken en winkelformules? Bestel dan de Beddenbranche Trendmonitor 2019.

Social media berichten
Met behulp van Coosto, een social media analyse tool, is het openbare berichtenverkeer in kaart gebracht over de periode 2010 tot en met maart 2019 met betrekking tot de belangrijkste merken en winkelformules op het gebied van boxsprings. Hiermee krijgt u inzicht in de loyaliteitsfase van de customer journey (betrokkenheid en sentiment). Coosto biedt inzicht in het volume en het sentiment van het openbare online berichtenverkeer. In toenemende mate wordt de consument beïnvloed door vrienden, kennissen en ambassadeurs op internet. In deze loyaliteitsfase (betrokkenheid en sentiment) is het voor een producent en/of verkoopkanaal van belang om van een klant of influencer een ambassadeur te maken die het product of de dienst promoot in zijn omgeving. Coosto biedt inzicht in het volume en het sentiment van het openbare berichtenverkeer op social media netwerken.

Over welke merken boxsprings wordt er op social media het meest gecommuniceerd? De analyse heeft betrekking op 8.561 berichten op social media in de periode 2010 tot en met het eerste kwartaal van 2019. De procentuele verdeling van het berichtenverkeer van de zeven belangrijkste merken boxsprings (op basis van het zoekvolume in Google) ziet er als volgt uit.


aandeel in het berichtenverkeer 2010 t/m eerste kwartaal 2019

Een derde deel van het berichtenverkeer op social media over de 7 merken boxsprings heeft betrekking op Ikea. Op de tweede plaats staat Auping met een aandeel van 19,1 procent in het berichtenverkeer. Het onderzoeksrapport toont daarnaast ook de aandelen in het berichtenverkeer van de verschillende merken/winkelformules op het gebied van boxsprings per jaar, waardoor ontwikkelingen in de tijd inzichtelijk zijn gemaakt.

Sentiment en loyaliteit
Dat er veel over jouw merk of winkelformule wordt gecommuniceerd op social media platformen is dan fijn, maar helemaal mooi is het wanneer de consument jouw merk of winkelformule aanprijst en promoot. Coosto biedt ook inzicht in het sentiment van het openbare online berichtenverkeer over de verschillende merken en winkelformules. Niet alleen hoeveel er over een merk of winkelformule wordt gecommuniceerd is relevant, ook het sentiment van de berichten is van belang; communiceert met positief, neutraal of negatief over de merken en winkelformules? Het sentiment van het berichtenverkeer per merk boxspring en winkelformule over de periode 2010 tot en met het eerste kwartaal van 2019 is in kaart gebracht. Ikea en Auping blijken daarbij qua sentiment van de berichten weinig van elkaar te verschillen. Van de berichten over Ikea boxsprings betreft het in 31 procent van de gevallen een positief sentiment, tegenover 33 procent van de berichten over een Auping boxspring. 10 Procent van de berichten over een Ikea boxspring heeft een negatief sentiment, tegenover 7 procent van de berichten over Auping. Het grootste aandeel positief sentiment van het berichtenverkeer is te vinden bij Pullman boxsprings. 39 Procent van de berichten die de termen Pullman en boxspring bevatten heeft een positief sentiment.

Bron: Beddenbranche Trendmonitor 2019

Terug naar het overzicht
Categorieënbeddenmeubelsslaapzakenwonenbranche