Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 07-02-2019

Afvallen en stoppen met roken als voornemen

De eerste maand van het nieuwe jaar zit er al weer op. Voor veel mensen is eind december het moment om terug te kijken op het oude jaar en goede voornemens te maken voor het nieuwe jaar. Circa driekwart van de Nederlanders heeft goede voornemens voor het nieuwe jaar. De populairste voornemens zijn al jaren meer sporten en bewegen, je minder druk maken en afvallen en gezonder eten.

Waarom alleen de eerste maanden van het jaar? Uit diverse onderzoeken blijkt dat ongeveer vier op de vijf consumenten de belangrijkste goede voornemens zeker of waarschijnlijk wel vol denkt te kunnen houden. Maar in de praktijk lukt het maar een kwart van deze Nederlanders hun goede voornemens het hele jaar vol te houden. Met als gevolg dat de meeste mensen ieder jaar weer hetzelfde lijstje met voornemens heeft. Dat het veranderen van gewoontes moeilijk is blijkt wel uit deze cijfers.

De afgelopen jaren hadden veel Nederlanders een of meer van de volgende voornemens: je leven ordenen, anderen helpen, iets nieuws leren, schulden afbetalen, minder alcohol drinken, relaxter leven, stoppen met roken, beter omgaan met geld, meer tijd vrijmaken voor familie en vrienden en afvallen. Ieder jaar staat met stip op nummer 1 het goede voornemen om af te vallen. Of het nou is om de extra kilo’s van de feestdagen kwijt te raken of dat er al langer het plan was om af te vallen: hoe dan ook grijpen veel mensen na de feestdagen de kans om hun leefstijl te verbeteren door meer te bewegen en gezonder te eten.

Afvallen
Marktdata.nl heeft in opdracht van DrogistenWeekblad het zoekverkeer over afvallen en gerelateerde zoektermen in Google onderzocht over de periode december 2014 t/m november 2018. Als we kijken naar het zoekvolume in Google naar de term “afvallen” dan blijkt dat er de afgelopen vier jaar gemiddeld ruim 33.000 keer per maand in Nederland is gezocht op deze term. Naast deze zoekterm wordt er ook veel gezocht op aanverwante zoekwoorden, zoals “gezonde recepten” (27.100 keer per maand), “koolhydraatarm dieet” (22.200 keer per maand) en “snel afvallen”, “koolhydraten” en “calorieën” (18.100 keer per maand). De top tien van meest gebruikte zoektermen wordt gecompleteerd door koolhydraatarm, Sonja Bakker, koolhydraatarm eten en gezond eten.

In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat de consument ieder jaar meer zoekt op internet. Naast de bevolkingsgroei speelt met name het intensiveren van het online zoekgedrag van de consument hier een rol. Uit de online analyse blijkt echter dat men de afgelopen paar jaar niet meer is gaan zoeken met de term “afvallen”. In het jaar 2015 werd er gemiddeld 37.550 keer per maand gezocht op de term “afvallen”. In het jaar 2018 was het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten met deze term gedaald tot net onder de 35.000 zoekopdrachten. Waarschijnlijk weet de gemiddelde consument inmiddels wel hoe je kunt afvallen en is het vooral een kwestie van doen en volhouden.

Zoekperiode afvallen
In januari wordt er het meest gezocht naar “afvallen”. Bovenstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten naar “afvallen”. Daaruit valt af te lezen dat 12,3% van alle zoekopdrachten plaats vindt in de maand januari. 57 Procent van alle zoekopdrachten naar afvallen vinden plaats in de eerste helft van het jaar.

Stoppen met roken
Een ander veel voorkomend voornemen is stoppen met roken. In Google wordt er op verschillende manieren gezocht naar stoppen met roken. Meestal zoekt men specifiek naar hulpmiddelen om het stoppen met roken succesvol te kunnen realiseren. Zo wordt er veel gezocht naar het stoppen met roken middels acupunctuur, maar de meest gerelateerde zoekopdracht is “nicotinepleisters”. In het jaar 2018 werd er gemiddeld 4.600 keer per maand gezocht op deze zoekterm. In de afgelopen jaren is deze zoekterm sterk in opmars, zeker ten opzichte van de zoekterm “afvallen”. Onderstaand figuur toont de jaarlijkse mutatie van het aantal maandelijkse zoekopdrachten naar “afvallen” en “nicotinepleisters” in Google per jaar.

Het zoekvolume van “nicotinepleisters” laat al drie jaar op rij een toename zien van tussen de 20 en 50 procent per jaar, terwijl het zoekvolume naar “afvallen” de afgelopen jaren per saldo licht is afgenomen. Een mogelijke oorzaak van de toename van het zoeken naar hulpmiddelen om te stoppen met roken kan het actieve overheidsbeleid zijn en de maatschappelijke druk op rokers. De overheid tracht roken op verschillende manier te ontmoedigen. Zo mogen pakjes sigaretten vanaf 2020 in de supermarkt niet meer in het zicht staan. Eerder werden de pakjes al voorzien van afschrikwekkende plaatjes. Het is niet goed meetbaar of die maatregelen veel effect hebben. Maatregelen die wel effect lijken te hebben zijn het duurder maken van sigaretten en het instellen van rookverboden. Door rookverboden (rookvrije gebieden) voelt de roker het ongemak en realiseert men hoe vervelend het is afhankelijk te zijn van nicotine.

Zoekperiode nicotinepleisters
Naast de maand januari wordt er in de maanden september en oktober het meest naar nicotinepleisters gezocht. Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van nicotinepleisters. Daaruit valt af te lezen dat ruim 53% van alle zoekopdrachten plaats vindt in de tweede helft van het jaar. De piek in het zoekvolume in september-oktober wordt veroorzaakt door Stoptober. Stoptober is een jaarlijkse campagne die in Nederland gehouden wordt om in de maand oktober niet te roken en daardoor ook helemaal te stoppen met roken. De campagne werd in 2014 voor het eerst georganiseerd door het Longfonds, de Nederlandse Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, de Alliantie Nederland Rookvrij, GGD GHOR Nederland, het Trimbos-instituut en het ministerie van VWS. De campagne start ieder jaar in de maand september en dat is goed te zien in onderstaand figuur. De campagne is daarmee in ieder geval zeer succesvol te noemen als het gaat om de aandacht voor het stoppen met roken. Stoptober kende in 2014 38.500 aanmeldingen via de website. De verschillende platformen geven verschillen in aantal deelnemers en voor latere edities werd enkel meer dan 50.000 deelnemers genoemd. Onderzoeken naar de edities 2015 (AMC/UvA) en 2016 (AMC) en een evaluatie van 2014 (Trimbos) laten een positief beeld zien over het aantal gestopte rokers naar aanleiding van de campagne.

Dit artikel is tot stand gekomen in opdracht van DrogistenWeekblad.

Gerelateerd:

Marketingrapport Drogisterijen 2018

Terug naar het overzicht
Categorieëndrogist