Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 05-12-2017

Aankoopkanalen van verlichting

Het gewenste type verlichtingsproduct is sterk bepalend voor het aankoopkanaal dat de consument in overweging neemt, zo blijkt uit het Marketingrapport Verlichting 2017. Zo is voor buitenverlichting en een inbouwspot de bouwmarkt / doe-het-zelfzaak het favoriete aankoopkanaal, maar voor sfeerverlichting gaat men toch liever naar een verlichtingsspeciaalzaak. Het woonwarenhuis, zoals Ikea, staat op de tweede plaats.

Buitenverlichting
Indien men buitenverlichting zou gaan aanschaffen is er in het onderzoek gevraagd naar het meest waarschijnlijke aankoopkanaal. Men kon wel meerdere aankoopkanalen aangeven. Gemiddeld heeft men 2,2 aankoopkanalen aangegeven die men in overweging neemt (als meest waarschijnlijk aankoopkanaal). Bij de aanschaf van buitenverlichting is een bouwmarkt / doe-het-zelfzaak het meest favoriete aankoopkanaal. Wel is het percentage lager dan in het jaar 2014. Een woonwarenhuis staat op de tweede plaats en is door 37 procent van de consumenten aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal. Een tuincentrum staat op de derde plaats met 30 procent. 18 Procent van de ondervraagden heeft internet / postorder aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal. Dat is vier procent meer dan in het jaar 2014.

Sfeerverlichting
Bij de aanschaf van sfeerverlichting is een verlichtingsspeciaalzaak het meest favoriete aankoopkanaal. Wel is het percentage één procent lager dan in het jaar 2014. Een woonwarenhuis staat op de tweede plaats en is door 46 procent van de consumenten aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal. 17 Procent van de ondervraagden heeft internet / postorder aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal. Dat is twee procent meer dan in het jaar 2014.

Inbouwspot
Bij de aanschaf van een inbouwspot is een bouwmarkt / doe-het-zelfzaak het meest favoriete aankoopkanaal. Wel is het percentage fors lager dan in het jaar 2014. Een woonwarenhuis staat op de tweede plaats en is door 32 procent van de consumenten aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal, op de voet gevolgd door de verlichtingsspeciaalzaak met 30 procent. 14 Procent van de ondervraagden heeft internet / postorder aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal. Dat is twee procent meer dan in het jaar 2014.

Over het Marketingrapport Verlichting 2017
Het Marketingrapport Verlichting 2017 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de verlichtingsdetailhandel in Nederland en het consumentengedrag. Vormen woonzaken die verlichtingsproducten verkopen en/of de consument uw doelgroep dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

Bron: Marketingrapport Verlichting 2017

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandelverlichtingwoninginrichtingwoonbranchewoondecoratie