Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Gepubliceerd: 13-02-2018

8 Procent van de bestedingen aan raamdecoratie online uitgegeven

Uit het net verschenen Marketingrapport Raambekleding 2018 van marktdata.nl blijkt dat 8 procent van de consumentenbestedingen aan raamdecoratie online wordt uitgegeven. Onder consumenten tot 50 jaar loopt zelfs 13 procent van de bestedingen aan raambekleding via het online verkoopkanaal. Het onderzoeksrapport geeft een helder beeld van zowel het consumentengedrag met betrekking tot raamdecoratie als de in- en verkoop van raambekleding door de woondetaillist in Nederland.

Motieven voor de aanschaf van raambekleding
De consument is gevraagd naar de belangrijkste reden voor de (meest recente) aanschaf van raambekleding. Het belangrijkste motief geeft veelal aan wat ten grondslag ligt aan de bewustwordingsfase. Onderstaand figuur toont de procentuele verdeling van de motieven.


belangrijkste motieven voor de aanschaf van raambekleding

Een verhuizing of verbouwing vertegenwoordigt 33 procent van alle motieven voor de aanschaf van raambekleding. 28 Procent van de motieven heeft betrekking op slijtage van bestaande raambekleding. Een veranderende smaak / mode vertegenwoordigt 18 procent van de motieven en hogere eisen aan comfort en/of functionaliteit is goed voor 10 procent van alle genoemde motieven voor de aanschaf van raamdecoratie.

Aantal kopers van raambekleding afgelopen jaar
In het consumentenonderzoek is gevraagd of men het afgelopen jaar (van het moment van invullen van de vragenlijst tot een jaar terug) raambekleding heeft aangeschaft. 23 Procent van de consumenten heeft het afgelopen jaar raambekleding aangeschaft.

Gemiddeld zitten er 30 dagen tussen de bewustwording van de behoefte aan raambekleding en de daadwerkelijke aanschaf. Uiteraard zal dit verschillen per type ruimte en type raambekleding. Bij een grote investering in raambekleding zal het aantal dagen tussen bewustwording en aanschaf wellicht hoger liggen dan bij een goedkoop rolgordijntje voor in de berging. Bij met name de groep consumenten met een beneden gemiddeld gezinsinkomen en jonger dan 50 jaar ligt het aantal dagen ruim boven het gemiddelde. Bij ouderen en de hogere inkomens is de tijd tussen bewustwording van de behoefte en de daadwerkelijke aanschaf het kortst. De spreiding van het aantal dagen tussen bewustwording en uiteindelijke aanschaf van raambekleding is zeer groot. Bij bijna een kwart van de kopers bedraagt deze tijd hooguit één dag. Daar tegenover staat dat er bij 12 procent van de kopers minstens 50 dagen tussen zit.

Geraadpleegde informatiebronnen
Onderstaand figuur toont de tien meest geraadpleegde informatiebronnen die de consument heeft gebruikt bij het opdoen van inspiratie tijdens de zoektocht naar aan te schaffen raambekleding. Gemiddeld heeft men 3,6 verschillende informatiebronnen gebruikt.


inspiratiemedia bij de oriëntatie op raambekleding

Bij het opdoen van inspiratie tijdens de zoektocht naar aan te schaffen raambekleding is het kijken en vergelijken in diverse fysieke winkels nog altijd de meest favoriete inspiratiebron. Wel bezoekt bijna de helft van de consumenten één of meer websites van winkels of online aanbieders bij de zoektocht naar geschikte raambekleding.

De website van een specifiek merk wordt door negen procent van de consumenten geraadpleegd in deze fase van het koopproces. Acht procent van de consumenten bezoekt ook online websites in tweedehands raambekleding zoals Marktplaats. Een op de drie consumenten raadpleegt ook vergelijkingssites en 13 procent bekijkt reviewsites/ klantbeoordelingen.

Online en offline oriëntatie


totaal aantal websites van online aanbieders en fysieke winkels dat men bezoekt voor de aanschaf van raambekleding

Bovenstaand figuur toont het aantal websites van online aanbieders en het aantal fysieke winkels dat men bezoekt voorafgaand aan de definitieve aanschaf van raambekleding. Consumenten in de leeftijdscategorie tot 50 jaar en vrouwen oriënteren zich in totaal via relatief veel websites een fysieke winkels.

Criteria bij de keuze van het aankoopkanaal
In het onderzoek is gevraagd naar de drie belangrijkste criteria bij de keuze van het aankoopkanaal voor raamdecoratie. Het algehele prijsniveau en afwerking volgens eigen wensen / maatwerk zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van het aankoopkanaal voor raambekleding. Daarnaast vindt men het algehele kwaliteitsniveau, een ruime keuze binnen een soort product (diepte van het assortiment) en de service en klantgerichtheid belangrijk.

Criteria bij de definitieve keuze van raambekleding
In het onderzoek is gevraagd naar de drie belangrijkste criteria bij de definitieve keuze van raambekleding. De prijs en het uiterlijk / design vormen de belangrijkste criteria bij de keuze van raambekleding. Daarnaast spelen de slijtvastheid / levensduur en de kleur een vooraanstaande rol. Slechts 6 procent van de consumenten noemt het merk. 10 Procent van de consumenten laat het feit of raambekleding maatschappelijk verantwoord is geproduceerd meewegen bij de definitieve keuze. 11 Procent van de consumenten let op goede reviews over het product.

Aankoopkanalen gordijnen
Indien men gordijnen zou gaan aanschaffen is er in het onderzoek gevraagd naar het meest waarschijnlijke aankoopkanaal. Men kon wel meerdere aankoopkanalen aangeven. Gemiddeld heeft men 2,6 aankoopkanalen aangegeven die men in overweging neemt (als meest waarschijnlijk aankoopkanaal). Bij de aanschaf van gordijnen is een woonwarenhuis het meest favoriete aankoopkanaal. Een gordijnenspeciaalzaak staat op de tweede plaats en is door 41 procent van de consumenten aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal, op de voet gevolgd door een woningtextielzaak met 40 procent. 12 Procent van de ondervraagden heeft internet / postorder aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal. Dat is vier procent meer dan in het jaar 2014 en ruim een verdubbeling ten opzichte van het jaar 2010.

Aankoopkanalen zonwering
Bij de aanschaf van zonwering is een zonweringbedrijf het meest favoriete aankoopkanaal. Een woningtextielzaak staat op de tweede plaats en is door 30 procent van de consumenten aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal. De bouwmarkt / doe-het-zelfzaak scoort 25 procent. 10 Procent van de ondervraagden heeft internet / postorder aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal. Dat is een procent meer dan in het jaar 2014.

Over het Marketingrapport Raambekleding 2018
Het Marketingrapport Raambekleding 2018 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de woondetailhandel in Nederland en het consumentengedrag met betrekking tot raambekleding. Het onderzoeksrapport telt 80 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk uitgevoerd. Het rapport is Nederlandstalig. Vormen woonzaken die raamdecoratie verkopen en/of de consument uw doelgroep dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

Bron: Marketingrapport Raambekleding 2018

Terug naar het overzicht
Categorieëndetailhandelraambekledingwoninginrichtingwoonbranche