Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 23-10-2018

Bescheiden omzetplus schoenenwinkels

De omzet van de detailhandel was in augustus 3,4 procent hoger dan in augustus 2017, meldt het CBS. Pure online spelers boekten bijna 20 procent meer omzet. Winkels in schoenen en lederwaren noteerden een bescheiden omzetplus van 2,2 procent. Inmiddels bestaat 7 procent van de omzet van schoenenwinkels uit online verkopen.

De omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met 2,1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,4 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in augustus 3,1 procent meer omgezet dan in augustus 2017. Het verkoopvolume groeide met 2,1 procent. Supermarkten zetten 4 procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken ruim 3 procent kromp.

Schoenenzaken kennen dit jaar een bijzonder wisselvallige omzetontwikkeling ten opzichte van het voorgaande jaar. Onderstaand figuur toont de maandelijkse omzetontwikkeling (koopzondag gecorrigeerd) van winkels in schoenen en lederwaren en de totale detailhandel (exclusief tankstations en apotheken).


bron: CBS, bewerking marktdata.nl

Sinds mei 2018 ligt de maandelijkse omzetontwikkeling van schoenenzaken onder het niveau van de gehele detailhandel. Alleen in de maand april plusten de schoenenzaken fors met een omzetgroei van 15,9 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De maand er voor, maart, was er juist sprake van een sterke omzetdaling van 16 procent terwijl de gehele detailhandel een groei van 1,5 procent noteerde. Al met al loopt de omzet van winkels in schoenen en lederwaren fors achter op de omzetontwikkeling van de gehele detailhandel.

Het online kopen van schoenen is inmiddels onder de consumenten de normaalste zaak van de wereld geworden. Als we de omzetontwikkeling van pure online spelers (postorderbedrijven en webwinkels) naast die van schoenenwinkels zetten krijgen we onderstaand beeld.


bron: CBS, bewerking marktdata.nl

Zelfs in de maand april, toen schoenenzaken een enorme piek in de omzet hadden, lag de omzetontwikkeling van pure online spelers boven het niveau van de winkels in schoenen en lederwaren.

Schoenenzaken online
Het is dan ook niet zo vreemd dat veel schoenenwinkels ook via het online verkoopkanaal aan de weg timmeren. Uit het Marketingrapport Schoenenbranche 2018 blijkt dat inmiddels ruim de helft van de schoenenzaken producten online verkoopt. Schoenenwinkels met een eigen webshop realiseren gemiddeld 13,4 procent van de omzet met online verkoop van schoeisel. Voor de gehele schoendetailhandel komt daarmee het online omzetaandeel uit op 7,0 procent. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van het jaar 2013.

Gerelateerd: Marketingrapport Schoenenbranche 2018

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandelschoenenbranche