Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Barometer woonbranche in juli onderuit

In juli is de stand van de woonbranche economische barometer gedaald. In de voorgaande twee maanden klom de barometerstand uit een diep dal, maar de barometer sloot de maand juli af met een verlies van 4,5 punten op een stand van -4,6. De daling wordt volledig veroorzaakt door een afname van het aantal woningtransacties.

Schoonheidsverzorging is booming

Het nu verschenen Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2019 biedt een actueel en helder beeld over de branche van schoonheidsverzorging en specifiek schoonheidsspecialisten. Uit het onderzoeksrapport blijkt dat zowel het aantal ondernemingen als de omzet in de beautybranche sterk groeit.

Sterke groei aantal manicuresalons

De beautybranche groeit als kool. Zowel het aantal bedrijven als het aantal vestigingen laat een sterke toename zien. Het aantal bedrijven met als hoofdactiviteit “schoonheidsverzorging, pedicures en manicures” is de afgelopen vijf jaar met 29,4 procent toegenomen van 27.160 in het jaar 2014 tot 35.145 in het jaar 2019 (meetpunt 1 januari). Het aantal vestigingen is in dezelfde periode toegenomen met 29,6 procent, van 27.475 in het jaar 2014 tot 35.620 in het jaar 2019, aldus cijfers van het CBS.

Boxspring mateloos populair, Ikea op nummer 1

De consument zoekt online veel naar soorten bedden. Daarbij heeft verreweg het grootste deel van het zoekvolume betrekking op een boxspring. De afgelopen vier jaar werd er in Nederland gemiddeld maar liefst 188.250 keer per maand een zoekopdracht in Google uitgevoerd met de tekst “boxspring” er in. Daarmee heeft bijna de helft van het zoekvolume naar soorten bedden betrekking op een boxspring. Op de tweede plaats staat het tweepersoonsbed met een aandeel van 10,4 procent in het zoekvolume. Een eenpersoonsbed heeft een aandeel van 8,4 procent in het zoekvolume. Daarnaast wordt er ook veel gezocht naar hoogslapers en kinderbedden.

Matrassenmarkt in rustiger vaarwater

Uit de Beddenbranche Trendmonitor 2019 blijkt dat de consument online veel zoekt naar matrassen. Na de sterke opkomst van online aanbieders van matrassen, met name in het jaar 2017, lijkt de matrassenmarkt dit jaar in rustiger vaarwater te zijn beland. De cijfers over het eerste kwartaal van 2019 laten een daling van het zoekvolume naar merken matrassen en winkelformules zien van 30 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. Dat neemt niet weg dat de marktposities van aanbieders van matrassen de afgelopen paar jaar drastisch zijn gewijzigd.

Schoonheidssalons in kaart gebracht

Hoeveel schoonheidssalons zijn er in Nederland? En hoeveel per provincie? En hoe ziet het profiel van een schoonheidssalon er uit? Allemaal vragen die worden beantwoord met de marktinformatie uit het Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2019.

Beursbezoek in de beautybranche

Het afgelopen jaar heeft 71 procent van de ondernemers in de beautybranche ten minste één vakbeurs bezocht. Daarmee is het vakbeursbezoek onder schoonheidsspecialisten iets afgenomen ten opzichte van het jaar 2016. Onder pedicures is het aandeel ondernemers dat een vakbeurs heeft bezocht gelijk gebleven.

Barometerstand woonbranche neutraal

De afgelopen maand is de stand van de woonbranche economische barometer wederom verbeterd. De barometer sloot de maand juni af op een bijna neutrale stand van -0,1. Dat is een verbetering van ruim twee punten ten opzichte van de voorgaande maand. De verbetering wordt veroorzaakt door een toename van het aantal woningtransacties, een verbeterd consumentenvertrouwen en minder negatieve weekomzetmutaties van woondetaillisten.

Omzetsamenstelling juweliers

Een gemiddelde juwelierszaak realiseert 20 procent van de omzet met de verkoop van uurwerken en horloges. Dat is een afname van 8 procent ten opzichte van het jaar 2006. De verkoop van ringen is in dezelfde periode juist gestegen. Van de omzet betreft het overgrote deel de verkoop van handelsproducten. Zelf vervaardigde producten vertegenwoordigen 22 procent van de omzet van een gemiddelde juwelier.

Vision meest gezochte merk zonnebrand

Online wordt er op het gebied van zonbescherming en aftersunproducten steeds vaker gezocht naar zonnebrand testresultaten en aanbiedingen van zonnebrand. Het meest gezochte merk zonnebrand is Vision. Sterk in opkomst zijn Weleda zonnebrand en Ambre Solaire zonnebrand. Ruim een kwart van alle zoekopdrachten naar merken zonnebrand vindt plaats in de maand mei.

Meer berichten laden