Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 23-05-2017

Aantal en type bakkerijen in Nederland

Het Marketingrapport Bakkerij-branche 2017 verschaft een helder beeld van de bakkerij-branche en de toeleveranciers. De bakkerij-branche kent verschillende type ondernemingen op het gebied van productie en verkoop.

De bakkerijbranche wordt gekenmerkt door verschillende type bedrijven in de bedrijfskolom. Ten eerste onderscheiden we productielocaties en verkooppunten (winkels). Een onderneming kan meerdere productielocaties en verkooppunten hebben. Met name industriële bakkerijen hebben alleen productielocaties en leveren aan andere partijen die het product aan de consument verkopen, zoals supermarkten en andere brood- en banketzaken. Tevens kan er sprake zijn van het leveren van halffabricaten. Een bakkerij kan ook een productie- en verkooplocatie ineen hebben en daarnaast nog meerdere verkooppunten hebben.

Momenteel staan er bij de Kamers van Koophandel 2.611 economisch actieve bakkerijen en brood- en banketzaken (SBI-codes 1071 en 47241) geregistreerd, waarvan 1.786 als hoofdvestiging. Van de economisch actieve ondernemingen staan er 1.819 geregistreerd onder de SBI-code 1071 (vervaardiging van brood en vers banketbakkerswerk) en 792 onder de SBI-code 47241 (winkels in brood en banket). Het aantal bakkerijen en brood- en banketzaken is daarmee ten opzichte van twee jaar geleden met 10,1 procent afgenomen. Het aantal hoofdvestigingen daalde in dezelfde periode met 11,5 procent. Ook in de voorgaande jaren daalde het aantal ondernemingen in de branche. In de periode 2013-2015 daalde het aantal bedrijven met 9,3 procent.

Economisch actief betekent dat er in deze ondernemingen ten minste 15 uur per week wordt gewerkt en daarmee deelneemt aan het economisch verkeer. Alleen deze bakkerijen zijn in de analyses en het onderzoek opgenomen. Een ingeschreven onderneming bij de Kamers van Koophandel kan overigens meerdere vestigingen hebben. In bovenstaande telling zijn bedrijven met de SBI-codes 1071 en 47241 als nevenactiviteit niet meegenomen. Ruim 350 bedrijven staan met deze SBI-codes als nevenactiviteit geregistreerd, wat hoofdzakelijk supermarkt- en horeca-gerelateerde ondernemingen betreft.

Omdat het CBS en detailhandel.info (de opvolger van het HBD) andere definities hanteren van de branche, zijn de cijfers van deze organisaties niet zondermeer te vergelijken met de cijfers in dit onderzoeksrapport. Van Es Marketing Services hanteert strikt de SBI-indeling van de Kamers van Koophandel. Volgens Locatus en het CBS ligt het aantal koude en warme bakkerijen momenteel rond de 3.900 winkels (Locatus meet het aantal verkooppunten en geen productielocaties).

Uit analyse van de adressenbestanden van de Kamers van Koophandel en het respondentenbestand van het onderzoek blijkt dat de opdeling van bedrijven in de twee SBI-codes (SBI-code 1071 (vervaardiging van brood en vers banketbakkerswerk) en SBI-code 47241 (winkels in brood en banket)) weinig tot geen waarde heeft omdat productie en verkoop grotendeels gemengd plaatsvindt.

Uit een analyse van de geregistreerde nevenactiviteiten van economisch actieve bakkerijen bij de Kamers van Koophandel blijkt dat nevenactiviteiten op beperkte schaal voorkomen. De meest voorkomende nevenactiviteit is te vinden in de categorie cafetaria’s, lunchrooms, snackbars, eetkramen e.d.. Bijna vijf procent van de bakkerijen heeft nevenactiviteiten op dit gebied. Onderstaand figuur toont de vijf meest voorkomende geregistreerde nevenactiviteiten van bakkerijen bij de Kamers van Koophandel.

aandeel van de bakkerijen met een specifieke nevenactiviteit

In het onderzoek onder bakkerijen is actief gevraagd of men bepaalde producten en diensten verkoopt naast het brood en banket. 62 Procent van de bakkerijen geeft aan alleen brood en banket te verkopen. Onderstaand figuur toont hoeveel procent van de bakkerijen specifieke andere producten en diensten verkoopt.

welke andere producten en diensten men verkoopt

Ongeveer een op de vijf bakkerijen biedt ook een lunchroom aan of heeft een ontbijtservice. Daarnaast verkoopt 10 procent van de bakkerijen vers ijs. Andere producten/diensten die meerdere malen spontaan zijn genoemd zijn chocolade, bonbons, koffie/thee/dranken, diepvriesproducten en salades.

Bron: Marketingrapport Bakkerijbranche 2017

Terug naar het overzicht
Categorieënbakkerbrooddetailhandel