Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 23-11-2018

Bezoekers pretparken en online zoekgedrag

NBTC Holland Marketing publiceert jaarlijks de top 50 van dagattracties. Uit een online analyse van pretparken van marktdata.nl blijkt dat de ontwikkeling van het online zoekgedrag naar pretparken redelijk overeenkomt met de ontwikkeling van de bezoekersaantallen. Over de eerste drie kwartalen van 2018 voorziet marktdata.nl dan ook een sterke groei van het bezoekersaantal voor Toverland en Julianatoren. Voor Walibi wordt een daling van het aantal bezoekers verwacht.

Marktdata.nl heeft in opdracht van RekreaVakkrant het zoekverkeer over musea, dierentuinen en pretparken in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (oktober 2014 t/m september 2018) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase voor de aanschaf van producten of vrijetijdsactiviteiten, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van interesses, behoeften en koop- en bezoekintenties. Historische gegevens kunnen worden geraadpleegd in de zoekwoordenplanner van Google in AdWords. Daarnaast krijgt men in Google Trends inzicht de actuele stijgers qua zoektermen en de relatieve ontwikkeling van het online zoekgedrag. Webshops, websites, blogs en influencers publiceren veelal commercieel getinte boodschappen waar belangen van aanbieders achter schuilen. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert daarentegen objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Zoekvolume kan niet in exacte verkoop- en bezoekerscijfers worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de veranderende consumentenbehoefte en vrijetijdsbesteding.

Online zoekgedrag naar vrijetijdsbesteding
Een groot deel van de online zoekers naar een dagje uit zoekt in eerste instantie met algemene termen. Zo werd er de afgelopen vier jaar gemiddeld per maand 49.500 keer in de Google zoekmachine gezocht op de term “dagje uit”. “Dagje weg” behaalde een maandelijks gemiddelde van 18.100. En door de mensen die een leuk dagje uit wilde, met de zoekterm “leuk dagje uit” werd er 1.300 keer per maand gezocht. Iets specifiekere zoekers koppelen er een regio aan. Zo scoort “dagje uit in Nederland” 2.400 maandelijkse zoekopdrachten, gevolgd door “dagje uit Brabant” (1.600 keer), “dagje uit Drenthe” (1.300 keer) en “dagje uit Gelderland” (1.300 keer). De consumenten die vooraf al een specifieke invulling van de dag voor ogen hebben zoeken al iets specifieker, zoals “museum” (27.100), “dierentuin” (22.200), “pretpark” (14.800), speeltuin (12.100) of attractiepark (8.100).

Dierentuin, museum, pretpark
Bij de online analyse zijn drie marktsegmenten belicht binnen de dagrecreatie, te weten dierentuinen, musea en pretparken. Van deze drie groepen is het exacte en gerelateerde zoekvolume in Google in het Nederlands en binnen Nederland geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. Dat resulteerde in een gemiddeld maandelijks zoekvolume op het gebied van dierentuinen van ruim 1,2 miljoen zoekopdrachten. Pretparken volgen met circa 960.000 maandelijkse zoekopdrachten en musea zijn goed voor 392.000 maandelijkse zoekopdrachten. Er wordt niet iedere maand even veel gezocht naar de drie vormen van vrijetijdsbesteding. Onderstaand figuur toont het aandeel van het zoekvolume per maand van de drie segmenten. Indien er iedere maand even veel wordt gezocht dan zou iedere maand 8,3 procent vertegenwoordigen (100%/12 maanden). De statistieken van de afgelopen vier jaar zijn hierin verwerkt.

Musea hebben het meest gelijkmatig verdeelde zoekvolume over de maanden van het jaar. De piek ligt in februari, waar 10,2 procent van het jaarlijkse zoekvolume wordt gerealiseerd. In de maand juni wordt er het minst naar musea gezocht. Deze maand is goed voor slechts 6,1 procent van het jaarlijkse zoekvolume. Bij dierentuinen en pretparken zien we de seizoensinvloeden goed terug. Juli en augustus zijn de topmaanden en daarnaast wordt er rond de meivakantie in het voorjaar en de herfstvakantie in het najaar relatief veel naar dierentuinen en pretparken gezocht. De maand augustus vertegenwoordigt 14,5 procent van het jaarlijkse zoekvolume naar pretparken. De periode november tot en met februari zijn relatief slappe maanden voor dierentuinen en pretparken.

De top vijf van meest gezochte dierentuinen over de afgelopen vier jaar bestaat uit Safaripark Beekse Bergen, Burgers’ Zoo, DierenPark Amersfoort, Apenheul en Diergaarde Blijdorp. De top vijf van zoekwoorden naar musea bestaat vooral uit de term museum en een plaatsnaam, waarbij met name musea in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem, Haarlem en Den Bosch worden gezocht. Daarnaast wordt er zeer frequent gezocht op de termen “museumjaarkaart” (ruim 60.000 keer per maand) en museumkaart (ruim 27.000 keer per maand).

Vooruitzichten over 2018
Aan de hand van de maandelijkse ontwikkeling van het zoekvolume kunnen we ook een voorzichtige voorspelling doen over het lopende jaar 2018. Daarvoor zijn het jaarlijkse zoekvolume van het jaar 2016 met 2015 vergeleken, 2017 met 2016, en de eerste drie kwartalen van 2018 met dezelfde periode van 2017. De cijfers zijn gecorrigeerd met het jaarlijkse groeicijfer van online zoeken. In het jaar 2016 werd er 11 procent meer gezocht naar de dagattracties dan het voorgaande jaar. In het jaar 2017 betrof het een toename van 3,7 procent en over de eerste drie kwartalen van 2018 staat de teller op slechts 1,9 procent.

Onderstaand figuur toont per type dagrecreatie de procentuele mutatie.


*) eerste drie kwartalen van het jaar

Volgens het CBS zijn in 2016 de musea in Nederland circa 34,4 miljoen keer bezocht. Dat is 9 procent meer dan in 2015. Dat komt vrijwel overeen met het mutatiepercentage van het online zoekvolume op het gebied van musea (+9,2%). Volgens “Museum cijfers 2017” van de Museumvereniging trokken de 435 musea in 2017 samen 31,0 miljoen bezoeken. Dat zijn er 0,7 miljoen of 2,2 procent meer dan in 2016. Het binnenlands bezoek is met 0,5 miljoen meer bezoeken verantwoordelijk voor 80 procent van de bezoekstijging. Vooral de groei van het aantal bezoeken van Museumkaarthouders levert een belangrijke bijdrage aan de toename van het binnenlands bezoek. De groei komt ook door nieuwe musea die per saldo goed zijn voor 0,3 miljoen meer bezoeken. Het aandeel van het buitenlandse bezoek stabiliseert in 2017 rond 30 procent of ruim 9,3 miljoen bezoeken. Daar waar musea een sterke toename noteerden in het online zoekgedrag in de jaren 2016 en 2017 (een jaarlijkse groei van bijna 10%), ziet het er voor 2018 niet zo florissant uit. Musea zien dit jaar het zoekvolume met ruim vier procent dalen. Pretparken, die de afgelopen jaren geen groei boekten met het gecorrigeerde zoekvolume, zien over het jaar 2018 een lichte verbetering van 0,8 procent. Dierentuinen zitten daar met 0,7 procent dichtbij.

Pretparken
In de top 50 van dagattracties die NBTC Holland Marketing jaarlijks publiceert staan in het jaar 2016 zeven typische pretparken: De Efteling, Attractiepark Duinrell, Attractiepark Slagharen, Walibi Holland, Attractiepark Toverland, Avonturenpark Hellendoorn en Julianatoren. In het jaar 2017 ontbreekt Walibi Holland in de lijst. Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het jaar 2017 ten opzichte van het jaar 2016 van het aantal bezoeken en de procentuele mutatie van het aantal zoekopdrachten (zoekopdrachten op basis van de meest gebruikte term, gecorrigeerd naar de groei van het online zoekgedrag).


*) geen informatie in de top 50 beschikbaar

In grote lijnen komt de beweging van het aantal zoekopdrachten overeen met de ontwikkeling van het aantal bezoeken. Toch zal de ontwikkeling van het aantal zoekopdrachten nooit exact door te rekenen zijn naar het daadwerkelijk aantal bezoeken. Het conversie-percentage (het aantal daadwerkelijke bezoeken dat voortkomt uit de online zoekopdrachten) is ook afhankelijk van het aanbod en de manier van presenteren. Naast de standaard toegangsprijs spelen kortingen ook een belangrijke rol in de branche. Er wordt dan ook veel zoekverkeer gemeten van pretparken in combinatie met termen als “korting” en “kortingskaart”, “kortingsbon” en “aanbieding”.

Voor het jaar 2018 kunnen we daarmee een prognose maken van de ontwikkeling van het aantal bezoeken van de pretparken. Op basis van de statistische gegevens over de eerste drie kwartalen van 2018 ten opzichte van die van het voorgaande jaar over het zoekvolume, gecorrigeerd naar de groei van het online zoekgedrag, komen we tot de volgende prognose.

Wat direct opvalt zijn de grote verschillen tussen de pretparken. Attractiepark Toverland kent een zeer sterke groei in het online zoekvolume in het lopende jaar, wat resulteert in een enorme toename van het aantal bezoekers in de prognose. Ook Julianatoren lijkt een zeer goed jaar door te maken. Van de zeven onderzochte pretparken had Julianatoren in het jaar 2016 nog de sterkste afname van het aantal zoekopdrachten. In het jaar 2017 stabiliseerde dat en in het lopende jaar zien we een sterke groei. De cijfers voor Walibi Holland zijn, net als in het voorgaande jaar, zeer teleurstellend. Naar aanleiding van de sterke daling van het zoekgedrag naar Walibi en het feit dat Walibi niet meer in de top 50 van dagattracties staat opgenomen over het jaar 2017, hebben wij bij zowel NBTC Holland als bij Walibi Holland geïnformeerd over de reden dat Walibi niet in de ranglijst staat opgenomen over dat jaar. NBTC Holland geeft aan dat het aantal bezoeken jaarlijks bij de dagattracties zelf wordt opgevraagd en dat Walibi niet wilde meewerken aan het onderzoek waardoor Walibi niet meer in de top 50 is meegenomen. De sterke daling van het aantal zoekopdrachten naar Walibi doet vermoeden dat het bezoeken aantal behoorlijk is gedaald in het jaar 2017. En voor 2018 zijn de vooruitzichten voor Walibi er niet beter op geworden. Walibi Holland heeft helaas niet binnen de gestelde termijn gereageerd met een verklaring.

Gerelateerd: Marketingrapport Verblijfsrecreatie 2017

Terug naar het overzicht
Categorieënrecreatie