Home Over onsRapportenReferenties Contact Inloggen

Groei aantal stukadoorsbedrijven

Momenteel staan in het Handelsregister van de Kamers van Koophandel ruim 6.100 bedrijven in Nederland met als hoofdactiviteit “stukadoren” ingeschreven (SBI-code 4331). Over de afgelopen twee jaar laat zowel het aantal bedrijven als het aantal vestigingen een toename zien. Het aantal bedrijven met als hoofdactiviteit “stukadoren” is de afgelopen vijf jaar met 15,4 procent toegenomen van 4.815 in het jaar 2013 tot 5.555 in het jaar 2018. Het aantal vestigingen is in dezelfde periode toegenomen met 15,5 procent. Ruim de helft van de stukadoorsbedrijven is in de afgelopen tien jaar opgericht.

De Vegetarische Slager en Unilever gaan samen verder

Unilever neemt De Vegetarische Slager over. Unilever speelt met de acquisitie in op de groeiende consumententrend om regelmatig een dagje geen vlees te eten. Voor De Vegetarische Slager ligt de overname in lijn met de groeiambitie om ‘de grootste slager ter wereld te worden’ en hiermee de bio-industrie overbodig te maken.

Recordaantal kapperszaken

Nederland telt in 2018 een recordaantal kapperszaken. Het aantal mensen dat als kapper werkt nam de afgelopen tien jaar echter niet toe. Bijna de helft van alle kappers is zelfstandig ondernemer. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe analyses.

Barometerstand woonbranche neutraal

De afgelopen maand is de stand van de woonbranche economische barometer licht verbeterd, maar blijft nog net in het rood staan. De barometer sloot de maand november af op een stand van -0,1, wat een verbetering van 1,7 punten ten opzichte van de voorgaande maand betekent. De negatieve stand wordt met name veroorzaakt door teleurstellende cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels en de ontwikkelingen op de woningmarkt.

Bezoekers pretparken en online zoekgedrag

NBTC Holland Marketing publiceert jaarlijks de top 50 van dagattracties. Uit een online analyse van pretparken van marktdata.nl blijkt dat de ontwikkeling van het online zoekgedrag naar pretparken redelijk overeenkomt met de ontwikkeling van de bezoekersaantallen. Over de eerste drie kwartalen van 2018 voorziet marktdata.nl dan ook een sterke groei van het bezoekersaantal voor Toverland en Julianatoren. Voor Walibi wordt een daling van het aantal bezoekers verwacht.

Barometer woonbranche eindigt het jaar in mineur

De afgelopen maand is de stand van de woonbranche economische barometer licht gedaald en blijft daarmee in het rood staan. De barometer sloot de maand december af op een stand van -1,4, wat ruim een punt lager is ten opzichte van de voorgaande maand. Met name de teleurstellende cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels veroorzaken het negatieve sentiment.

Top-3 meest gezochte geuren: Hugo Boss, Chanel en Chloe

Uit een analyse van de markt voor geuren van marktdata.nl blijkt dat er in Nederland via Google vooral in de maanden november en december wordt gezocht naar geuren (parfum en eau de toilette). De top-3 van meest gezochte geuren bestaat uit Hugo Boss, Chanel en Chloe.

Omzetdaling woonwinkels in derde kwartaal

De omzet van de detailhandel was in het derde kwartaal van 2018 volgens het CBS 3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is de eerste omzetdaling van de meubelbranche in vier jaar tijd. De Woonbranche Economische Barometer duikelde in oktober in het rood. Een reden om eens dieper in te zoomen op de oorzaken en verwachtingen voor de komende tijd in de woondetailhandel.

Online zoekgedrag naar een kapsalon

Uit een analyse van het online zoekgedrag naar een kapper van marktdata.nl blijkt dat er in Nederland via Google vooral in de maanden augustus-oktober wordt gezocht naar een kapper. De top-3 van meest gezochte kapsalonformules in 2018 bestaat uit BrainWash, Hizi Hair en Team Kappers.

Sterke toename aantal kapsalons

Ruim de helft van de kapsalons in Nederland is in het jaar 2010 of recenter opgericht. Alleen al in het lopende jaar 2018 zijn er tot begin november 1.870 nieuwe kapsalons ingeschreven in het Handelsregister.

Meer berichten laden